Search
Now showing items 1-10 of 227
Montessoripedagogiken -Kritik och berättigande
(2019-03-22)
Denna studie behandlar ett urval av den kritik som montessoripedagogiken mött genom tiderna. Uppsatsen består av två delar. Dels en översikt av kritik som riktats mot montessoripedagogiken och Montessoris egna tankar. ...
Samling på förskolan En kvalitativ studie om vad pedagogernas mål med samlingen är
(2019-05-03)
Syftet med studien är att ta reda på pedagogers upplevelser av samlingen. De frågeställningar som undersökningen bygger på är vad anser pedagogerna att målet med samlingen är,
hur anser pedagogerna att samlingen bidrar ...
”Men det är ju allting” En kvalitativ intervjustudie om lärares syn på digitaliseringen och dess möjligheter i fritidshem
(2019-05-23)
I det här examensarbetet undersöks hur lärare i fritidshem talar om hur de ser på möjligheter och begränsningar i arbetet med digitala teknologier. Examensarbetets frågeställningar är: ”Hur talar lärarna om de utmaningar ...
Den digitala leken - något att ta vara på i fritidshemmet En kvalitativ intervjustudie om hur lärare beskriver sitt uppdrag att främja den meningsfulla fritiden med hjälp av den digitala populärkulturen
(2022-03-16)
Denna studie undersöker hur lärare i fritidshem uttrycker och resonerar kring hur de beskriver sitt
uppdrag att erbjuda en meningsfull fritid i relation till elevers intresse och erfarenheter av digitala
media och ...
“På Youtube finns allt.” En enkätstudie rörande mellanstadieelevers användning av plattformen Youtube i den medialiserade barndomen
(2022-03-16)
I detta examensarbete har vi valt att utforska hur barns användande av plattformen Youtube har
för betydelse i några mellanstadieelevers vardagsliv. Vi intresserade oss mer specifikt för hur
dessa erfarenheter eleverna ...
Integration och sociala relationer - En intervjustudie om arbetet med integration på fritidshemmet
(2022-03-16)
Under de senaste åren har det kommit väldigt många nyanlända flyktingbarn till Sverige. Det stora antalet nyanlända barn har haft inverkan på det traditionella arbetet i förberedelseklasser. Personal och elever möts av ...
Barns inflytande och delaktighet. En studie om hur fritidslärare arbetar med barns inflytande och delaktighet
(2022-03-17)
Syftet med vår kvalitativa studie är att undersöka hur fritidslärare talar om sitt arbete med inflytande och delaktighet och vilka betydelsefulla faktorer som spelar in i möjliggörandet. Frågeställningarna som vi utgått ...
Att bli sams i den pedagogiska sandlådan En litteraturstudie om möjliggörande och hindrande faktorer i samverkan mellan fritidshemmet och den obligatoriska grundskolan
(2022-03-16)
Fritidshemmet och den obligatoriska grundskolan ska samverka kring elevernas utveckling
och lärande. Utifrån att dessa är två olika verksamheter som ska samverka är syftet att granska
och göra en översikt av svenska ...
Fritidshemmet som en tvångstidsverksamhet? En kvalitativ studie om barns berättelser om fritid.
(2022-03-17)
Examensarbetets syfte är att studera hur barn dels talar om fritid och dels talar om fritidshemmet
som plats och tidrum. En central tankegång i denna uppsats är att diskursen skapar möjliga eller
omöjliga handlingar, ...
Skolgården och Fritidshemmet - En kvalitativ intervjustudie om vilka förhållningsätt lärare i fritidshem har på skolgården.
(2022-03-16)
Skolgården har under de senaste årtiondena kommit att ses som elevernas arena. Fritidshemmets verksamheter ska enligt läroplanen utgå från elevernas intressen och behov, men vems intresse är det egentligen som styr på ...