• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
Search 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Kandidatuppsatser (IDPP)
  • Search
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Kandidatuppsatser (IDPP)
  • Search
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search

Show Advanced FiltersHide Advanced Filters

Filters

Use filters to refine the search results.

Now showing items 1-10 of 10

  • Sort Options:
  • Relevance
  • Title Asc
  • Title Desc
  • Issue Date Asc
  • Issue Date Desc
  • Results Per Page:
  • 5
  • 10
  • 20
  • 40
  • 60
  • 80
  • 100
Thumbnail

Generationen som inte vill läsa — en modern myt? 

Balheden, Lynn (2020-09-28)
Syftet med denna studie har varit att utforska och beskriva högstadieelevers uppfattningar om läsning inom ramen för svenskämnet samt vilka faktorer som påverkar elevers läsmotivation. Tidigare forskning visar att ungas ...
Thumbnail

Kunskap och kunskapsformer 

Lavenius, Per; Svennerlind, Christer (2020-09-15)
Uppsatsens primära syfte är att analysera begreppet kunskapsform samt de fyra kunskaps-formerna fakta-, förståelse-, färdighets- och förtrogenhetskunskap, som dessa beskrivs av Ingrid Carlgren. Ett andra syfte är att ge ...
Thumbnail

Hjälp oss bli människor: En fenomenologisk hermeneutisk gruppintervjustudie om vad gymnasieelever upplever är meningsfullt med deras skolgång 

Lundahl, Hanna; Vokes, Orela (2020-09-15)
Skolverkets regelbundna attitydundersökning brukar fråga elever hur ofta det känns meningsfullt att gå i skolan. Detta belyser emellertid inte vad som är meningsfullt i skolan. Det är viktigt att etablera i vilken mån ...
Thumbnail

Könsroller i läroboksdialoger: en granskning av tre populära läroböcker i engelska för årskurs 8 ur ett genusperspektiv 

Vikingsson, Rebecca; Kazemi, Somayeh (2020-09-15)
Syftet med denna uppsats är att bidra med kunskap om jämställdhetsfrågan i läroböcker i engelska. Med Judith Butlers performativitetsteori som utgångspunkt har vi granskat dialoger i tre populära läroböcker i engelska för ...
Thumbnail

En hybrid lärares bekännelser: Transkulturella ämnen på kommunal vuxenutbildning 

Nyberg, Astrid (2020-09-15)
Invandring sätter krav på utbildningsanordnare och lärare att arbeta kulturmedvetet. Med hjälp av transkulturella ämnen kan undervisning lyftas ovan kulturella gränser. Syftet med denna studie är att utforska huruvida det ...
Thumbnail

Gemenskap & individualism 

Flórez Toscano, Froila (2020-09-15)
Arbetets syfte är att undersöka gemenskaplighet och individualism i den svenska grundskoleläroplansdiskursen 1962–2011. Studien har som syfte att identifiera en generell diskursiv förskjutning, dess kännetecken, och hur ...
Thumbnail

Stigmatisering och deindividualisering hos nyanlända elever Upplevelser hos sex nyanlända elever i högstadiet 

Alobaidy, Munalena; Mahmoud, Raghad (2020-09-10)
Syftet med uppsatsen är att ta fram mer kunskap om nyanlända elevers sociala situation under främst sin första tid i svensk skola. Detta genom att svara på följande frågeställning: • Hur upplever några nyanlända eleverna ...
Thumbnail

Korridorsbarn i klassrummet? En systematisk litteraturstudie om klassrumsstrategier för adhd-elever 

Helander Ekberg, Anna; Jadehill, Anna (2020-09-01)
Studiens syftar till att undersöka om man utifrån forskning på vad lärare gör för att underlätta för adhd-elever, kan dra slutsatser om olika klassrumsstrategiers effektivitet och användbarhet. ”Adhd-elever” används i ...
Thumbnail

Sömn och studieprestation i matematik 

Ryberg, Peter; Peste, Philip (2020-09-14)
Denna studie undersöker i vilken utsträckning gymnasieelevers sömnvanor påverkar deras stu-dieprestation i ämnet matematik. Studieprestation mäts som poängnivån eleverna uppnådde på det senaste provet i matematik de skrivit. ...
Thumbnail

En skola fri från verbal mobbning. En studie av gymnasieskolans specialpedagogers perspektiv om förebyggande arbete mot verbal mobbning. 

Pejman, Sara (2020-04-01)
Den här studien handlar om verbal mobbning i två gymnasieskolor. Mer precist beskrivs fyra specialpedagogers syn på det förebyggande arbetet som sker mot verbal mobbning. Syftet är därmed att belysa och diskutera ...

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Discover

AuthorAlobaidy, Munalena (1)Balheden, Lynn (1)Flórez Toscano, Froila (1)Helander Ekberg, Anna (1)Jadehill, Anna (1)Kazemi, Somayeh (1)Lavenius, Per (1)Lundahl, Hanna (1)Mahmoud, Raghad (1)Nyberg, Astrid (1)... View MoreSubjectADHD, Special Needs Students, Classroom Techniques, Classroom Management, Inclusion, Inclusive Education, Access to Education, Learning Strategies (1)bildning, diskurs, gemenskap, individualism, läroplaner (1)Kunskap, kunskapsform, praktikvändning, Ingrid Carlgren (1)Läsning, litteraturläsning, litteraturundervisning, läsundervisning, litteraturdidaktik, svenskämnet, högstadiet, läsmotivation, läslust, läsupplevelse, lästeorier, Self-determination Theory, SDT, Bildung, bildning. (1)meningsfullhet, elevperspektiv, bildning, hermeneutik, fenomenologi (1)nyanlända, stigma, skola, sociala relationer, deindividualisering (1)performativitetsteori, läroböcker i engelska, jämställdhet, kön/genus, läroboksdialoger, kritisk diskursanalys, läromedelsgranskning (1)Sömn, sömnlängd, sömnkvalitet, stress, studieprestation, poängnivå, matematik, problemlösning. (1)transkultur, hybriditet, autoetnografi, vuxenutbildning, läromedelanalys (1)verbal mobbning, förebyggande arbete och åtgärder, specialpedagoger (1)... View MoreDate Issued
2020 (10)
Has File(s)Yes (10)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV