Browsing Examensarbeten kandidat, Högskolan för scen och musik by Title
Now showing items 159-178 of 243
-
När det flödar
(2014-07-16)Vi har gjort en observationsstudie om vår process mot skapandet av en föreställning. faktorer som kan vara av betydelse för den kreativa processen. Metoden för undersökningen var en deltagande direktobservation som ... -
Närvaro och lyssning på scen - En undersökning utifrån mina erfarenheter som musikalartist kring verktyg och förutsättningar för att skapa ett närvarande och inlyssnande samspel på scen.
(2023-03-02)I det här arbetet har jag undersökt hur jag som musikalartist kan ge mig själv rätt förutsättningar för att känna att jag har en hög grad av scenisk närvaro och lyssnande i samspelet med mina kollegor och publiken uppe ... -
Notation och Improvisation
(2018-07-29)I detta arbete undersöker författaren hur hans kompositioner är uppbyggda, hur de noteras och presenteras för ensemblen och på vilket sätt det påverkar musiken och musicerandet. Musiken arrangeras i ett utförligt arrangemang ... -
Ny liturgisk bruksmusik
(2011-09-06) -
Nya perspektiv på Olivier Messiaens begränsat transponerbara modus
(2013-11-11)Detta är en konstnärlig uppsats som är fokuserad på utveckling av mitt musikaliska språk. Mitt syfte är att undersöka användningsområden för de begränsat transponerbara modus som tecknades ner av den franska kompositören ... -
Ockeghems kompositionsstil - Att komponera som Johannes Ockeghem
(2013-06-17)Analys och undersökning av Johannes Ockeghems kompositionsteknik med bland annat egen komposition som verktyg. Analysen riktar in sig på tonspråk, temabehandling och kompositionsformer i Ockeghems komponerade mässor. ... -
Om att lära sig prestera under press
(2015-06-24)I have researched different methods for practicing with the purpose of learning some useful ways to handle my performance anxiety issues, to better understand the phenomenon, and to be able to perform better under pressure. ... -
Om portamentoanvändning för violin
(2015-06-24)I have analysed the use of portamenti by violinists Janine Jansen, Itzhak Perlman, Jascha Heifetz and Nathan Milstein in the first 8 bars and the two parallel phrases of the Max Bruch Violin Concerto No. 1 in G minor. I ... -
Operasångaren och språket – översättning och originalspråk som verktyg för rollgestaltning och för att öppna operans världar för en ny publik publik
(2016-09-28)De flesta operorna på repertoaren är skriva på andra språk än svenska. Tyska, franska och italienska är de vanliga originalspråken, och operasångare har ofta stor kunskap i, och erfarenhet av att sjunga på dessa språk. För ... -
Orgelperspektiv på Trollflöjten. Att understryka Wolfgang Amadeus Mozarts symbolspråk i sångspelet Trollflöjten med registreringar på orgeln.
(2022-02-22)I det här självständiga arbetet har jag undersökt hur jag genom transkriberingar för orgel kan arbeta med symbolik som Mozart förmedlar i sångspelet Trollflöjten. Jag har använt mig av en processorienterad metod. Specifikt ... -
PASSIVA INFLUENSER – En undersökning i hur en musikalisk förebild påverkar lyssnarens egna musicerande
(2015-06-24)By transcribing one drum solo recorded and performed by myself and another performed by Philly Jo Jones, a drummer I’ve heard and listened to through out my life, I try to find answers to the question: How much are we ... -
Petrichor. Att spegla den antika kören i musikproduktion
(2023-06-02)I den här uppsatsen kommer jag att undersöka min roll som ljud- och musikproducent för skriven dramatik. Jag kommer att fokusera på kören i det antika dramerna1 och försöka hitta ett sätt att översätta körens roll och ... -
Practicing for Orchestra projects, how to adapt my practice for it to be the most efficient and effective
(2019-10-02)In this work I try to understand how and why practicing for orchestra is different from solo practice, and how I can make it more efficient (less time-consuming), effective (resulting in better quality of playing), and ... -
Prepareringar som formskapande element i fri improvisation
(2017-11-28)I detta arbete undersöker författaren möjligheten att genom prepareringar få en tydligare kontroll över sina improvisationers formgestaltning. Författaren utgår från två konserter där han på olika sätt använder sig av ... -
Prestation - En undersökning av begreppet prestation i skådespelarens repetitionsprocess.
(2020-05-27)Jag heter Adel Darwish och jag är skådespelare. I denna prodcast undersöker jag begreppet ’’Prestation’’ i skådespelarens repetitionsproccess. Jag försöker ta reda på hur man kan ha kapacitet att prestera när det finns ... -
Principal 8’ eller mixtur IV ch - En studie i orgelregistreringar till psalmsång
(2019-10-02)I detta kandidatarbete utforskar författaren området kring orgelns registreringar till församlingssången. Författaren analyserar både text och melodier i tre psalmer och skapar utifrån det unika registreringar eller ... -
Prisa honom med jublande cymbaler - Att söka improvisationsmusikens plats i kyrkan
(2015-06-24)Min musikaliska bana har sin utgångspunkt i kyrkan. Det var här jag fick min första scenerfarenhet och musikaliska influenser. I och med min utbildning i jazz och improvisation har jag saknat att inte kunna spela min ... -
Pusslet. - Ett undersökande av kompositionsprocessen när jag skriver för andra än mig själv inom musikal.
(2019-10-08)For as long as I can remember I have been writing music. I’ve been writing pop- songs, folk rock-songs and a bunch of singer-songwriter-songs. But they have all been written for myself. I want to examine the differences ... -
Recipe for Learning a Piece of Music
(2018-07-29)In this thesis the author creates a recipe for learning a piece of music that can be applied to any piece, and explores the benefits of following said recipe. The main focus is to increase efficiency when practicing. -
Relation till prestation
(2015-03-03)Det här är ett arbete som berör känslor och tankegångar kring att spela upp för andra, och hur dessa känslor och tankegångar påverkar vår prestation i sig. Det är skrivet i essäform, för att försöka levandegöra skildringar ...