Search
Now showing items 1-6 of 6
ATT UNDERVISA UTIFRÅN ELEVERS FRÅGOR En aktionsforskningsstudie om lärarens och undervisningens betydelse för att skapa en lärmiljö där elevers frågor tas tillvara
(2019-05-06)
Syfte: Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur lärare kan använda elevers frågor i undervisningen och därigenom öka deras delaktighet. Fokus riktas mot den egna lärarrollen, vilka stödstrukturer och vilken ...
MATEMATIKUNDERVISNING – FRÅN RESULTAT TILL PROCESS En aktionsforkningsstudie kring samverkan i ett höskolepedagogiskt utvecklingsprojekt i lärarutbildning
(2020-01-07)
Syfte:
Aktionsforskningsstudiens syfte är att följa ett högskolepedagogiskt utvecklingsprojekt och bidra med en bättre förståelse för vad som möjliggör och begränsar utvecklingen av vårt samarbete som lärarutbildare under ...
ATT FÅNGA KOLLEGIALT LÄRANDE I VUX-ENUTBILDNINGENS PRAKTIK - aktionsforskning för professionella lärandegemen-skaper
(2018-08-25)
Syfte:
Studiens syfte är att bidra med förbättrad förståelse om kollegialt lärande och systematiskt utvecklingsarbete i vuxenutbildningens praktik på gymnasial nivå, ett forskningsområde som utgör obruten mark. Intresset ...
Vurdering for læring. Et aksjonsforskningsprosjekt
(2016-11-11)
Formål:
Dette aksjonsforskningsstudiet har undersøkt hvordan bruken av halvårsvurderinger i undervisningen kan fremme vurdering for læring. Dette er gjort gjennom problemstillingen: Hvordan kan lærernes systematiske ...
Inre bilder. Kan de påverkas av text- och bildsamtal?
(2011-10-03)
Syfte:
Studiens syfte är att undersöka om text- och bildsamtal kan vara ett sätt att främja förmågan att skapa inre bilder och vilken roll dialogen spelar i detta sammanhang.
Teori:
Arbetet utgår från socio-kulturell ...
Dialog mellan lärare och elever. En studie om dialogskapande för att synliggöra hur värdegrunden och värdegrundsarbete förstås av elever och lärare på en gymnasieskola.
(2023-07-06)
Syfte:
Det övergripande syftet är att synliggöra gymnasieelevers och gymnasielärares förståelse för värdegrund och värdegrundsarbete genom dialog.
Teori:
Studien vilar på aktionsforskningens teoretiska utgångspunkter ...