Browsing Examensarbeten kandidat, Högskolan för scen och musik by Title
Now showing items 104-123 of 243
-
Den jag är - Ett arbete om att medvetandegöra sina musikaliska preferenser
(2019-09-20)I detta arbete undersöker författaren sin musikaliska bakgrund med syftet att belysa hur den har påverkat hans musikaliska utveckling. Genom reflektion över sin musikaliska bakgrund samt med stöd i litteraturen belyser ... -
Jakten på Resonans - En Covid-19-relaterad studie om musikalisk kommunikation i digitala medier.
(2024-01-19)Covid-19-pandemins skarpa restriktioner för sammankomster hänvisade under långa perioder all levande kyrkomusik till nya digitala format. En förändrad kontaktyta för musikalisk kommunikation gör något med både utövaren och ... -
Jakten på tårarna - Ett undersökande arbete om hur skådespelaren kan framkalla tårar på film.
(2023-07-03)Detta är ett undersökande arbete om skådespelares förmåga att gråta på beställning på film. Jag har ställt mig frågan om vilka tillvägagångssätt skådespelare använder sig av för att framkalla tårar. Genom intervjuer med ... -
Jenő Hubay och den ungerska violinskolan
(2014-08-05)Detta examensarbete handlar om Jenő Hubays1 pedagogiska metoder, historien om den ungerska violinskolan och dess inverkan på 1900-talets stora violinister. Examensarbetet omfattar bland annat personliga upplevelser och ... -
Kan du vara mer dig själv? En skådespelares undersökande av begreppet ”att vara sig själv” som metod i det sceniska gestaltningsarbetet.
(2023-05-30)Kan du vara mer dig själv? Vad innebär den instruktionen för en skådespelare i det gestaltande arbetet? Utifrån ett skådespelarperspektiv utreds och definieras begreppet ”att vara sig själv”, vilka tillvägagångssätt finns ... -
Kanske Försent för Edelweiss men definitivt hög tid för Trygga räkan! – En undersökning kring metoder ämnade att stimulera församlingssång
(2018-07-31)I detta arbete har författaren undersökt om man genom att utgå från tre olika perspektiv; ett historiskt, ett livkonsert och ett vokal och körmetodiskt, kan jobba fram fungerande metoder ämnade att förenkla församlingssång ... -
Karaktär eller karikatyr - Reflektioner kring mitt utövande och schabloniserad gestaltning
(2019-10-08)Syftet med detta arbete var att försöka undersöka vilka verktyg jag som musikalartist och skådespelare har till mitt förfogande för att förhindra att jag hamnar i karikatyrs- /schabloniserad gestaltning. Jag ville prova ... -
Kommersiell eller konstnär, är det frågan?
(2013-06-17)Ett självreflekterande arbete och studie om vad konstnärligt virke och kommersiell verksamhet är, och hur dessa begrep används. Är kommersiell scenkonst mindre konstnärligt, och kan konst vara kommersiellt? Och vart står ... -
Kompositionen, utmaningen och jag
(2012-06-18)I detta arbete har jag velat utforska, utmana och utveckla mitt komponerande och musikskapande. Genom att medvetandegöra tendenser och mönster i mitt skapande utifrån en kartläggning och sammanställning av mina skrivna ... -
En kompositionsprocess
(2013-06-17)Komponera och improvisera fram musik, för Orgel och piano, har jag alltid tyckt varit jättekul och inte så svårt. Men att behöva tänka kring det, bestämma karaktär, tempo, stil, eller att det måste vara färdigt till en ... -
Kompositionsprocesser- En fördjupning i axis-systemet
(2020-06-17)I detta examensarbete fördjupar sig författaren inom harmonik med axis-systemet, ett harmoniskt analysverktyg som Béla Bartóks elev Ernö Lendvai sammanfattar i sin bok Béla Bartók: An Analysis of his Music. Författaren ... -
Konkreta koncept, perception, association och genuin gestaltning- Ett strukturalistiskt skapandeverktyg för att närma sig världens inneboende musikalitet
(2020-06-04)Författaren undersöker en musikalisk gestaltningsmetod som ämnar att skapa musik som kan placeras in mellan icke-konceptuell musik och konceptuell konst. Hon menar att det finns ett glapp på skalan mellan dessa och vill ... -
Konsten att förvalta en musikalisk idé – en undersökning av olika kompositionsmetoder
(2021-09-27)Detta arbete ämnar undersöka olika kompositionsmetoder. Till grund för utforskandet ligger intervjuer med tre yrkesverksamma kompositörer/låtskrivare verksamma inom olika genrer. Under samtalen har de fått redogöra för hur ... -
Konsten att komma ihåg- En folkmusikers undersökning av hur olika inlärningsmetoder påverkar memorerandet av melodier
(2020-01-09)Som folkmusiker som i första hand spelar på gehör tillhandahålls sällan noter på de låtar som jag skall spela. Det förväntas istället att repertoaren memoreras i huvudet. Det finns inga noter att gå tillbaka till och det ... -
Konsten, kroppen och jag – en studie av aktivism i ett personligt konstnärskap
(2023-05-31)Konsten, kroppen och jag – en studie av aktivism i ett personligt konstnärskap är, precis som titeln säger, en studie som undersöker relationen mellan aktivism och musikskapande i författarens eget personliga konstnärskap. ... -
Konstmusik kontra hårdrock
(2013-06-17)Konstmusik och Hårdrock. Den ene har funnits i hundratals år och den andra i ca 40 år. Två musikgenrer, olika som natt och dag, eller? Marcus Bengts jämför genrerna och gör en spännande upptäckt. Har Konstmusik och Hårdrock ... -
Konstmusik och värmländsk folkmusik
(2012-05-16)Detta examensarbete bottnar i att jag vill utforska beröringspunkter mellan värmländsk folkmusik och klassisk musik (konstmusik). Jag har känt under delar av min studiegång, framförallt i början av den, att det har hämmat ... -
Konstnärligt svängrum – en skildring av skapandets förutsättningar i inzoomat och utzoomat perspektiv
(2021-09-28)Detta arbete syftar till att identifiera och diskutera förutsättningar för skapande med utgångspunkt i två perspektiv: ett konstnärligt samarbete inriktat mot komposition och koreografi, och ett större perspektiv på ... -
Kontrabasen - Min kropp, min röst
(2021-09-22)I detta arbete utforskas instrumentalistens identitet i sambandet mellan sångröst, kropp och instrument. Arbetet ramas in av två soloframträdanden på kontrabas och sång, ett i början av processen och ett i slutet. De ... -
Kontrollens vara eller inte vara? En jakt på det levande.
(2023-07-03)På vilket sätt bör skådespelaren arbeta för att leverera en föreställning kväll efter kväll? Hur kan jag och ensemblen tillsammans förhålla oss till det överenskomna, men samtidigt vara närvarande i vad som händer i ...