Vad alla lärare bör veta, En kursplan som behandlar läs- och skrivsvårigheter under det allmänna utbildningsområdet.
Abstract
Arbetets titel Vad alla lärare bör veta, En kursplan som behandlar läs- och
skrivsvårigheter under det allmänna utbildningsområdet.
Författare Lena Lundqvist, Malin Lundqvist och Maria Sundström
Arbetets art C-uppsats i det allmänna utbildningsområdet för lärarprogrammet.
Sidantal 32
Institution Institutionen för freds- och utvecklingsforskning
Handledare Erik Andersson
Examinator Fredrika Lagergren Wahlin
Tidpunkt Höstterminen 2005
_____________________________________________________________________
Bakgrund Under våra år på lärarutbildningen har det inte förekommit någon
nämnvärd utbildning inom ämnet läs- och skrivsvårigheter. Vi
kommer alla att arbeta med elever, i alla åldrar, med dessa
svårigheter under vår tid som verksamma pedagoger. I Lpo94 kan
man läsa att alla som verkar i skolan skall uppmärksamma och
hjälpa elever i behov av särskilt stöd. Läraren skall stimulera,
handleda och ge särskilt stöd till de elever som har svårigheter. För
att vi pedagoger skall kunna uppfylla direktiven från Lpfö98,
Lpo94 och Lpf94 finns ett stort behov av att alla lärarstudenter,
under det allmänna utbildningsområdet, får en adekvat delkurs som
behandlar läs- och skrivsvårigheter.
Syfte Vårt huvudsyfte är att utforma en kursplan för ett moment, under
det allmänna utbildningsområdet, som behandlar läs- och
skrivsvårigheter. Vi vill visa på hur viktigt det är att få med sig
dessa kunskaper under utbildningen.
Material och Metod Vi använde oss av litteratur som behandlade läs- och skrivinlärning
samt läs- och skrivsvårigheter. Läroplanerna var för oss en
utgångspunkt för att kunna få en bild av vad som krävs av oss
pedagoger ute i verksamheten. Vi fördjupade oss i dessa frågor med
hjälp av en kvalitativ metod där vi intervjuade universitetslärare vid
Göteborgs Universitet.
Slutsatser Läs- och skrivsvårigheter är ett viktigt kunskapsområde som alla
blivande lärare bör få med sig under sin utbildning. Detta har
framkommit tydligt i såväl litteratur som universitetslärarnas
åsikter. Vi har därför utformat en kursplan som behandlar läs- och
skrivsvårigheter där vi tagit fram de mest grundläggande kunskaper
som varje student behöver för att kunna möta elever med olika
former av läs- och skrivsvårigheter.
Nyckelord Kunskapssyn, kursplan, läs- och skrivinlärning, läs- och
skrivsvårigheter och utbildning.
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Collections
View/ Open
Date
2005Author
Lundqvist, Malin
Lundqvist, Lena
Sundström, Maria
Keywords
Kunskapssyn
kursplan
läs- och skrivinlärning
läs- och skrivsvårigheter
utbildning
Series/Report no.
ht05 2410-003
Language
sv