Browsing Masteruppsatser (IPS) by Title
Now showing items 116-135 of 236
-
Language within a Language Scientific Concept Formation within Integrated Science and Language Learning
(2015-09-25)The aim was to investigate formation of specific concepts in some lessons of biology where English was the language of instruction. Vygotsky's theory of meaning and sense realised during concept formation has become ... -
Lärare som leder sina kollegor En aktionsforskningsstudie om möjligheter och begränsningar i mellanledaruppdraget
(2018-09-24)Syfte: Syftet är att ta reda på vad som möjliggör och begränsar mellanledares uppdrag att leda mötespraktiker på en skola. Detta för att kunna möta mellanledare i deras behov under en utbildning i mellanledarskap, samt ... -
LÄRARES KOLLABORATIVA LÄRANDE En studie av förutsättningar för lärares kollaborativa arbete
(2020-03-09)Enligt forskning är den typ av kollegialt lärande som har positiva effekter på elevers lärande kollaborativt. Denna studie undersöker de strukturer som skapar förutsättningar för ett mer utvecklat respektive mindre ... -
LÄRARES LÄRANDE, REFLEKTION OCH TYSTA KUNSKAP
(2018-08-25)Syfte: Syftet med undersökningen är att besvara frågorna ” Varför gör lärare som de gör i olika undervisningssituationer?” och ”Hur resonerar och tänker lärare kring sin egen undervisningspraktik under en period av ... -
Lärares ledarskap I ljuset av förstelärareförordningen och begreppet ”teacher leadership” i forskningslitteraturen
(2014-12-11)Syfte: Syftet med studien har varit att undersöka hur erkänt skickliga lärare beskriver sitt lärarledarskap och vilka uppgifter och ledarskapshandlingar som formar lärarledarskapet. I vilka sammanhang och situationer utövas ... -
Lärares ledarskap En fenomenografisk analys av lärares uppfattning om ledarskap i klassrummet
(2020-05-07)Syftet med min studie är att finna de uppfattningar lärare uttrycker om begreppet ledarskap. Begreppet syftar till lärares ledarskap i klassrummet. Jag valde att använda mig av fenomenografin där kategorier utgör de ... -
LÄRARSKAP OCH LEDARSKAP Fysiklärares beskrivningar av sina val vid undervisningsplanering
(2017-11-03)Syfte: Syftet med studien är att belysa fysiklärares undervisning. Det som ska undersökas är lärarnas uppfattning av hur ämnet fysik omsätts i undervisningspraktik och vad som påverkar de val de gör i sin planering. Te ... -
LÄRGLÄDJENS MÖJLIGHETER I STYRKEDJAN En studie om skolchefers upplevelser av ledarskap
(2017-09-29)Syfte: Mitt syfte är att utifrån ett fenomenologiskt perspektiv undersöka hur skolchefer upplever ledarskap i en skolorganisation. Vilka upplevelser av påverkansfaktorer synliggörs under kvalitativa intervjuer och hur kan ... -
Läs-och skrivsvårigheter och lärande i matematik
(2012-09-26)Syfte: Studiens syfte har varit att undersöka fem pedagogers uppfattningar av hur läs- och skrivsvårigheter påverkar elevers lärande i matematik och vilka didaktiska val de gör i matematikundervisningen. Anser pedagogerna ... -
Leda som lärare. En kvalitativ studie om hur arbetslagsledaren navigerar i utrymmet mellan skolledning och kolleger
(2023-05-29)Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur fem arbetslagsledare (mellanledare) upplever att leda sina lärarkolleger utan att vara deras chef. Studien avser också fånga hur arbetslagsledare erfar att verka i fältet ... -
LEDNING, ORGANISERING OCH ÖVERLAPPNING En intervjustudie om att verka och påverkas som pedagogisk ledare i förskolan
(2020-04-02)Syftet är att beskriva och analysera rektors pedagogiska ledarskap utifrån de arbetsvillkor som styr den dagliga praktiken. Syftet är även att undersöka rektors möjligheter att påverka arbets- respektive utvecklingsorganisationen ... -
LESS IS MORE - en organisationsteoretisk studie om arbetstidsförkortning och friskvård i förskolan
(2019-02-18)Syfte: Studiens syfte är att utveckla kunskap om, och i så fall på vilket sätt försöket har påverkat förskolans verksamhet och personalens hälsa. Frågeställningar: Vilka hälsoeffekter hos personalen synliggörs i ... -
Likvärdighet i praktiken - En aktionsforskningsstudie om lärares arbete för en likvärdig skola.
