Search
Now showing items 1-10 of 92
Socioekonomisk bakgrund och läsförståelseförmåga i grundskolan: en systematisk litteraturstudie
(2024-06-04)
Länder världen över intresserar sig för hur det går för deras elever med läsförmågan, något som
resultat i internationella mätningar som PISA och PIRLS kan ge en indikation om. Vad som
påverkar en elevs läsförmåga är ...
Generationen som inte vill läsa — en modern myt?
(2020-09-28)
Syftet med denna studie har varit att utforska och beskriva högstadieelevers uppfattningar om läsning inom ramen för svenskämnet samt vilka faktorer som påverkar elevers läsmotivation. Tidigare forskning visar att ungas ...
Ledarskapets roll för ett fungerande klassrumsklimat – ur gymnasielärares perspektiv
(2021-08-27)
Syftet med detta arbete har varit att få en fördjupad kunskap om och förståelse för hur
gymnasielärare genom sitt ledarskap arbetar för att få ett gott klassrumsklimat. För att
kunna uppfylla detta syfte har en ...
Dömd att bedöma. En fenomenologisk studie av betygssättande lärares livsvärld och undervisning.
(2018-02-07)
Studiens resultat visar att lärarna uppfattar betyg som en nödvändig del av skolan. Betygens kunskapsutvecklande funktion upplevdes inte leva upp till sitt syfte, eftersom det inte gynnade det stora flertalet elever ...
Formativ bedömning sett ur ett elevperspektiv
(2023-07-05)
Det finns flertalet studier som visar att formativ bedömning är ett användbart verktyg för elevers
lärande i skolan. Ett inte lika utforskat område är hur elever ser på och talar om den formativa
bedömningen och hur ...
Könsroller i läroboksdialoger: en granskning av tre populära läroböcker i engelska för årskurs 8 ur ett genusperspektiv
(2020-09-15)
Syftet med denna uppsats är att bidra med kunskap om jämställdhetsfrågan i läroböcker i engelska. Med Judith Butlers performativitetsteori som utgångspunkt har vi granskat dialoger i tre populära läroböcker i engelska för ...
Studying towards diversity
(2018-05-15)
The aim of this paper is to investigate how teachers in Uruguay work with pedagogy on gender identity and sexual diversity. This is done through six qualitative semi-‐structured interviews, which are analysed by means of ...
Hjälp oss bli människor: En fenomenologisk hermeneutisk gruppintervjustudie om vad gymnasieelever upplever är meningsfullt med deras skolgång
(2020-09-15)
Skolverkets regelbundna attitydundersökning brukar fråga elever hur ofta det känns
meningsfullt att gå i skolan. Detta belyser emellertid inte vad som är meningsfullt i skolan.
Det är viktigt att etablera i vilken mån ...
Kunskap och kunskapsformer
(2020-09-15)
Uppsatsens primära syfte är att analysera begreppet kunskapsform samt de fyra kunskaps-formerna fakta-, förståelse-, färdighets- och förtrogenhetskunskap, som dessa beskrivs av Ingrid Carlgren. Ett andra syfte är att ge ...
Matematikundervisning genom lekfulla lärandesituationer – Intervjustudie med sex yrkesverksamma lärare i förskoleklass
(2018-02-08)
Lärares utformande av matematikundervisning i förskoleklass har tidigare setts vara problematisk
på grund av bristande regleringar (Skolinspektionen, 2015). Sedan Lgr 11 (Skolverket, 2017)
reviderades 2016 finns ett eget ...