Search
Now showing items 1-10 of 12
INTENSIVINLÄRNING FÖR SMÅ BARN MED AUTISM
(2021-08-05)
Syfte:
Studien syftar till att få kunskap om de erfarenheter professionella inom habiliteringen och inom förskolan kommunicerar gällande möjligheter och hinder runt arbetet med förskolebarn utifrån metoden Intensiv ...
Sedd eller synad? En diskursanalytisk studie av individuella utvecklingsplaner i förskolan
(2011-06-30)
Syfte: Vi lever i en tid då det har blivit allt vanligare att barns utveckling och lärande bedöms och dokumenteras på olika sätt. Nuförtiden har många kommuner fastställda riktlinjer som ålägger pedagogerna att utarbeta ...
FRÅN ORD TILL HANDLING En aktionsforskningsstudie om Kollegial handledning som stöttande praktik i en förskola
(2020-01-07)
Syfte: Det övergripande syftet med studien är att identifiera den kollegiala handledningens
stöttande faktorer, vad det gäller pedagogernas omsättande av lärdomar i praktiken.
Teori: Studien har sina teoretiska utgångspunkter ...
AKTIONSFORSKNING FÖR EN VERKSAMHETSIDÉ– PRAKTIKGEMENSKAP PÅ FÖRSKOLAN
(2017-11-03)
Syfte: Syftet har varit att undersöka hur tillhörighet söks av pedagoger i arbetsgrupper som genomför samtal om teori och forskning på en förskola. Intresset har riktats mot hur en praktikgemenskap i dessa sammanhang kan ...
DET GÄLLER ATT GÅ UTANFÖR BOXEN! En intervjustudie om förskolepersonals strategier för att ta emot nyanlända barn
(2017-09-29)
Syfte: Studiens syfte är att bidra till kunskap om förskolans arbete med att ta emot nyanlända barn och familjer. Syftet uppnås genom analys av förskolepersonals beskrivningar av möjligheter och utmaningar som de ställs ...
Urskiljning och inkludering. Lyssningscentrerat musiklärande i förskolan
(2011-04-14)
Syfte: Det övergripande syftet med denna studie är att generera ny kunskap om förskolebarns musiklyssnande i ett lärandeperspektiv. Då det inte finns väldokumenterad metodologi för hur denna kunskap kan produceras har ...
INTENSIVINLÄRNING FÖR SMÅ BARN MED AUTISM
(2021-08-09)
Syfte:
Studien syftar till att få kunskap om de erfarenheter professionella inom habiliteringen och inom förskolan kommunicerar gällande möjligheter och hinder runt arbetet med förskolebarn utifrån metoden Intensiv ...
På väg mot en idé om undervisning En aktionsforskningsstudie om översättningsprocesser i förskolan
(2020-03-09)
Syftet är att undersöka hur pedagoger utvecklar förståelse för undervisningsbegreppet i kollegiala samtal. Studien utgår från ett utvecklingsarbete där pedagoger i lärgrupper samtalar kring vad undervisning kan och bör ...
FÖRÄNDRADE LEDNINGSPROCESSER MED VISION, SYFTE OCH MÅL SOM UTGÅNGSPUNKT Rektorer i förskolan utvecklar sin praktik
(2021-09-20)
Syfte:
Syftet med studien är att undersöka hur rektorer i förskolan beskriver att de genomför förändringar i förskolans ledningsprocesser och sitt ledarskap med stöd av teoretiska begrepp inom organisationsforskning och ...
FÖRSKOLLÄRARSTUDENTERS RESONEMANG OM OMSORG En kritisk diskursanalys av studenters tal om omsorg
(2021-08-27)
Syfte:
Det övergripande syftet i studien är att vinna kunskap om hur förskollärarstudenter resonerar om begreppet omsorg i relation till sin utbildning. Mer specifikt åsyftar studien att besvara följande frågor: Hur ...