Browsing Magisteruppsatser (IDPP) by Title
Now showing items 41-60 of 201
-
Faktorer som påverkar hur lärare bedriver sin matematikundervisning
(2019-07-02)Svenska elevers matematikkunskaper fortsätter att falla i PISA-undersökningar, samtidigt som Skolverket (2015) går ut med en rapport där dessa resultat inte beror på elevers brist på motivation. Detta leder till utgångspunkt ... -
En fallstudie om genomförande av undervisning med hjälp av programmering
(2019-07-01)I denna didaktiska fallstudie har kvalitativ data samlats in genom att tre lektioner har observerats och tre lärare har intervjuats. Syftet med studien är att få en inblick i hur undervisning i tre klasser i årskurs 4-6 i ... -
Fältstudier – Sinnebilden av biologiämnet på mellanstadiet. En kvalitativ studie om sex biologilärares metodik och motiv för genomförande av fältstudier på mellanstadiet.
(2018-08-07)Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur sex stycken lärare redogör för hur de arbetar med fältstudier på mellanstadiet dagligdags i biologiämnet. Detta då tidigare forskning i huvudsak präglas av slutsatser som ... -
En fjärdedel plus två fjärdedelar är lika med en hel – En innehållsanalys av felsvarsuppgifter inom bråk i matematikböcker.
(2018-08-07)Det här är en kvantitativ innehållsanalys av felsvarsuppgifter i svenska matematikböcker för mellanstadiet. Felsvarsuppgifter definieras som uppgifter vilka kräver reflektion av korrektheten i det som presenteras. Syftet ... -
Formativ bedömning i matematik
(2019-03-11)Syftet med studien är att undersöka hur några lärare arbetar med formativ bedömning i sin matematikundervisning. Frågeställningen som studien besvarar är “Vilka strategier använder grundskollärare när de arbetar med formativ ... -
Formativ bedömning i praktiken- En kvalitativ intervjustudie om lärares användning av
(2018-02-02)Syftet med uppsatsen var att bidra med kunskap om hur lärare i årskurs 4- 6 i grundskolan resonerar kring och beskriver att de använder sig av formativ bedömning i den dagliga undervisningen. Studien synliggör lärares ... -
Formativ bedömning – lättare sagt än gjort?
(2022-09-26)Begreppet formativ bedömning är inte explicitgjort i den svenska läroplanen för grundskolan, men det är samtidigt något som lärare förväntas att arbeta med. Syftet med studien var att ta reda på hur fyra mellanstadielärare ... -
En förändrad musikundervisning - En kvalitativ studie om hur pedagoger resonerar kring musikundervisningen i skolan.
(2017-12-18)Syftet med studien är att undersöka hur lärare resonerar kring de förändringar som skett inom musikundervisningen i grundskolan vilket även innefattar lärarnas reaktioner samt hantering och anpassning. För att få en inblick ... -
Förskolearbetslagens upplevelser av olika bilder
(2016-03-09)This study aims to get an in-depth understanding of preschool team’s life experiences of images and to describe how these influence the choice of images used in the preschool interior. Hermeneutic phenomenology and ... -
Den första läs- och skrivundervisningens didaktik.
(2019-07-01)Syftet med den här uppsatsen är att undersöka hur lärare i studien beskriver att de lägger upp sin läs- och skrivundervisning i årskurs 1 och varför de gör så. Ambitionen är också att ta reda på vilka faktorer lärarna anser ... -
Förutsättningar lärare har givits för att undervisa i grundskolans digitala lärmiljö
(2021-02-02)Syftet med denna studie är att bidra till ökad kunskap om vilka förutsättningar grundskollärare på skolor som satsar på digitala resurser anser sig ha givits för att kunna undervisa i skolans digitala lärmiljö. För att ... -
Framgångsfaktorer i PIM – Praktisk IT- och mediekompetens En enkät- och intervjustudie av Myndigheten för skolutvecklings- och Skolverkets fortbildningssatsning på IT-kompetens för Sveriges pedagoger 2006 – 2014
(2017-09-20)PIM, Praktisk IT- och Mediekompetens, lanserades 2006 av Myndigheten för skolutveckling, som en fortbildningssatsning av regeringen för att höja IT-kompetensen hos den svenska lärarkåren. När PIM avvecklades hade 162 000 ... -
”Frågor kommer och de måste få komma” – Lärarperspektiv på sex och samlevnad i årskurs F-3
(2021-09-23)The present study investigates the views of teachers on sexual education in Swedish primary schools. Recent findings suggest that teachers do not include enough sex educational contents in their teachings and because ... -
Från decentralisering till lärarlönelyft - En studie om sex lärares upplevelser av professions- förändringar
(2019-07-01)Det finns många debatter och forskning om läraryrket får kallas för en profession eller inte och ifall lärarprofessionen ska räknas som en stark eller en svag profession. Det har gjorts ett antal reformer såsom ... -
Från stödåtgärd till språkundervisning, en textanalys av kursplaner i modersmål från Lgr 69 till Lgr 11
(2018-02-02)Sedan början av 1970-talet har modersmålsundervisning erbjudits till elever med annat modersmål än svenska och har sedan dess varit ett ämne under diskussion kring dess vara eller icke vara. Frågan om varför elever med ... -
Fristående material eller traditionell lärobok? En studie om orsaker bakom lärares val av läromedel i engelskundervisningen för yngre elever
(2018-01-10)Denna studie lyfter fram fem lärares åsikter om läromedel i dagens engelskundervisning. Observation under VFU har påvisat att lärare tänker annorlunda i sitt användande av material inom engelskundervisningen. Syftet med ... -
Fysisk aktivitet och problemlösning, En kvantitativ studie om fysisk aktivitet och problemlösning i matematik
(2018-08-08)Forskning visar att fysisk aktivitet förbättrar lärande och skolprestationer i bland annat matematik. Syftet med denna studie är att undersöka om det går att urskilja någon skillnad i resultat i ett problemlösningstest ... -
Genusmedveten skola - verklighet eller utopi? En studie av lärares erfarenheter av genusarbete i grundskolans tidigare åldrar
(2017-11-10)Jämställdhet mellan könen har länge varit ett omdiskuterat ämne i samhällsdebatten. Till skillnad från det tillskrivna könet vid födseln är genus en social konstruktion av könet som i takt med samhällsstrukturer formar ... -
En genväg till genetiken. "Bedömning för lärande på väg mot naturvetenskap som medborgarkunskap"
(2013-02-05)Syfte: Studien avser att undersöka om och hur elever använder sig av kunskaper från genetikundervisningen i en situation där bedömningen fokuserar användning av naturvetenskap som medborgarkunskap. Även vilka möjligheter ...