Mind the Gap En explorativ studie i hur storföretag verksamma i Sverige stänger gapet mellan strategi och prestation samt vilka paralleller som kan dras till Corporate Performance Management
Abstract
Bakgrund & Problem: Många studier pekar på att det är stor skillnad mellan den formulerade
företagsstrategin och den faktiska prestationen. Detta har benämnts som ”The Strategy to
Performance Gap”. En föreslagen metod för att komma tillrätta med detta gap är Gartner Groups
Corporate Performance Management (CPM) initiativ. Stora och internationellt verksamma företag
borde ha mest att tjäna på att minska gapet, de torde även vara de som har kommit längst i
nyttjandet av nya teorier för att nå dit. Därför ämnar den här studien att kartlägga om storföretag
som är verksamma i Sverige är medvetna om gapet, samt hur de arbetar med strategikommunicering
och nedbrytning. Vidare skall vi se om det i deras arbetsmetoder går att se några likheter med det
som Gartner föreslår i sin CPM metodik.
Huvudsyfte: Att kartlägga hur storföretag verksamma i Sverige arbetar med att bryta ner och
kommunicera ut strategi i syfte att minimera det strategiska gapet.
Delsyfte: Vilka paralleller kan dras till teorierna kring Corporate Performance Management.
Avgränsningar: Studien begränsar sig till företag vars representanter för deras strategiska enheter
finns inom Göteborg eller Lund med omnejd. Detta på grund av arbetets tids‐ och resurs
begränsningar. Vi har endast intervjuat en ansvarig för respektive företags strategiarbete. I
litteraturen angående CPM begränsar sig studien till Gartners definitioner.
Metod: Uppsatsen tar en explorativ ansats och kvalitativa, semistrukturerade intervjuer har
genomförts varifrån primärdata samlats in. Sekundärdata kommer från böcker, artiklar och
informationsmaterial från företagen.
Slutsats: Vi har kartlagt hur storföretag verksamma i Sverige går till väga i sitt arbete med att bryta
ned och kommunicera ut strategi och därmed visat hur de arbetar med att stänga gapet mellan
strategi och faktisk prestation. Genom att analysera de komponenter som tas upp i teorin kring CPM
har vi kunnat dra paralleller till de metoder och tänk som de valda företagen uppvisar. Dessa
paralleller bekräftar vad vi trodde att vi skulle hitta med härledning av Hype Cycle och
diffusionsteorin, att många paralleller finns och att företag verksamma i Sverige ligger i framkant vad
gäller införandet av nya managementmetoder. Men det är en bit kvar till dess att de når "Path of
Enlightenment" om CPM.
Förslag till fortsatt forskning: Precis som det tidigare föreslagits vore det intressant att göra en
kvantitativ studie om hur långt tankarna kring CPM har kommit bland svenska företag. I dagsläget är
dock fortfarande medvetenheten kring begreppet lågt bland företagen vilket kan försvåra. En
litteraturstudie eller review inom ämnet vore bra för att fastställa forskningsfronten i ämnet.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2007-02-01Author
Berglund, Viktor
Series/Report no.
Ekonomistyrning
06-07-36M
Language
swe