• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Sökning 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Kandidatuppsatser (IDPP)
  • Sökning
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Kandidatuppsatser (IDPP)
  • Sökning
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sökning

Utökad sökningEnkel sökning

Filters

Use filters to refine the search results.

Visas titlar 1-10 av 92

  • Sort Options:
  • Relevance
  • Title Asc
  • Title Desc
  • Issue Date Asc
  • Issue Date Desc
  • Results Per Page:
  • 5
  • 10
  • 20
  • 40
  • 60
  • 80
  • 100
Länk till artikeln

Socioekonomisk bakgrund och läsförståelseförmåga i grundskolan: en systematisk litteraturstudie 

Vega, Johanna (2024-06-04)
Länder världen över intresserar sig för hur det går för deras elever med läsförmågan, något som resultat i internationella mätningar som PISA och PIRLS kan ge en indikation om. Vad som påverkar en elevs läsförmåga är ...
Länk till artikeln

Generationen som inte vill läsa — en modern myt? 

Balheden, Lynn (2020-09-28)
Syftet med denna studie har varit att utforska och beskriva högstadieelevers uppfattningar om läsning inom ramen för svenskämnet samt vilka faktorer som påverkar elevers läsmotivation. Tidigare forskning visar att ungas ...
Länk till artikeln

Ledarskapets roll för ett fungerande klassrumsklimat – ur gymnasielärares perspektiv 

Nikolova, Katja; Villasante, Marcela (2021-08-27)
Syftet med detta arbete har varit att få en fördjupad kunskap om och förståelse för hur gymnasielärare genom sitt ledarskap arbetar för att få ett gott klassrumsklimat. För att kunna uppfylla detta syfte har en ...
Länk till artikeln

Dömd att bedöma. En fenomenologisk studie av betygssättande lärares livsvärld och undervisning. 

Hansson, Johan (2018-02-07)
Studiens resultat visar att lärarna uppfattar betyg som en nödvändig del av skolan. Betygens kunskapsutvecklande funktion upplevdes inte leva upp till sitt syfte, eftersom det inte gynnade det stora flertalet elever ...
Länk till artikeln

Formativ bedömning sett ur ett elevperspektiv 

Lundström, Maria; Parkman, Jonas (2023-07-05)
Det finns flertalet studier som visar att formativ bedömning är ett användbart verktyg för elevers lärande i skolan. Ett inte lika utforskat område är hur elever ser på och talar om den formativa bedömningen och hur ...
Länk till artikeln

Könsroller i läroboksdialoger: en granskning av tre populära läroböcker i engelska för årskurs 8 ur ett genusperspektiv 

Vikingsson, Rebecca; Kazemi, Somayeh (2020-09-15)
Syftet med denna uppsats är att bidra med kunskap om jämställdhetsfrågan i läroböcker i engelska. Med Judith Butlers performativitetsteori som utgångspunkt har vi granskat dialoger i tre populära läroböcker i engelska för ...
Länk till artikeln

Studying towards diversity 

Johansson, Karin (2018-05-15)
The aim of this paper is to investigate how teachers in Uruguay work with pedagogy on gender identity and sexual diversity. This is done through six qualitative semi-­‐structured interviews, which are analysed by means of ...
Länk till artikeln

Hjälp oss bli människor: En fenomenologisk hermeneutisk gruppintervjustudie om vad gymnasieelever upplever är meningsfullt med deras skolgång 

Lundahl, Hanna; Vokes, Orela (2020-09-15)
Skolverkets regelbundna attitydundersökning brukar fråga elever hur ofta det känns meningsfullt att gå i skolan. Detta belyser emellertid inte vad som är meningsfullt i skolan. Det är viktigt att etablera i vilken mån ...
Länk till artikeln

Kunskap och kunskapsformer 

Lavenius, Per; Svennerlind, Christer (2020-09-15)
Uppsatsens primära syfte är att analysera begreppet kunskapsform samt de fyra kunskaps-formerna fakta-, förståelse-, färdighets- och förtrogenhetskunskap, som dessa beskrivs av Ingrid Carlgren. Ett andra syfte är att ge ...
Länk till artikeln

Matematikundervisning genom lekfulla lärandesituationer – Intervjustudie med sex yrkesverksamma lärare i förskoleklass 

Claesson-Roback, Emelie (2018-02-08)
Lärares utformande av matematikundervisning i förskoleklass har tidigare setts vara problematisk på grund av bristande regleringar (Skolinspektionen, 2015). Sedan Lgr 11 (Skolverket, 2017) reviderades 2016 finns ett eget ...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • . . .
  • 10

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

Discover

FörfattareHöglind, Anna (2)Samuelsson, Hanna (2)Abrahamsson, Pernilla (1)Alexandersson, Martin Nick (1)Alobaidy, Munalena (1)Alsabouni, Mai (1)Andersson, Sara Isabell (1)Aurell, Elsa (1)Axelsson, Linnéa (1)Balheden, Lynn (1)... View MoreNyckelordADHD, Special Needs Students, Classroom Techniques, Classroom Management, Inclusion, Inclusive Education, Access to Education, Learning Strategies (1)anpassning, språkundervisning, läs – och skrivutveckling, metoder (1)autism, ADHD, flickor, grundskolan, vårdnadshavares upplevelse (1)Bacchi (1)bildlärare, läroplan, närbyråkrater, värdegrund, sexualitet, visuell kultur (1)bildning, diskurs, gemenskap, individualism, läroplaner (1)career construction theory (1)Classroom Management, Ledarskap, Klassrum, Grundskola, Socioekologisk systemteori (1)Dansundervisning, speglar, kroppsuppfattning, gymnasieskola, fenomenologi. Key words: Dance education, mirrors, body image, upper secondary school, phenomenology. (1)digital teknik, digitalisering, informations och kommunikationsteknik, lärare, integrering av digital teknik (1)... View MoreDate Issued2018 (32)2021 (18)2024 (11)2020 (10)2022 (10)2023 (8)2019 (2)2025 (1)Has File(s)Yes (92)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV