Browsing Magisteruppsatser (IDPP) by Title
Now showing items 79-98 of 201
-
Kan fysisk aktivitet påverka måluppfyllelse i matematik?
(2019-07-01)Studien som rapporteras i detta examensarbete har som syfte att undersöka hur elever och lärare upplever att fysisk aktivitet påverkar elevernas måluppfyllelse i matematik. I tidigare forskning tydliggörs teorier som ... -
Karaktärsframställan ur ett genusperspektiv – Baserad på de mest utlånade kapitelböck- erna på Göteborgs folkbibliotek under 2018.
(2019-07-01)Då barnböcker alltid intresserat mig, var jag nyfiken på hur karaktärerna i de böcker som barn läser idag framställs ur ett genusperspektiv. Jag kunde inte hitta någon forskning inom området och valde därmed att anpassa ... -
Känslobussen och Dirigenten – Yngre elevers upplevelser av två dramaövningar
(2018-01-10)Att pedagogiskt drama är en metod som väcker många känslor och upplevelser hos elever kanske många kan relatera till. Men hur upplever och tänker yngre elever egentligen kring drama? Detta har jag valt att undersöka med ... -
Knäckt läskoden, vad händer sen? -En kvalitativ studie om den fortsatta läsundervisningen
(2018-01-11)Studiens syfte är att undersöka och förstå hur lärare lägger upp läsutvecklande undervisning efter att elever har knäckt läskoden. Via undervisningsobservationer och lärarintervjuer med fem medverkande lärare visar den ... -
Kollegiala samtal utifrån videoinspelade matematiklektioner.
(2015-06-22)Med video som verktyg undersöks i studien vad lärare väljer att utveckla genom att analysera och diskutera sin egen undervisning tillsammans med kollegor. Datamaterialet utgörs av videodokumenterade kollegiala samtal där ... -
Kommunikation i matematikklassrummet - En observationsstudie av lärares frågor under matematiklektioner på lågstadiet i New York
(2019-03-08)Syftet med studien är att identifiera och beskriva vilka sorts frågor lärare ställer till eleverna under matematematiklektioner, hur eleverna besvarar dem och hur frågorna möjliggör elever-nas lärande i matematik. Studien ... -
Kommunikativa drag i relation till matematikuppgifter- en observationsstudie av matematiklektioner på lågstadiet.
(2020-07-01)Syftet med studien är att identifiera hur kommunikativa drag relaterar till uppgifter som används i matematikundervisningen. För att besvara studiens syfte ställs frågor om relationen däremellan. Den första frågan handlar ... -
Konsten att tala om bilder: barns förmåga att samtala om bilder och deras meningsskapande innehåll
(2021-07-08)Sammanfattning Den här studien tar avstamp i och inspireras av en tidigare studie av Lopo tovska et al. från 2016. Genom att samla in ytterligare empiri utifrån två av de forskningsfrågor som formulerats av Lopotovska et ... -
Kunskapsresultaten i den svenska skolan - med tillämpning på Göteborgs kommun.
(2017-11-08)Studien syftar till att klarlägga det skolpolitiska arbete som nu utförs för att hantera de försämrade skolresultaten. Med utgångspunkt i en beskrivning och analys av kunskapsresultaten går studien vidare i möjliga påverkande ... -
En kvalitativ studie om laborativt material i matematikundervisningen
(2019-07-01)Ofta upplever elever i grundskolan att textuppgifter i matematikläromedel är för abstrakta. Ge- nom att konkretisera dessa uppgifter genom laborativt material kan eleverna utveckla sin för- ståelse att se sambandet mellan ... -
Kvinnans formler i mannens räknebok - en innehållsanalys av läroböcker i matematik år f-3 utifrån ett genusperspektiv
(2018-09-18)Studiens syfte är att synliggöra hur kön görs utifrån ett genusperspektiv i matematikläroböcker för lägre åldrar och hur bilden förändrats över tid. Studien är en komparativ tematisk innehållsanalys baserad på Yvonne ... -
”Kvinnor hade inte byxor under vikingatiden” - En kvalitativ textanalys av läroböcker i ämnet historia utifrån ett genusperspektiv"
(2018-08-06)Syftet med föreliggande studie är att belysa hur kön görs i läroböcker som används i ämnet historia utifrån ett genusperspektiv, specifikt avsnitt om vikingatiden. Studien bygger på fyra läroböcker i ämnet historia där ... -
Laborativa material i undervisningen ur lågstadielärares perspektiv.
(2019-07-01)Denna uppsats handlar om lågstadielärares syn på laborativa material i matematikundervis- ningen. Syftet är att undersöka lärarens syn på användandet av laborativa material samt hur lärarna beskriver sitt arbetssätt med ... -
Laborativt material i matematikundervisningen– en intervjustudie hur matematiklärare beskriver sin undervisning med laborativa material.
(2018-08-08)Forskningsresultat kring laborativa materials möjlighet till matematiskt lärande är tvetydiga. Läraren anses däremot vara den viktigaste komponenten för att aktiviteter med laborativt material ska leda till lärande. Syftet ... -
Läraren i media - diskursiva konstruktioner
(2017-12-18)Denna examensuppsats avser undersöka hur läraren framställs och porträtteras i debattartiklar hämtade ur Sveriges två största dagstidningar, Svenska Dagbladet och Dagens Nyheter. Med stöd av en diskursanalytisk teoretisk ... -
Lärares användning av kommunikativa drag i svensk matematikundervisning
(2019-07-01)Syftet med den här studien är att ta reda på hur lärare i årskurs 1-3 använder sig av kommuni- kativa drag för att skapa matematiska samtal där elevernas lärande och utveckling av matema- tiskt tänkande står i fokus. Det ... -
Lärares användning av laborativt material
(2019-07-01)Forskning visar att användningen av laborativt material inte alltid gynnar elevers lärande inom matematikämnet och kan istället vara en distraktion. Syftet med den här studien är att undersöka hur lärare använder sig av ... -
Lärares användning av laborativt material i yngre åldrar
(2018-08-06)yftet med min studie var att se hur lärare i lågstadiet använder sig av laborativa material i undervisningen och om det finns en tanke bakom detta. Jag undersökte även om de fått möjlighet till kompetensutveckling i ... -
Lärares arbete med extra anpassningar i läsundervisningen – En kvalitativ studie med tre lärare i årskurs 3
(2020-03-10)Sedan år 2014 ska extra anpassningar enligt lag ingå i den ordinarie undervisningen. Enligt en granskning av skolinspektionen år 2016 så är det långt ifrån alla skolor som uppfyller kraven med arbetet. När eleverna slutar ... -
Lärares arbete med inkludering av barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar – En fallstudie för grundskolans årskurser 3-5
(2018-08-08)Frågan om inkludering av barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar är omdebatterad och i dagsläget högst aktuell. Elever inom spektrumet av funktionsnedsättningar befinner sig i grundskolan och särskolan. Kunskapskraven ...