Corporate Social Responsibility
- En studie om CSR i ett strategiskt perspektiv sett över tiden
Abstract
Bakgrund och problem: Socialt ansvarstagande är en fråga som i dagsläget
uppmärksammas såväl i massmedia som av konsumenter. Trots att man kan se ökade
krav på socialt ansvarstagande från externa intressenter så är det ändå relativt få företag
som arbetar aktivt med de här frågorna. Den omvärld som företagen verkar i ställer allt
större krav på dem. Detta har medfört att socialt ansvarstagande har kommit att bli allt
mer viktig fråga för företagen. Vidare kan man se att engagemanget har lyfts upp till en
högre organisatorisk nivå inom företagen. Problemet för författarnas uppsats är att arbeta
med CSR som en strategisk fråga – Hur går det till, och hur skiljer det sig från företag till
företag?
Syfte: Den här uppsatsen ämnar undersöka kopplingen mellan CSR-frågor och strategi.
Det första syftet med uppsatsen är att beskriva hur valda företag har arbetat med CSRfrågor
över tiden. Beslut som fattas på strategisk nivå i en organisation skall styra arbetet
på den operativa nivån. Således påverkar beslut som fattas på ledningsnivå den operativa
verksamheten på olika sätt. Beroende på vilka beslut som fattas och vilka frågor som lyfts
fram kommer den operativa verksamheten således att influeras på olika sätt. Syftet är
också att förklara hur kopplingen till strategi påverkat det dagliga arbetet med CSRfrågor.
Metod: Denna studie bygger på en kvalitativ undersökning som är baserad på personliga
intervjuer med fem respondenter på fyra företag. De medverkande företagen är ett styrt
urval och intervjupersonerna valdes i första hand ut från deras kunskap gällande CSR.
Samtliga intervjuer är gjorde på plats hos företagen med representanter från strategisk
nivå. De har spelats in för att underlätta och se till att dokumentationen är korrekt.
Avgränsningar: Författarna har valt att endast behandla svenska företag på Stockholms
fondbörs. CSR är ett mångfacetterat begrepp där många olika ämnesområden inryms. När
det gäller definitionen av CSR och exakt vilka områden inom CSR som är intressanta
kommer författarna att upplåta det till de intervjuade respondenterna från respektive
företag.
Slutsatser: Utvecklingen och arbetet med CSR i företagen har förändrats över tiden.
Utvecklingen av CSR i företagen har gått från processynsättet till det klassiska synsättet.
Anställda, kunder och investerare är viktiga motivationsfaktorer för att driva
utvecklingen av arbetet. CSR-området har utvecklats till att bli en strategisk fråga.
Framgång för de intervjuade företagen är att fullt ut integrera CSR med det dagliga
arbetet.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2007-01-17Author
Gunnarsson, Anders
Yi, Erik
Series/Report no.
Ekonomistyrning
06-07-1M
Language
swe