(2015-06-24)Syfte: Studien har undersökt hur begreppet likvärdighet förstås och omsätts av lärare i praktiken. Studiens syfte var att belysa begreppet likvärdig skola. Detta gjordes genom de tre frågeställningarna: Vad innebär ... -
Den lilla hogwardseleven och den coola unga kvinnan. Diskurser som formas i bemötandet av He for she-ambassadör Emma Watson
(2016-05-04)Syfte Jag är intresserad av hur bemötandet av en ung kvinnlig ledare som talar om kvinnors rättig-heter kan se ut. Genom att analysera och se vilka diskurser som kommer till uttryck på nätet kan vi bli medvetna om vilka ... -
Limitations of Girl Child Education and Consequences on National Development in Nigeria: A Teachers’, Counsellors’ Perspective on Obudu Local Government Area.
(2022-11-25)Aim: This research examined the limitations of girl child education and its consequences on national development. The major aim was to investigate through the lens of teachers and counsellors the factors limiting ... -
Læringsstrategier og lesekompetanse. En aksjonsforskningsstudie om bruk av læringsstrategier for å øke lesekompetansen hos elever i grunnskolen
(2016-11-11)Syfte: Studien har som formål å undersøke om hvordan kontinuerlig arbeid med læringsstrategier kan styrke elevenes lesekompetanse i grunnskolen. Jeg har hatt tre forskningsspørsmål for å belyse dette. Det første søker å ... -
”MAN HINNER INTE ALLT... SÅ NÅGONTING MÅSTE MAN TA BORT” Om förskolechefers prioriteringar av, och förutsätt-ningar för att bedriva ett pedagogiskt ledarskap
(2018-08-25)Syfte: Studien syftar till att undersöka de institutionella, organisatoriska, relationella och indivi-duella förutsättningar som har betydelse för hur kommunala förskolechefer utövar sitt pe-dagogiska ledarskap. Teori: Det ... -
Mapping the reality of relationshop and sex education in the UK: A phenomenographic exploration of stakeholder conceptions regarding religious and political issues affecting a school’s implementation of policy.
(2023-06-19)Aim: This case study aims to ontologically map out the conceptions that stakeholders in a small rural school in Norfolk have regarding the new statutory guidance for relationship and sex education (RSE). The main areas ... -
Matematikångest hos elever i högstadium och gymnasium. Ett urval av manifestationer, konsekvenser och aspekter av undervisningen som har intresserat forskningen.
(2022-12-14)Syfte: Syftet är att få kunskap om vad forskningen behandlar vad gäller hur matematikångest tar sig i uttryck, dess konsekvenser och undervisningens betydelse. Metod: Examensarbetet innefattar en allmän litteraturstudie, ... -
MATEMATIKUNDERVISNING – FRÅN RESULTAT TILL PROCESS En aktionsforkningsstudie kring samverkan i ett höskolepedagogiskt utvecklingsprojekt i lärarutbildning
(2020-01-07)Syfte: Aktionsforskningsstudiens syfte är att följa ett högskolepedagogiskt utvecklingsprojekt och bidra med en bättre förståelse för vad som möjliggör och begränsar utvecklingen av vårt samarbete som lärarutbildare under ...