• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
Search 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Kandidatuppsatser (IDPP)
  • Search
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Kandidatuppsatser (IDPP)
  • Search
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search

Show Advanced FiltersHide Advanced Filters

Filters

Use filters to refine the search results.

Now showing items 1-10 of 92

  • Sort Options:
  • Relevance
  • Title Asc
  • Title Desc
  • Issue Date Asc
  • Issue Date Desc
  • Results Per Page:
  • 5
  • 10
  • 20
  • 40
  • 60
  • 80
  • 100
Thumbnail

Socioekonomisk bakgrund och läsförståelseförmåga i grundskolan: en systematisk litteraturstudie 

Vega, Johanna (2024-06-04)
Länder världen över intresserar sig för hur det går för deras elever med läsförmågan, något som resultat i internationella mätningar som PISA och PIRLS kan ge en indikation om. Vad som påverkar en elevs läsförmåga är ...
Thumbnail

Generationen som inte vill läsa — en modern myt? 

Balheden, Lynn (2020-09-28)
Syftet med denna studie har varit att utforska och beskriva högstadieelevers uppfattningar om läsning inom ramen för svenskämnet samt vilka faktorer som påverkar elevers läsmotivation. Tidigare forskning visar att ungas ...
Thumbnail

Ledarskapets roll för ett fungerande klassrumsklimat – ur gymnasielärares perspektiv 

Nikolova, Katja; Villasante, Marcela (2021-08-27)
Syftet med detta arbete har varit att få en fördjupad kunskap om och förståelse för hur gymnasielärare genom sitt ledarskap arbetar för att få ett gott klassrumsklimat. För att kunna uppfylla detta syfte har en ...
Thumbnail

Dömd att bedöma. En fenomenologisk studie av betygssättande lärares livsvärld och undervisning. 

Hansson, Johan (2018-02-07)
Studiens resultat visar att lärarna uppfattar betyg som en nödvändig del av skolan. Betygens kunskapsutvecklande funktion upplevdes inte leva upp till sitt syfte, eftersom det inte gynnade det stora flertalet elever ...
Thumbnail

Formativ bedömning sett ur ett elevperspektiv 

Lundström, Maria; Parkman, Jonas (2023-07-05)
Det finns flertalet studier som visar att formativ bedömning är ett användbart verktyg för elevers lärande i skolan. Ett inte lika utforskat område är hur elever ser på och talar om den formativa bedömningen och hur ...
Thumbnail

Könsroller i läroboksdialoger: en granskning av tre populära läroböcker i engelska för årskurs 8 ur ett genusperspektiv 

Vikingsson, Rebecca; Kazemi, Somayeh (2020-09-15)
Syftet med denna uppsats är att bidra med kunskap om jämställdhetsfrågan i läroböcker i engelska. Med Judith Butlers performativitetsteori som utgångspunkt har vi granskat dialoger i tre populära läroböcker i engelska för ...
Thumbnail

Studying towards diversity 

Johansson, Karin (2018-05-15)
The aim of this paper is to investigate how teachers in Uruguay work with pedagogy on gender identity and sexual diversity. This is done through six qualitative semi-­‐structured interviews, which are analysed by means of ...
Thumbnail

Hjälp oss bli människor: En fenomenologisk hermeneutisk gruppintervjustudie om vad gymnasieelever upplever är meningsfullt med deras skolgång 

Lundahl, Hanna; Vokes, Orela (2020-09-15)
Skolverkets regelbundna attitydundersökning brukar fråga elever hur ofta det känns meningsfullt att gå i skolan. Detta belyser emellertid inte vad som är meningsfullt i skolan. Det är viktigt att etablera i vilken mån ...
Thumbnail

Kunskap och kunskapsformer 

Lavenius, Per; Svennerlind, Christer (2020-09-15)
Uppsatsens primära syfte är att analysera begreppet kunskapsform samt de fyra kunskaps-formerna fakta-, förståelse-, färdighets- och förtrogenhetskunskap, som dessa beskrivs av Ingrid Carlgren. Ett andra syfte är att ge ...
Thumbnail

Matematikundervisning genom lekfulla lärandesituationer – Intervjustudie med sex yrkesverksamma lärare i förskoleklass 

Claesson-Roback, Emelie (2018-02-08)
Lärares utformande av matematikundervisning i förskoleklass har tidigare setts vara problematisk på grund av bristande regleringar (Skolinspektionen, 2015). Sedan Lgr 11 (Skolverket, 2017) reviderades 2016 finns ett eget ...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • . . .
  • 10

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Discover

AuthorHöglind, Anna (2)Samuelsson, Hanna (2)Abrahamsson, Pernilla (1)Alexandersson, Martin Nick (1)Alobaidy, Munalena (1)Alsabouni, Mai (1)Andersson, Sara Isabell (1)Aurell, Elsa (1)Axelsson, Linnéa (1)Balheden, Lynn (1)... View MoreSubjectADHD, Special Needs Students, Classroom Techniques, Classroom Management, Inclusion, Inclusive Education, Access to Education, Learning Strategies (1)anpassning, språkundervisning, läs – och skrivutveckling, metoder (1)autism, ADHD, flickor, grundskolan, vårdnadshavares upplevelse (1)Bacchi (1)bildlärare, läroplan, närbyråkrater, värdegrund, sexualitet, visuell kultur (1)bildning, diskurs, gemenskap, individualism, läroplaner (1)career construction theory (1)Classroom Management, Ledarskap, Klassrum, Grundskola, Socioekologisk systemteori (1)Dansundervisning, speglar, kroppsuppfattning, gymnasieskola, fenomenologi. Key words: Dance education, mirrors, body image, upper secondary school, phenomenology. (1)digital teknik, digitalisering, informations och kommunikationsteknik, lärare, integrering av digital teknik (1)... View MoreDate Issued2018 (32)2021 (18)2024 (11)2020 (10)2022 (10)2023 (8)2019 (2)2025 (1)Has File(s)Yes (92)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV