Search
Now showing items 1-10 of 18
Etisk kompetens bortom läroplanen – lärares berättelser om etik i undervisningen i år 5 och 8.
(2021-08-27)
Elevers utveckling av etiska perspektiv är ett av läroplanens tydligaste mål. Samtidigt har
undervisning i etik beskrivits som oplanerad av forskare, samt att lärare saknar verktyg och
professionellt språk i ämnet ...
”Jag måste läsa på som en idiot” – SO-lärare om ämneskunskaper och SO-ämnets struktur
(2021-06-03)
Inom ramen för svensk ämneslärarutbildning kan man som mest bli behörig i tre ämnen, men som SO-lärare undervisar man ofta i alla fyra SO-ämnena. Denna studie undersöker detta glapp, genom att intervjua sju SO-lärare om ...
Ledarskapets roll för ett fungerande klassrumsklimat – ur gymnasielärares perspektiv
(2021-08-27)
Syftet med detta arbete har varit att få en fördjupad kunskap om och förståelse för hur
gymnasielärare genom sitt ledarskap arbetar för att få ett gott klassrumsklimat. För att
kunna uppfylla detta syfte har en ...
Frigör den outnyttjade potentialen! – en kvalitativ studie om möjligheterna att etablera ett kollaborativt forskningsfält mellan neurovetenskap, psykologi och pedagogik
(2021-07-06)
According to Swedish school authorities and the Education Act all education should be based
on science and proven experience (Skolverket, 2020). Scientific based means that knowledge
from scientific studies should be a ...
Vad säger bilden? En normkritisk bildanalys av läromedel utifrån genus, rasifiering och funktionsnedsättning
(2021-07-06)
Vårt syfte med denna studie är att undersöka hur skolans läromedel väljer att representera människor i sitt material. Vi har valt att göra en empirisk bildanalys av två läromedelsböcker som används i undervisningen i våra ...
Kontroversiella frågor i samhällskunskap – relationers betydelse för undervisning
(2021-11-18)
Denna studie uppmärksammar hur lärare upplever och reflekterar över den verklighet de möter
i sitt arbete med kontroversiella frågor. Studien har utformats med en hermeneutisk ansats med
syfte att förstå och tolka den ...
Att våga utmanas för att utvecklas - tolkningar, förväntningar och tillit i rektors pedagogiska ledarskap över undervisningen
(2021-08-27)
Studiens övergripande syfte var att undersöka rektorer och lärares tolkningar respektive lärares
förväntningar på rektors pedagogiska ledarskap, samt tillit som en förutsättning för ledarskapets
innehåll och karaktär. ...
Lärarstudenter om språkets roll för andraspråkselevers kunskapsutveckling
(2021-07-06)
Syftet med studien är att belysa i vilken mån intervjuade lärarstudenter upplever att ett språkoch
kunskapsutvecklande arbetssätt praktiserats vid de grund- eller gymnasieskolor de gjort sin
verksamhetsförlagda utbildning ...
Lärarens definition av ett framgångsrikt ledarskap i klassrummet. En intervjustudie med fem lärare om vad de anser är ett framgångsrikt ledarskap
(2021-08-27)
Syftet med den här studien är att undersöka vad fem lärare på grundskolan 6–9 anser är ett
framgångsrikt ledarskap i klassrummet. Studien är baserad på fem lärares åsikter, tankar,
uppfattningar, erfarenheter och ...
Nyanlända elever och kritiskt tänkande: En intervjustudie om möjligheter och utmaningar
(2021-07-05)
Integration och demokrati är två högaktuella samhällsfrågor i Sverige. En lyckad inkludering
av nyanlända elever i svenska skolan kan erbjuda dessa unga samhällsmedborgare de
förutsättningarna som behövs för ett aktivt ...