Search
Now showing items 1-10 of 32
”Vad är det vi missar?” – En kvalitativ studie om elevers föreställningar om fysikämnet och dess innehåll utifrån ett feministiskt perspektiv
(2018-02-07)
Det problem som behandlats i studien är i huruvida det finns en korrelation mellan elevers
engagemang för fysikämnet och på vilket sätt eleverna föreställer sig fysikämnet och dess
innehåll. Studien syftar till att, med ...
”Vi pratar olika språk men här möts vi”
(2018-02-09)
I skolans läroplan står det att undervisningen bland annat ska utgå från alla elevers tidigare erfarenheter, språk och kunskaper. Trots att det skrivs fram i läroplanen kan flerspråkiga elever tvingas att rätta sig efter ...
En fallstudie om upplevelser av den fysiska aktiviteten
(2018-05-03)
I denna studie presenteras en fallstudie, närmare bestämt en rektors, tre lärares, tio elevers och två
föräldrars upplevelser kring fysisk aktivitet relaterat till lärandet. Forskningen inom området visar att
fysisk ...
Matematikundervisning genom lekfulla lärandesituationer – Intervjustudie med sex yrkesverksamma lärare i förskoleklass
(2018-02-08)
Lärares utformande av matematikundervisning i förskoleklass har tidigare setts vara problematisk
på grund av bristande regleringar (Skolinspektionen, 2015). Sedan Lgr 11 (Skolverket, 2017)
reviderades 2016 finns ett eget ...
Dömd att bedöma. En fenomenologisk studie av betygssättande lärares livsvärld och undervisning.
(2018-02-07)
Studiens resultat visar att lärarna uppfattar betyg som en nödvändig del av skolan. Betygens kunskapsutvecklande funktion upplevdes inte leva upp till sitt syfte, eftersom det inte gynnade det stora flertalet elever ...
Studying towards diversity
(2018-05-15)
The aim of this paper is to investigate how teachers in Uruguay work with pedagogy on gender identity and sexual diversity. This is done through six qualitative semi-‐structured interviews, which are analysed by means of ...
Hur hänger läsningen ihop med lösningen? En enkätstudie om elevers tolkning av textuppgifter
(2018-02-07)
Detta examensarbete är en kvalitativ enkätsstudie som handlar om hur elever uppfattar och
tolkar matematiska textuppgifter som beskriver subtraktionssituationer. Internationella
jämförelser under 2000-talet visar att ...
Modersmålets betydelse för eleverna – ur ett lärarperspektiv
(2018-02-09)
Den senaste tidens invandring till Sverige har gjort att vi idag är ett land med stor kulturell mångfald, något som påverkar skolsystemet. Lärarna behöver hjälpa att stötta de andraspråkselever som har en mindre utvecklat ...
Ett lärarperspektiv på en laborativ matematikundervisning med fokus på area-begreppet
(2018-02-07)
Undervisning i matematik präglas till stor del av traditionella undervisningsformer som styrs av läroböcker vilket kan hämma elevers förståelse för ämnet. Syftet med forskningen är att presentera lärares användning av ...
The relationship between teachers´ attitudes, self-perceived competencies and usage of ICT
(2018-02-07)
The aim of the study is to investigate how teachers´ self-perceived competencies and their attitudes toward ICT in the classroom are related to the use of ICT. The methodology that is used for answering the research question ...