Now showing items 21-40 of 243

    • Kommersiell eller konstnär, är det frågan? 

      Börgedotter Larsen, Tuva (2013-06-17)
      Ett självreflekterande arbete och studie om vad konstnärligt virke och kommersiell verksamhet är, och hur dessa begrep används. Är kommersiell scenkonst mindre konstnärligt, och kan konst vara kommersiellt? Och vart står ...
    • Återkoppling - Reflektioner över komposition, konstruktion och improvisation 

      Wainwright, Max (2013-06-17)
      Denna text behandlar min konstnärliga verksamhet, som till stor del handlar om att skapa oväsen genom improvisation på instrument jag själv har byggt/komponerat. Vidare beskriver jag mina tankar om musik, komposition, ...
    • Sångaren som komponist 

      Roijer, Emil (2013-06-17)
      Uppsatsen ”Sångaren som komponist” tittar närmare på hur vokallinjen är konstruerad i dels min egen musik, och dels i existerande operor. Bakgrunden till uppsatsen är en känsla från sångarnas sida att operatonsättare idag ...
    • Körintonation - En viktig del av körarbetet 

      Malmsten, Gustaf (2013-06-17)
      In this Bachelor essay I will discuss my thoughts about choir intonation and especially with an amateur choir, Stämbanden, who has little experience when it comes to work with choir intonation. I describe my thoughts as I ...
    • Miles Davis och Gil Evans - ett historiskt samarbete 

      Stenmark, Oskar (2013-06-17)
      Miles Davis. Gil Evans. En musiker, en arrangör. Två konstnärer. Tillsammans förändrade de världen för hundratals musiker runt om på jorden. Oskar Stenmark berättar om en resa in i dessa två konstnärers värld samt om det ...
    • Interpretation och dissonansbehandling på kromatisk nyckelharpa 

      Regnér, Björn (2013-06-17)
      By describing and analyzing a self made composition for the Swedish folk music instrument “nyckelharpa” with emphasis on playing techique, dissonance treatment and interpretation questions are reflected upon regarding how ...
    • Musikalen og musikalartistens plass i Norge i dag 

      Myhren Pettersen, Thomas (2013-06-17)
      Jeg skal i denne oppgaven finne ut av hvorfor det er sånn at mange i Norge ser på musikalen og musikalartisten som lavkultur. Jeg skal finne ut av hvorfor det er tenkt at en skuespiller kan gjøre musikal, men en musikalartist ...
    • Ockeghems kompositionsstil - Att komponera som Johannes Ockeghem 

      Patriksson, Jakob (2013-06-17)
      Analys och undersökning av Johannes Ockeghems kompositionsteknik med bland annat egen komposition som verktyg. Analysen riktar in sig på tonspråk, temabehandling och kompositionsformer i Ockeghems komponerade mässor. ...
    • Constructing music culture 

      Jokela, Mikko (2013-06-19)
      This essay explores the creative possibilities of worldbuilding applied to music. It presents anthropological approaches to analysing music culture, and settles upon four main factors (meaning – situation – performance – ...
    • Hydra for symphone orchestra 

      Nordström, Jonas (2013-06-19)
      Uppsatsen beskriver arbetsprocessen när jag komponerade mitt stycke Hydra, for symphony orchestra, från den första idéen till den färdiga musiken. Utgångspunkt för kompositionen var ett fotografi av den grekiska ön Hydra.
    • Att beledsaga en koral 

      Franke, Leander (2013-09-17)
      Att med hjälp av improvisation framföra koraler med olika harmoniseringar och med olika tekniska modeller för att framhäva dess Cantus Firmus är en mycket gammal metod. Detta är en del av utbildningen och en del av ...
    • Künstler, rede nicht 

      Gurstad-Nilsson, Hans (2013-11-07)
    • Sångröstens färgpalett 

      Johansson, Madelene; Karlsson, Kerstin (2013-11-11)
      Denna studie syftar till att problematisera den diskurs som råder inom sångundervisning: hur röstkvaliteter identifieras och definieras. Med utgångspunkt från ett urval begrepp: Neutral, Curbing, Overdrive och Belting samt ...
    • Nya perspektiv på Olivier Messiaens begränsat transponerbara modus 

      Magnusson, Henrik (2013-11-11)
      Detta är en konstnärlig uppsats som är fokuserad på utveckling av mitt musikaliska språk. Mitt syfte är att undersöka användningsområden för de begränsat transponerbara modus som tecknades ner av den franska kompositören ...
    • Världsmusiker mot världsmusik 

      Bagewitz, Filip (2013-11-11)
      Den här uppsatsens syfte är att utforska de problematiska aspekterna av begreppet världsmusik och undersöka hur de påverkar det konstnärliga utrymmet för musiker verksamma inom genrer som kategoriseras som världsmusik. Den ...
    • Harmonier för jazzgitarr 

      Tammelin, Patrik (2013-11-13)
      Syftet med detta arbete är att undersöka vad det finns för möjliga strategier för att utveckla ackordspel på jazzgitarr och hur de praktiskt kan tillämpas. Den frågeställning jag har valt att arbeta utifrån är således: Vad ...
    • César Francks Grande Pièce Symphonique - En analys 

      Östling, Sofia (2013-12-18)
      Det här arbetet presenterar César Francks orgelverk Grande Pièce Symphonique på ett konkret och relevant sätt för en utövande musiker såväl som en aktiv åhörare. Den största delen av arbetet utgör min tematiska analys ...
    • Tabula Rasa 

      Johansson, Vivek; Sagerfors, Jonatan (2014-07-16)
      Syftet med denna undersökning var att utforska den lärandes perspektiv genom att lära oss spela ett nytt instrument. Genom att försätta oss i en sådan situation och sedan granska våra egna läroprocesser hoppades vi kunna ...
    • Gitarrister - lika men olika 

      Hjelm, Gabriel; Sundin, Peter (2014-07-16)
      Syftet med detta arbete är att undersöka hur erfarna gitarrister utvecklas och lär sig att spela sitt instrument, synliggöra olika individuella kompetenser och lärstilar samt visa på vilka konsekvenser detta får i rollen ...
    • När det flödar 

      Björnell, Emma; Dahlman, Veronica (2014-07-16)
      Vi har gjort en observationsstudie om vår process mot skapandet av en föreställning. faktorer som kan vara av betydelse för den kreativa processen. Metoden för undersökningen var en deltagande direktobservation som ...