Masteruppsatser (IPS)
Browse by
Recent Submissions
-
Återhämtning i förskolan – en kvalitativ studie med fenomenografisk ansats om hur några specialpedagoger uppfattar sina kunskaper och handledning i arbetet mot pedagoger i förskolan
(2025-05-06)Syfte: Syftet är att genom intervjuer undersöka variationen i hur några specialpedagoger uppfattar arbete och förekommande kring barnens återhämtning i förskolors utbildning. Teori: För att undersöka de olika uppfattningarna ... -
En ensam förstelärare som gör skillnad. En aktionsstudie om elevintresse och delaktighet i naturvetenskaps lärande på mellanstadium
(2025-04-08)Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur undervisningen kan utvecklas med hjälp av elevers reflektion i aktionsforskning, vilka hinder och möjligheter som uppstår när nya kulturella redskap prövas och införs i undervisning, ... -
SCHOOL EFFECTIVENESS AND MATHEMATICS ACHIEVEMENT IN SOUTH AFRICA: A Multilevel Analysis of School Effects and Geographic Variations Among Grade 9 Students
(2025-03-03)Aim: This study examined how school characteristics influence mathematics achievement among Grade 9 students in South Africa. The research investigated the direct effects of school factors on achievement, explored mediating ... -
INVESTIGATING HOW PARTICIPATION IN SPORTS INFLUENCES ACADEMIC PERFORMANCE, SUBJECTIVE WELL-BEING AND PSYCHOSOMATIC HEALTH OF TEEENAGERS IN GOTHENBURG, SWEDEN.
(2025-03-03)Students’ academic performances in school are linked to several interacting factors such as well-being, health and sports participation. However, students’ participation in sports is still a great challenge in schools and ... -
Kollegialt utvecklingsarbete i högre utbildning. Aktionsforskning om etablering av och arbete i en kollegial samarbetspraktik
(2025-02-28)Syftet är att undersöka vad som händer och vad som synliggörs i och genom etablering av och arbete i en kollegial samarbetspraktik i ett lärarlag inom högre utbildning.Praktikarkitekturteorin och teorin om praktikekologier ... -
FRITIDSHEM, SAMVERKAN KRING EXTRA ANPASSNINGAR OCH SÄRSKILT STÖD
(2025-02-28)Syftet med undersökningen är att, med frirumsmodellen som teoretisk ansats, undersöka hur personal i ett specifikt fritidshem ser på samverkan med skolan gällande elever som har plats på fritidshem och som är i behov av ... -
Det stora i det lilla med kraften att förändra normer. Matematiklärares beprövade erfarenheter genom aktionsforskningens tre ordningars perspektiv utifrån "sexualitet, samtycke och relationer"
(2025-02-28)Syftet är att utforska matematikgruppens gemensamma kunskapsproduktion och holistiska förståelse för kunskapsområdet ”sexualitet, samtycke och relationer” som en integrerad del av matematikundervisningen. Den syftar vidare ... -
DET STORA I DET LILLA MED KRAFTEN ATT FÖRÄNDRA NORMER Matematiklärares beprövade erfarenheter genom aktionsforskningens tre ordningars perspektiv utifrån ”sexualitet, samtycke och relationer”
(2025-02-28)Syftet är att utforska matematikgruppens gemensamma kunskapsproduktion och holistiska förståelse för kunskapsområdet ”sexualitet, samtycke och relationer” som en integrerad del av matematikundervisningen. Den syftar vidare ... -
Perspektiv av omsorg i undervisningen En etnografisk studie av hur omsorg framträder och påverkar lärande och utveckling för elever i anpassad grundskola som läser ämnesområden
(2025-02-28)Syftet med studien är att undersöka hur omsorg tillämpas för att främja lärande och utveckling för elever inom anpassad grundskola som läser ämnesområden. Det insamlade datamaterialet har analyserats tematiskt med stöd ... -
"Jag kan vara sist idag!" Aktionsforskningsstudie om konflikthantering genom medling i förskola
(2024-12-20)Resultatet visar att medling kan förstås som en aspekt av förskolans undervisningsuppdrag. I uppsatsen beskrivs sex olika medlingsstrategier: 1) Vara nära innan det händer: avvakta eller agera? 2) Fråga och lyssna: barns ... -
ChatGPTs formativa återkoppling på elevers förmåga att resonera - Hinder och möjligheter samt dess effekt på elevers självreglering
(2024-12-16)Resultatet visar att ChatGPT har stor potential att generera formativ återkoppling på elevers förmåga att resonera och på så sätt stötta dem i två av de tre självregleringsstrategierna. ChatGPT förmår inte hjälpa eleverna ... -
Ledarskap i föräldrakooperativa förskolor. En kvalitativ studie om yrkesverksamma och vårdnadshavares pedagogiska ledning
(2024-11-15)Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur professionella yrkesutövare och vårdnadshavares pedagogiska ledning av föräldrakooperativa förskolor ser ut. Resultatet visar att de fyra dimensionerna av pedagogiskt ... -
Från utbildning till praktik. Hur processledare översätter kunskap från utbildning till sin egen praktik?
