Preoperativ patientutbildning - att ta tillvara patientens egna resurser genom att skapa känsla av sammanhang.
Preoperative patient education - using the patients own resources by creating a sense of coherence.
Abstract
En patient som ska genomgå en operation kan uppleva känslor som maktlöshet och utsatthet. Patienten
kan även känna sig rädd för själva ingreppet och narkosen och vara orolig för hur operationen kan komma
att påverka livet. Det är enligt kompetensbeskrivningen för legitimerad sjuksköterska och hälso- och
sjukvårdslagen sjuksköterskans ansvar att ge patienten den information hon/han behöver för att kunna
utöva självbestämmande och delaktighet i omvårdnaden. Enligt Antonovskys teori om salutogenes och
känsla av sammanhang kan en människa, trots sjukdom, uppleva hälsa och känna tilltro inför framtiden.
Syftet med föreliggande litteraturöversikt var att undersöka om sjuksköterskan genom patientutbildning i
samband med operation kan möjliggöra att patienten får tillgång till och kan använda sig av sina egna
resurser och den egna förmågan för att främja hälsa och välbefinnande. För att finna svar på detta
studerades forskningsartiklar inom ämnet och efterhand framträdde övergripande och underliggande
teman. De tre huvudteman som identifierades var: patientens behov och förväntan av preoperativ
utbildning, sjuksköterskans undervisande roll och val av utbildningsform för att tillgodose patientens känsla
av sammanhang samt effekter på patientens symtom postoperativt, efter preoperativ utbildning. I
metoddiskussionen framkom att en brist i arbetet var att ingen av artiklarna problematiserat kring hur
faktorer som genus och kulturell tillhörighet påverkar en utbildningssituation. De slutsatser som drogs var
att utbildning som har ett salutogent perspektiv och utgår från tanken om empowerment ger patienten en
möjlighet att få tillgång till och använda sig av hela sin kapacitet. Är patienten genom utbildning införstådd
med vad som kommer hända och trots en potentiellt hotande situation kan uppleva känsla av sammanhang,
finns förutsättningarna att patienten upplever meningsfullhet och välbefinnande. Vidare bör utbildningen
utformas och anpassas efter varje individ och vad hon/han anser viktigt att veta och bör hållas på den
avdelning patienten kommer vårdas på samt av de sjuksköterskor patienten kommer möta.
Degree
Student essay