Now showing items 81-100 of 243

    • Gitarrister - lika men olika 

      Hjelm, Gabriel; Sundin, Peter (2014-07-16)
      Syftet med detta arbete är att undersöka hur erfarna gitarrister utvecklas och lär sig att spela sitt instrument, synliggöra olika individuella kompetenser och lärstilar samt visa på vilka konsekvenser detta får i rollen ...
    • Habit changes- How habit changes can change my artistic process and expression 

      Jean-Charles, Natasja (2020-04-01)
      The objective with this research is to see how a change of habits affect my artistic process and expression. Realizing that the habits I have developed over the years have become an obstacle to my creativity, I wanted ...
    • Harmonier för jazzgitarr 

      Tammelin, Patrik (2013-11-13)
      Syftet med detta arbete är att undersöka vad det finns för möjliga strategier för att utveckla ackordspel på jazzgitarr och hur de praktiskt kan tillämpas. Den frågeställning jag har valt att arbeta utifrån är således: Vad ...
    • Harmoniska metoder för modal progression 

      Jonsson, Jakob (2017-09-27)
      This essay describes a method, developed by the author, in order to suggest logical ways for modal progression, based on the number of common notes and tone- collection characteristics. Apart from the exposition of the ...
    • “Havanaise” by Charles Camille Saint-Saëns 

      Dordevic, Galina (2019-10-02)
      This project is about romantic piece “Havanaise” and my own process of studying it. Topics that I find most interesting regarding the piece and which I cover in this project are origin of the piece, different phrasing ...
    • Hästen och skådespelaren 

      Vartiainen, Joonas (2020-06-18)
      I mitt självständiga arbete undersöker jag kopplingar mellan ridning och skådespeleri och hur ridningen påverkat min konstnärliga utveckling. Jag utgår ifrån mina egna erfarenheter av studierna vid HSM och mitt personliga ...
    • Håll Formen! En jazzmusikers strövtåg i formernas värld 

      Andersson, Tobias (2015-06-24)
      På vilka sätt är musikalisk form relevant för en komponerande jazzmusiker? Denna uppsats ger en grundläggande översikt över form som begrepp genom musikhistorien och visar exempel på hur form tar sig uttryck i straight-ahead/ ...
    • Hur ser man om något är fint eller fult? - Ett undersökande arbete om finkultur och fulkultur inom scenområdet. 

      Roslund, Oskar (2019-10-08)
      Syftet med undersökningen har varit att undersöka begreppen finkultur och fulkultur eftersom jag har varit nyfiken på de begreppen under många år. Jag har tagit reda på vad begreppen betyder och vad de har för ursprung och ...
    • Hur skapar jag en trovärdig karaktär? 

      Sandström, Anna (2014-08-15)
      Syftet med denna studie är att redogöra för mitt karaktärsarbete under höstterminen 2012 med slutproduktionen ”Cosi fan tutte” av W. A Mozart. Frågorna i denna studie var: Vilka verktyg behöver operasångaren/sångerskan ...
    • Hydra for symphone orchestra 

      Nordström, Jonas (2013-06-19)
      Uppsatsen beskriver arbetsprocessen när jag komponerade mitt stycke Hydra, for symphony orchestra, från den första idéen till den färdiga musiken. Utgångspunkt för kompositionen var ett fotografi av den grekiska ön Hydra.
    • I gränslandet mellan ljud och musik En studie i skapandet av en ljudmeditation med orgeln som redskap 

      Domargård, Josefine (2023-07-05)
      Syftet är att undersöka hur jag med orgeln som redskap kan skapa en ljudmeditation. Utgångspunkt är forskningsstudier om ljuds påverkan på människan. Frågeställningarna är: Vilka medel framstår som relevanta att använda? ...
    • En improvisatör - två instrument 

      Moir, Johan (2011-09-12)
      Johan Moir spelar kontrabas och trumpet och undersöker hur han förhåller sig till dessa olika instrumenten när han improviserar. Vad är det i instrumentens natur som tvingar en att improvisera på olika sätt? Vad kommer ...
    • Improviserad avslappningsmusik 

      Davidsson, Gustav (2017-11-24)
      Det här arbetet behandlar att spela improviserad avslappningsmusik, med hjälp av att begränsa improvisationen med musikaliska ramar. Det behandlar även hur musiken i arbetet utgår från går att koppla till hur naturen låter. ...
    • Den inkompetenta generationen- En guide till alternativa tolkningar av den millenniala generationens skådespelare 

      Swarting, Gisela (2020-06-01)
      På en arbetsplats möts generationer i en gemensam strävan mot samma mål. En fantastisk plats för utbyte av erfarenheter och idéer, som har potentialen att bredda och berika varje individs uppfattning om sin profession och ...
    • Inlärningsvägen till konsertmålet 

      Birgersson, Emelie (2013-06-17)
      Jag har valt att undersöka hur man som pianist på ett hållbart och effektivt sätt, når ett konsertfärdigt resultat på utsatt tid. Jag har med hjälp av en processdagbok undersökt, analyserat och reflekterat över min egen ...
    • Inspelningar som verktyg vid instudering. Ett försök med Brahms tredje violinsonat som utgångspunkt 

      Ericsson, Hanna (2018-07-27)
      I detta arbete har författaren gjort en instudering av fjärde satsen ur Brahms tredje violinsonat, genom att använda sig av en instuderingsmetod att lyssna på inspelningar med kända solister. I arbetet behandlas hur ...
    • Instrumentalrytmik. En studie av instrumentalpedagogers syn på lärandet i instrumentalrytmik och vad den kan ge eleverna på kortare och längre sikt. 

      Amin, Karin (2016-01-02)
      Syftet med denna uppsats är att se vilka färdigheter barnen får med sig från instrumentalrytmiks- undervisning. Jag undersöker hur instrumentalpedagoger ser på lärandet och om de upplever någon skillnad på de elever som ...
    • INSTUDERING AV ORKESTERREPERTOAR Att som flöjtist arbeta med orkesterstämmor och orkesterutdrag 

      Vigren, Hanna (2016-09-29)
      The purpose of this thesis was to research different methods for learning orchestral excerpts and orchestral parts as a flautist. Studying scores, listening to music, private lessons, watching online-lessons and my own ...
    • Interpretation av dubbelgreppspassager i violarepertoar 

      Cederstrand, Martin (2014-08-05)
      Syfte: Syftet med detta arbete har varit att utveckla mig som interpret genom att skaffa mig en bredare kunskap om hur dubbelgrepp och ackord nyttjas inom olika epoker av klassisk konstmusik skriven för viola. Frågeställning: ...
    • Interpretation och dissonansbehandling på kromatisk nyckelharpa 

      Regnér, Björn (2013-06-17)
      By describing and analyzing a self made composition for the Swedish folk music instrument “nyckelharpa” with emphasis on playing techique, dissonance treatment and interpretation questions are reflected upon regarding how ...