Search
Now showing items 1-10 of 62
Varför ska man lära sig matematik? En studie om elevers motivation och deras lärares syn på det
(2020-09-07)
Denna studie ämnade att utforska vad mellanstadielärare anser motiverar elever till att lära sig ämnet matematik och hur elever i sin tur upplever sin motivation till att lära sig ämnet matematik. Frågeställningarna var ...
En studie om lärares resonemang kring vad som påverkar deras digitaliserade undervisning
(2020-02-25)
Studien syftar till att 1. Att undersöka vilka faktorer som kan påverka lärares digitaliserade undervisning samt 2. Att undersöka hur några lärare beskriver sin digitaliserade undervisning, vilket i sin tur möjliggör en ...
Storyline: flexibel eller uppstyrd undervisningsmetod? En kvalitativ studie om lärares planering och upplevelse av Storyline
(2021-09-23)
Studien är en del av ett aktionsforskningsprojekt som syftar till att utveckla en skolas Storylineverksamhet. Syftet med studien är att få kunskap om hur lärare planerar undervisningen för en
Storyline. Frågeställningarna ...
Språkets betydelse i matematikundervisningen för andraspråkselever
(2020-02-26)
Denna studie omfattar hur lärare arbetar språkutvecklande med andraspråkselever inom
matematik. Tidigare forskning har visat att det å ena sidan finns fördelar med en tvåspråkig matematikundervisning där eleverna får ...
Lärares syn på ämnesintegrerad undervisning
(2020-07-01)
Det har sedan lång tid tillbaka diskuterats hur elever bäst utvecklar sina kunskaper och vilket arbetssätt som gynnar elevens lärande-om det är genom ämnesspecifik undervisning eller i undervisning som är ämnesintegrerad. ...
Lärares arbete med extra anpassningar i läsundervisningen – En kvalitativ studie med tre lärare i årskurs 3
(2020-03-10)
Sedan år 2014 ska extra anpassningar enligt lag ingå i den ordinarie undervisningen. Enligt en granskning av skolinspektionen år 2016 så är det långt ifrån alla skolor som uppfyller kraven med arbetet. När eleverna slutar ...
”Frågor kommer och de måste få komma” – Lärarperspektiv på sex och samlevnad i årskurs F-3
(2021-09-23)
The present study investigates the views of teachers on sexual education in Swedish primary
schools. Recent findings suggest that teachers do not include enough sex educational contents
in their teachings and because ...
”Även pappor hade rätt att leka med sina barn, och barnet fick rätt att leka med sin pappa” En kritisk läromedelsanalys i samhällskunskap med fokus på aspekterna könsroller, jämställdhet och sexualitet.
(2020-02-28)
Syftet är att undersöka hur kunskap om jämställdhet, könsroller och sexualitet i nyare
läroböcker i samhällskunskap för mellanstadiet förmedlas och framställs. Detta gör jag genom
att kritiskt granska och synliggöra ...
Undervisningskvalitéer och prioriteringar i de första årens NO-undervisning
(2020-03-10)
Studiens syfte är att undersöka vad som kan karaktärisera NO-undervisningen i årskurserna 1 - 3 och vilka undervisningskvalitéer som synliggörs genom lärares beskrivningar av undervisningen. NO är i de första årskurserna ...
”Jag tänkte med hjärnan!” En undersökning av matematiska elevinitierade parsamtal i årskurs två.
(2020-02-25)
Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om elevinitierade parsamtal mellan elever i årskurs två i matematikundervisningen. Detta görs genom att undersöka vilka typer av resonemang som eleverna använder sig av när ...