Kandidatuppsatser (IDPP)
Browse by
Recent Submissions
-
Teaching English or Englishes? Scandinavian Upper Secondary School Teachers’ Attitudes Toward Including World Englishes in the EFL Classroom
(2024-08-07)The development of new linguistic varieties of English known as World Englishes has resulted in English teachers around the world disagreeing on whether English should be taught with a pluricentric approach or if focus ... -
Samisk frånvaro i religionskunskap. En kritisk diskursanalys av läromedel med postkolonialt perspektiv
(2024-08-06)Samer möter dagligen fördomar och okunskap vilket är något som kan förebyggas om samhället och skolan inkluderar kunskap om dem och förmedlar samiska perspektiv i undervisningen. Denna studie vill med en postkolonial teori ... -
”Prata om hur jobbigt det är och hur verkligheten kan se ut” – En kvalitativ studie om lärarstudenters berättelser om sina VFU-upplevelser
(2024-07-01)Denna studie har syftat till att utforska hur lärarstudenter beskriver den verksamhetsförlagda (VFU) praktiken både som undervisningsmoment och praktik, samt lärarstudenternas beskriv-ning av sina upplevelser av skolan som ... -
Ovillkorlig lydnad: Uppfostran och disciplin för folkskolan och läroverken, 1842-1955
(2024-07-01)Syftet med den här studien är att undersöka hur styrdokument för folkskolan och läroverken skiljer sig i synen på uppfostran, ordning, uppförande och disciplinära åtgärder mot elever, perioden 1842-1955, samt hur denna ... -
Varför ska vi läsa historia i gymnasiet? En samtalsintervjuundersökning om lärares syn på historiemedvetande
(2024-06-18)The purpose of this essay deals with how teachers see the role of the history subject in upper secondary school against the background of the expectations and requirements of the governing documents. The defined questions ... -
Lärarperspektiv på flerspråkig undervisning: En kvalitativ studie av erfarna engelsklärare
(2024-06-18)Studien fokuserar på att undersöka och förstå engelskalärarnas upplevelser av att undervisa i ett flerspråkigt klassrum samt identifiera de utmaningar och möjligheter de möter i denna miljö, inklusive vilka strategier och ... -
Kommunikationen mellan hem och skola samt dess påverkan på högstadieelever – Utifrån lärares perspektiv på en mångkulturell skola
(2024-06-14)Syftet med denna studie är att undersöka kommunikationen mellan lärare och vårdnadshavare på en mångkulturell skola och hur lärarna uppfattar att detta påverkar eleverna. Detta kommer att undersökas utifrån åtta högstadielärares ... -
“Jag kan orden men jag vet inte när jag ska använda dem” - Muntliga kommunikativa aktiviteter i spanskundervisning
(2024-06-10)Kursplanen för moderna språk ska erbjuda eleverna möjligheter att utveckla en allsidig kommunikativ förmåga. Trots detta har forskning identifierat markanta brister i elevernas muntliga kommunikationsförmåga i spanska ... -
Gy25s påverkan på psykologilärarens undervisning i teori och praktik
(2024-06-04)Syftet med denna studie är att undersöka psykologilärares uppfattningar om hur förändringar i styrdokumenten påverkar undervisningen inom psykologiämnet, genom att jämföra ämnesplanerna för Gy22 och Gy25 samt genom ... -
Socioekonomisk bakgrund och läsförståelseförmåga i grundskolan: en systematisk litteraturstudie
(2024-06-04)Länder världen över intresserar sig för hur det går för deras elever med läsförmågan, något som resultat i internationella mätningar som PISA och PIRLS kan ge en indikation om. Vad som påverkar en elevs läsförmåga är ... -
Vad säger lärarna på twitter? En diskursanalys om anledningarna bakom och utsikterna för lärares politiska aktivism
(2024-04-08)Studien undersöker vad det är som får lärarna att frångå den traditionella tjänstemannarollen för att bedriva aktivism på Twitter. För att gå till botten med frågan kommer de senaste decenniernas skolreformer att utforskas ... -
Högpresterande unga kvinnors upplevelse av stress på gymnasiet
(2023-08-29)Denna kvalitativa studie undersökte upplevelsen av stress hos unga kvinnor som studerar på gymnasium med höga antagningspoäng. Tidigare studier har haft fokus på kvantitativ forskning, vilket denna studie komplementerar ... -
Introduktionsperioden för lärare. En jämförelse av strategier, processer och resultat i Sverige och Tyskland.
(2023-08-29)This study compares the novice teacher induction period schemes of Sweden and the federal state of Hesse in Germany and subsequently discusses the results from a sociocultural perspective. In line with this purpose, the ... -
“Värdegrundsarbetet är mycket personligt; du har det inom dig”. En studie om utländska lärares uppfattningar om sin roll i skolans värdegrundsarbete.
(2023-08-28)Under de senaste två decennierna har man diskuterat i forskning och i officiella sammanhang om att utlandsfödda lärare med utländsk bakgrund skulle kunna agera som betydelsefulla “förändringsbärare” i den svenska skolan, ... -
Formativ bedömning sett ur ett elevperspektiv
(2023-07-05)Det finns flertalet studier som visar att formativ bedömning är ett användbart verktyg för elevers lärande i skolan. Ett inte lika utforskat område är hur elever ser på och talar om den formativa bedömningen och hur ... -
30 bildlärarutbildares syn på användning av läromedel i bildämnet
(2023-07-05)Syftet med detta examensarbete är att utveckla kunskap om vad lärarutbildare med inriktning mot bild anser om att använda läromedel i bildämnet i årskurs 7–9. Syftet besvaras genom tre frågeställningar. Hur resonerar ... -
Det osynliga barnet. Vårdnadshavare till flickor med autism och deras relation till grundskolan.
(2023-07-05)Abstract: This study aims to enhance our understanding of how caregivers of girls with autism perceive their relationship with primary schools. The study aims to, by providing valuable insights into how these caregivers ... -
Tusen saker på bordet - “sexualitet, samtycke och relationer” i bildämnet
(2023-07-05)Från höstterminen 2022 gäller nya läroplaner i svenska grund- och gymnasieskolan. I läroplanernas inledande delar anges skolans värdegrund och uppdrag. I de förändrade styrdokumenten har kunskapsområdet sex- och samlevnad ... -
Den konstnärliga provokationen. En jakt på kunskap, verktyg och ett varför då?
(2023-06-29)Ett grävande i den konstnärliga provokationen, ett försök till förståelse för dess slagkraft och fallgropar. Genom samtal med upphovspersoner som från allmänhet och experter tillskrivits titeln provokatörer. Studien tar ... -
Äga rum- Fysisk miljö som didaktiskt verktyg En fallstudie av en flexibel klassrumsmiljö (4-9), dess möjligheter och begränsningar
(2022-11-29)Denna fallstudie är utförd på Testskolan (4–9) i två storbasrum avsedda för 50 personer. Syftet är att mäta ljudmiljö, samt undersöka hur lärare använder den inredning som finns i rummet som didaktiskt stöd, kopplat mot ...