Magisteruppsatser (IDPP)
Browse by
Recent Submissions
-
Läromedelsanalys – programmering inom teknikämnet
(2025-10-03)This study investigates how programming is represented in Swedish compulsory school technology materials (grades F–9), focusing on the interaction of text and images. Drawing on a social semiotic and multimodal learning ... -
Lärares perspektiv och arbete med religionskunskapsundervisning i mångreligiösa klassrum – En kvalitativ studie om inkludering, möjligheter och utmaningar
(2025-07-18)Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare i årskurs 1-3 arbetar med att inkludera ele ver med olika religiösa bakgrunder i religionskunskapsundervisningen, samt vilka möjligheter och utmaningar de upplever i ... -
Svenska lärares användning av tavlan i matematikundervisningen - En jämförelse med den japanska metoden bansho
(2025-07-18)Syftet med denna studie är att undersöka hur sex svenska lågstadielärare använder tavlan som pedagogiskt verktyg i sin matematikundervisning, och ställa detta i relation till bansho som är en japansk undervisningsmetod ... -
Språkliga krav inom grundlärarprogrammet F-3 – En kvalitativ studie som undersöker lärarutbildares perspektiv
(2025-07-18)This study investigates teacher educators' views on the literacy requirements for primary school teacher students in grades F-3 in the programme. The study aims to highlight how teacher educators view the language ... -
Att stärka elevers lärande i flerspråkiga klassrum: En kvalitativ studie med tio lärare i årskurserna F-3
(2025-02-13)The purpose of the study is to illuminate how teachers from preschool class to grade 3 work with language development in multilingual classrooms and to explore their experiences of using pupils' mother tongues in teaching. ... -
Religionsundervisning i ett pluralistiskt samhälle- lärares arbetsmetodik i ett ämne präglat av starka åsikter
(2025-02-11)Sverige beskrivs som ett av världens mest sekulariserade länder, vilket gör att en del invånare i landet har en begränsad uppfattning om religioner ur ett annat perspektiv än den bild de får via media och den samhälleliga ... -
Lärares utbildning, undervisning och vetskap om vad elever i grundskolan möter för sexuellt innehåll på internet och sociala medier
(2024-08-05)Syftet med denna studie är att genom kvalitativa intervjuer undersöka tolv lärares vetskap om vad barn och ungdomar möter för sexuellt innehåll på internet och sociala medier samt lärarnas undervisning och utbildning kopplat ... -
Lärares förhållningssätt till livsfrågor och etik i undervisningen
(2024-08-05)Syftet med studien är att kartlägga SO-lärares förhållningssätt för undervisning om livsfrågor och etik. I studien klargörs lärares åsikter och argument om livsfrågor och etik. Resultatet visar att respondenterna upplever ... -
Den tidiga skrivundervisningen
(2024-08-05)This study aims to investigate how licensed primary school teachers conduct writing instruction in their classes and why they work in that way. The study also aims to examine what these teachers think about analog and ... -
Att bryta tystnaden: kommunikation i matematikklassrummet
(2024-06-05)The purpose of this study is to investigate how teachers approach communication in their mathematics instruction. The communication involves concepts such as teachers' mathematical language, incorrect answers, and various ... -
Analoga och digitala verktyg i svenskämnets skrivundervisning
(2024-05-30)The purpose of this study is to investigate how twelve middle school teachers use educational tools and what influences their choice of educational tools in Swedish language writing instruction. To answer this purpose, ... -
Tänka, resonera och räkna – ett examensarbete om lärares upplevelser av en ny undervisningsmodell i matematik.
(2024-02-09)Skolverket rapporterar att det finns en matematikängslan bland svenska elever och vi ser också ett dalande resultat i den nya PISA-undersökningen. Man kan fråga sig om detta har att göra med vår statiska matematikundervisning ... -
Vägen mot en likvärdig och stärkt sexualundervisning - Lärares perspektiv på det nya läroplansändringarna gällande sexualitet, samtycke och relationer i årskurs F-3
(2023-01-18)Det sker läroplansändringar inför 2022 gällande kunskapsområdet sexualitet, samtycke och relationer där årskurserna F-3 blir berörda. Syftet med följande studie är därför att undersöka hur grundskolelärare ... -
Lärares förebyggande arbete mot mobbning
(2022-12-14)Uppsatsen handlar om det förebyggande arbetet mot mobbning i skolan. Syftet är därmed att belysa hur några lärare engagerar sig i och förebygger mobbning i skolan. För att nå syftet ställs följande frågor ... -
Formativ bedömning – lättare sagt än gjort?
(2022-09-26)Begreppet formativ bedömning är inte explicitgjort i den svenska läroplanen för grundskolan, men det är samtidigt något som lärare förväntas att arbeta med. Syftet med studien var att ta reda på hur fyra mellanstadielärare ... -
Skrivaktiviteter och möjliga skrivdiskurser i Svenska 1, på två av gymnasiets yrkesförberedande program
(2022-03-23)Aim: The purpose of the thesis's study is to map and analyze the activities for writing that student encounter during a school year in Swedish 1, in two different classes, on two different vocational preparation programs ... -
Entreprenöriellt lärande i skolan – En intervjustudie om hur lärare upplever entreprenöriellt lärande i ett marknads- och målstyrt skolsystem
(2022-02-23)Syftet med denna studie har varit att undersöka hur sex lärare ser på entreprenöriellt lärande i deras undervisning, vad begreppet innefattar och hur de uppfattar implementeringen. Studien har även avsett undersöka ... -
Powerful knowledge i etikundervisning
(2022-02-11)Syftet med denna studie är att undersöka vilken powerful knowledge som åtta intervjuade lärare på mellanstadiet framhåller som avgörande för att eleverna ska utveckla en etisk kompetens. Studien ingår i det pågående ... -
Läs- och skrivundervisning
(2022-02-07)En stor del av undervisningen på lågstadiet handlar om läs-och skrivundervisning och enligt skolledningen har elever med svårigheter att uppnå kunskapskraven rätt till särskilt stöd i undervisningen. Lärarens kompetens är ... -
Hur arbetar lärare med hållbar utveckling? En studie om hur mellanstadielärare implementerar hållbar utveckling i geografi.
(2022-02-03)Idag är hållbar utveckling ett allmänt känt begrepp som används i både forskningen, samhällsdebatten och i skolans läroplan. Även om hållbar utveckling är allmänt känt är begreppet problematiskt. Problematiken utgår från ...