Browsing Masteruppsatser (IPS) by Title
Now showing items 105-124 of 237
-
JAG TAR ORDET ANNARS FÅR JAG DET INTE!
(2020-06-17)Syfte: Syftet är att undersöka vilka faktorer som möjliggör och begränsar kollegialt lärande i en samtalspraktik samt genom aktionsforskning undersöka hur samtalspraktiken kan utvecklas för att skapa bättre förutsättningar ... -
”Jag vill vara en lärare eleverna upplever tror på dem”
(2021-06-21)Syfte: Syftet med studien är att utifrån lärares perspektiv och erfarenheter få mer kunskap om hur arbetet på en skola kan organiseras så att den emotionella belastningen för lärare minskar och blir mer hanterbar. Teori: ... -
”Jeg er noe mer enn det jeg var” - En aksjonsforskningsstudie av ressurslærerens identitetsutvikling.
(2016-10-26)Syfte: I studien har jeg studert ressurslærerens identitetsutvikling innenfor den Norske skolesatsninga Ungdomstrinn i Utvikling. Studien skal bidra til å forstå ressurslærerens rolle og identitetsutvikling i møte med ... -
JOURNAL REPUTATION AND JOURNAL ARTICLE QUALITY FROM THE PERSPECTIVE OF EDUCATIONAL RESEARCHERS AT A SWEDISH UNIVERSITY
(2022-01-27)Aim: Starting from some follow-up research questions such as for instance how authors determine the scholarly ‘quality’ of their own and others’ outputs, and whether they include bibliometric indicators in that assessment, ... -
Ju mer allt förändras desto mer förblir allt detsamma. En studie om skolans och utbildningens klassificeringsfunktion som medel för samhällsreproduktion
(2013-09-12)Denna studies syfte har varit att undersöka hur relationerna mellan skolans olika agenter (lä-rare, elever m.m.) och mellan skolans olika diskurser (ämnesdiskurser m.m.), och deras inne-hållande makt- och kontrollprinciper, ... -
KALENDERPROJEKTET- ATT STÖDJA ELEVERS UTVECKLING AV SJÄLVREGLERAT LÄRANDE GENOM LÄXPLANERING
(2020-01-09)Syfte: Studiens syfte är att utveckla en arbetsmodell som stöttar elevernas möjlighet att ta ansvar för sitt eget lärande samt utveckla kunskap om modellens styrkor och svagheter genom att tillsammans med lärare planera ... -
KALLDUSCH ELLER INTE? En studie av vilka faktorer som påverkar nyblivna lärares start i arbetslivet
(2019-05-08)Syfte: Denna studies syfte var att undersöka vilka faktorer som påverkar nyutexaminerade lärares start i yrket. Med utgångspunkt i tre frågor, hur nyblivna lärare upplever sig ha blivit förberedda från universitetet, hur ... -
Kan vi göra på något annat sätt?
(2021-06-23)Syfte: Föreliggande studie kretsar kring implementeringsförsök av singaporemodellen (SPM ), en modell för matematikundervisning, i tre olika klassrum på lågstadiet. Studien syftar till att belysa vissa övergripande frågor ... -
EN KARRIÄRVÄG FÖR LÄRARE Hur blev det?
(2017-09-26)Syfte: Syfte med studien var att undersöka hur några förstelärares förutsättningar att driva på utvecklingsarbete och leda utvecklingsarbete på skolan påverkas av det nya uppdraget. Syftet var att titta närmare på ... -
Kartläggning och måluppfyllelse. Sambandet mellan kartläggning och elevernas slutbetyg i åk
(2016-07-06)Syftet med vår studie var att undersöka vilket samband det finns mellan kartläggningen av elevernas kunskaper och elevernas måluppfyllelse i ämnena enligt intervjuade personer. Enligt vårt antagande är resultatet av ... -
Key challenges in SFI education: teacher’s perspectives
(2023-07-04)Aim: The study aims at investigating SFI teachers’ perspectives about different types of challenges they confront with, and the impact that perceived challenges have on teachers’ practices in Gothenburg, Sweden. Theory: ... -
Kunskapsbygge och vägledning i elevhälsans praktik Ett utvecklingsarbete genom aktionsforskning
(2015-12-07)Syfte I studien har ett utvecklingsarbete i elevhälsans mötespraktik studerats. Utifrån de nya riktlinjer och dokument som föreligger för verksamheten elevhälsa har studiens syfte varit att följa och dokumentera vad som ... -
Language within a Language Scientific Concept Formation within Integrated Science and Language Learning
(2015-09-25)The aim was to investigate formation of specific concepts in some lessons of biology where English was the language of instruction. Vygotsky's theory of meaning and sense realised during concept formation has become ... -
Lärare som leder sina kollegor En aktionsforskningsstudie om möjligheter och begränsningar i mellanledaruppdraget
(2018-09-24)Syfte: Syftet är att ta reda på vad som möjliggör och begränsar mellanledares uppdrag att leda mötespraktiker på en skola. Detta för att kunna möta mellanledare i deras behov under en utbildning i mellanledarskap, samt ... -
LÄRARES KOLLABORATIVA LÄRANDE En studie av förutsättningar för lärares kollaborativa arbete
(2020-03-09)Enligt forskning är den typ av kollegialt lärande som har positiva effekter på elevers lärande kollaborativt. Denna studie undersöker de strukturer som skapar förutsättningar för ett mer utvecklat respektive mindre ... -
LÄRARES LÄRANDE, REFLEKTION OCH TYSTA KUNSKAP
(2018-08-25)Syfte: Syftet med undersökningen är att besvara frågorna ” Varför gör lärare som de gör i olika undervisningssituationer?” och ”Hur resonerar och tänker lärare kring sin egen undervisningspraktik under en period av ... -
Lärares ledarskap I ljuset av förstelärareförordningen och begreppet ”teacher leadership” i forskningslitteraturen
(2014-12-11)Syfte: Syftet med studien har varit att undersöka hur erkänt skickliga lärare beskriver sitt lärarledarskap och vilka uppgifter och ledarskapshandlingar som formar lärarledarskapet. I vilka sammanhang och situationer utövas ... -
Lärares ledarskap En fenomenografisk analys av lärares uppfattning om ledarskap i klassrummet
(2020-05-07)Syftet med min studie är att finna de uppfattningar lärare uttrycker om begreppet ledarskap. Begreppet syftar till lärares ledarskap i klassrummet. Jag valde att använda mig av fenomenografin där kategorier utgör de ... -
LÄRARSKAP OCH LEDARSKAP Fysiklärares beskrivningar av sina val vid undervisningsplanering
(2017-11-03)Syfte: Syftet med studien är att belysa fysiklärares undervisning. Det som ska undersökas är lärarnas uppfattning av hur ämnet fysik omsätts i undervisningspraktik och vad som påverkar de val de gör i sin planering. Te ... -
LÄRGLÄDJENS MÖJLIGHETER I STYRKEDJAN En studie om skolchefers upplevelser av ledarskap
(2017-09-29)Syfte: Mitt syfte är att utifrån ett fenomenologiskt perspektiv undersöka hur skolchefer upplever ledarskap i en skolorganisation. Vilka upplevelser av påverkansfaktorer synliggörs under kvalitativa intervjuer och hur kan ...