(2024-10-24)Syftet med denna studie är att undersöka hur processledare i förskolan översätter kunskaper och metoder från en utbildning till förskolans praktik, samt att undersöka hur utbildningen bidrar till deras personliga utveckling ... -
ESD, CRITIQUE, AND EPISTEMIC INJUSTICE Unveiling Epistemic Injustice in Education for Sustainable Development: A Critical Examination
(2024-08-20)Aim: Within the global arena where Education for Sustainable Development (ESD) is implemented as a global policy, a dual dynamic of epistemic diversity and epistemic inequality coexists. In light of this complex reality, ... -
Placing edu-larp on the map of educational learning theories. A critical discourse analyses of ideas about learning in the edu-larp community
(2024-07-05)This thesis addresses what ideas about learning are articulated in the edu-larp (educational live action role-playing) community, what educational learning theories the edu-larp discourse builds on, and what positions ... -
THE RELATIONSHIP OF ACADEMIC STRESSORS AND SUBJECTIVE WELL-BEING AMONG CHINESE ADOLESCENTS: THE BUFFERING EFFECTS OF SOCIAL AND EMOTIONAL SKILLS — AN EMPIRICAL ANALYSIS BASED ON SSES 2019
(2024-07-01)This is a cross-sectional study based on data of 15-year-group from Suzhou China in Survey on Social and Emotional Skills (SSES) 2019 of OECD. It aims to fill in the research gap whether and how social and emotional ... -
ANIMAL REPRESENTATIONS IN EDUCATIONAL ACTIVITIES. A case study at the zoo of Slottsskogen in Sweden
(2024-07-01)Zoos are places that most people know and have probably been to at some point in their lives. Today's zoos claim to contribute to people's understanding of animals, nature, and sustainability issues through their education ... -
ETHICAL CONSIDERATIONS OF THE DIGITAL AGE IN HIGHER EDUCATION: An Interview-based Study of Student Experiences with ChatGPT as an Example of Generative AI
(2024-07-01)This thesis investigates the ethical considerations surrounding the perception of generative artificial intelligence (GAI), such as ChatGPT, in higher education through the lens of Actor-Network Theory (ANT). As AI ... -
EXPLORING THE PERCEPTIONS AND EXPERIENCES OF HEADTEACHERS AND TEACHERS IN THE IMPLEMENTATION OF THE FREE SENIOR HIGH SCHOOL POLICY IN GHANA. A QUALITATIVE APPROACH
(2024-07-01)The study explores the perceptions and experiences of headteachers and teachers in the implementation of Free Senior High School (FSHS) in Ghana, which aims to increase access to secondary education by eliminating financial ... -
ICT SELF-EFFICACY-IN-CONTEXT: EXPLORATIONS ON MODERATORS SURROUNDING KOREAN ELDERLY TEACHERS WITHIN CONCENTRIC LAYERED ECOLOGICAL STRUCTURES. Data analyses on ICILS 2018 dataset within the Structural Equation Modelling framework
(2024-07-01)Aim The thesis aims to examine the presence of a relationship between teacher’s age and ICT selfefficacy (Information and Communication Technology self-efficacy) in the context of South Korean lower-secondary education. ...