Browsing Examensarbeten kandidat, Högskolan för scen och musik by Title
Now showing items 177-196 of 243
-
Recipe for Learning a Piece of Music
(2018-07-29)In this thesis the author creates a recipe for learning a piece of music that can be applied to any piece, and explores the benefits of following said recipe. The main focus is to increase efficiency when practicing. -
Relation till prestation
(2015-03-03)Det här är ett arbete som berör känslor och tankegångar kring att spela upp för andra, och hur dessa känslor och tankegångar påverkar vår prestation i sig. Det är skrivet i essäform, för att försöka levandegöra skildringar ... -
Relationen mellan instrumentet och idén
(2021-09-22)Följande arbete är en studie om hur valet av instrument kan påverka en kompositionsprocess och det klingande resultatet. För att kunna utveckla sin kompositionsmetod och synliggöra upplevda kreativa blockader skriver ... -
En revytekst blir til, og det blir jeg og
(2020-05-27)I dette arbeidet undersøker jeg min selvtillit i min selvstendige kunstneriske prosess. Jeg har vært en person som mest har vært i kreative prosesser sammen med andre. Nå skal jeg ut i verden og trenger å være mer ... -
Rörelsens plats, i skuggan av texten. - En undersökning om hur en kan skapa större utrymme för fysiskt utforskande i en repetitionsprocess
(2023-07-03)Hur kan man skapa ett större utrymme för fysiskt undersökande under en repetitionsprocess på teatern? Utifrån egna erfarenheter som skådespelare har jag lagt märke till att fysiskt undersökande och dess potential generellt ... -
Rörelsernas effekt på marimbaspel
(2018-07-30)Detta arbete handlar om rörelsernas påverkan när man spelar instrumentet marimba. För att studera det har författaren använt sig av, och noggrant analyserat delar ur marimbasolot Velocities, skrivet av Joseph Schwantner. ... -
Samarbete inom gymnasieskolans teaterämne
(2015-06-26)Den här litteraturstudien fördjupar sig i hur forskningen beskriver samarbete inom gymnasieskolans teaterämne. Genom att undersöka hur aktuell forskning diskuterar samarbete inom teaterundervisningen vill studien erbjuda ... -
Samma skådespelare, olika språk. Att behärska flera språk: är det en resurs eller ett hinder i mitt sceniska arbete som skådespelare?
(2023-04-04)I mitt självständiga arbete har jag valt att fördjupa mig i frågor som rör sceniskt karaktärsarbete på olika språk. Jag undersöker utmaningar och möjligheter förknippade med att som skådespelare i det sceniska arbetet ... -
Så säg mig, var är Povel, vänner? Hur kan jag utvecklas som musikalartist genom att sceniskt undersöka artisten Povel Ramels konstnärskap?
(2023-02-20)I år är det i år 100 år sedan artisten Povel Ramel föddes. Till hundraårsjubileet skapade jag en föreställning där jag gestaltade och tolkade Povel och hans musik. I mitt självständiga arbete har jag specifikt valt att ... -
Sång i dubbel bemärkelse – En kvalitativ undersökning om sångkroppen utifrån ett genusperspektiv.
(2016-09-29)Jag undersöker i det här arbetet sång och sångarens roll i en populärmusikensemblegrupp på gymnasiets estetiska program med inriktning musik i årskurs 2 utifrån ett genusperspektiv. Jag utgår från antagandet att kön är en ... -
Sångaren som komponist
(2013-06-17)Uppsatsen ”Sångaren som komponist” tittar närmare på hur vokallinjen är konstruerad i dels min egen musik, och dels i existerande operor. Bakgrunden till uppsatsen är en känsla från sångarnas sida att operatonsättare idag ... -
Sångcykler, språk och scenpoesi – två sätt att hantera sångcykelns språkbarriär
(2019-10-02)Detta arbete fokuserar på två olika metoder att göra texten i en sångcykel mer tillgänglig för en publik som inte har sångcykelns språk (i detta fall tyska) som sitt modersmål. Den första metoden är att framföra den ena ... -
Sångröstens färgpalett
(2013-11-11)Denna studie syftar till att problematisera den diskurs som råder inom sångundervisning: hur röstkvaliteter identifieras och definieras. Med utgångspunkt från ett urval begrepp: Neutral, Curbing, Overdrive och Belting samt ... -
En sjungande oboe
(2014-08-05)Detta examensarbete behandlar andningsteknikens betydelse för oboespel. Syftet är att undersöka hur oboisten som blåsmusiker kan bli hjälpt av sångteknik, för att förbättra ton och andning. Utförandet sker genom sökande ... -
Skakad av liv - eller tvärtom? Hur kan Brechts syn på skådespelarens relation till rollen främja mitt möte som skådespelare med publiken?
(2021-11-19)Jag är under mitt sista år på min kandidatutbildning i skådespeleri på besök i Berlin och sitter på Volksbühne en kväll. Där blir jag fullkomligt knockad av en av skådespelerskorna, jag tänker att det är hennes emotionella ... -
Skapa kreativt! - Ett undersökande arbete om förutsättningar för kreativt flöde, om att gå från utförande till skapande musikalskådespelare
(2020-05-11)I mitt självständiga arbete har jag undersökt min egen möjlighet till att vara en skapande konstnär inom fältet musikal, i det här fallet genom textskapande. Min utgångspunkt och drivkraft har varit upplevelsen av mig själv ... -
Skådespelaren: Språk och emotioner
(2020-05-07)I mitt arbete har jag valt att undersöka hur skådespelare ser på kopplingen mellan språk och emotioner samt jämfört några strategier som används för att öka sin uttrycksförmåga på ett ovant eller främmande språk. Jag har ... -
Skådespelarens positiva underkastelse – En undersökning av underkastelse genom linsen av två praktiker
(2021-11-19)I detta självständiga arbete undersöker jag vad som ryms i underkastelsen utifrån ett skådespelarperspektiv. Jag har valt att titta på underkastelse utifrån två olika praktiker; skådespelarpraktiken och BDSM-praktiken*. ... -
Slagverksutdrag- Att spela tre standard utdrag på tre olika sätt
(2020-07-06)This study is about how to play the Bolt by Dmitri Schostakovich, Daniel Nordbergs tambourine-etude and the snare drum part in the third movement from Scheherazade by Rimskij- Korsakov in three different ways according ... -
Den sociala sidan av kammarmusik
(2011-09-08)Playing chamber music is not only about music - there are social and practical things to deal with too. For example things like how to decide practising times and how to share the responsibility of the practical things ...