Browsing Masteruppsatser (IPS) by Title
Now showing items 60-79 of 237
-
FACTORS THAT INFLUENCE 9th GRADE STUDENTS’ HIGHER EDUCATION ASPIRATIONS IN SWEDEN The role of gender, parental nationality, parental education and academic self-concept
(2018-04-24)Aim: The purpose of this study is to explore the influence of gender, parental nationality, parental education, and academic self-concept on the HE aspirations of 9th grade students in Sweden. Theory: The various factors ... -
FINNS DET NÅGOT SAMBAND MELLAN LÄSNING OCH TAKT/RYTM?
(2020-01-07)Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka om det finns något samband mellan läsning och takt- och rytmförmågan. Om sambandet bekräftas, är studiens huvudsyfte utifrån en specialpedagogisk aspekt, att i ett längre ... -
Fokus på lärandemål Sjuksköterskestudenters och handledares uppfattningar
(2014-09-16)Sammanfattning: Den här undersökningen hade som syfte att identifiera och beskriva sjuksköterskestudenters och handledares uppfattningar av lärandemål och hur man uppnår dem på en studentdriven vårdavdelning samt att belysa ... -
Fostering critical thinking since preschool stage in an alternative educational enironment based on children’s autonomy. An exploratory case study on a free-learning association in Spain
(2023-06-19)Aim: The research aim of this study is focused on exploring a specific alternative educational environment that is supposed to enhance students’ autonomy since preschool stage and how is it possible that their diverse ... -
FÖRÄNDRADE LEDNINGSPROCESSER MED VISION, SYFTE OCH MÅL SOM UTGÅNGSPUNKT Rektorer i förskolan utvecklar sin praktik
(2021-09-20)Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur rektorer i förskolan beskriver att de genomför förändringar i förskolans ledningsprocesser och sitt ledarskap med stöd av teoretiska begrepp inom organisationsforskning och ... -
Förlängande rörelser. En livsvärldsstudie om kroppslig vakenhet hos en grupp elevassistenter på en anpassad gymnasieskolas individuella program
(2023-11-08)Syfte: Studien följer en specifik grupp elevassistenter och elever på en anpassad gymnasie skola, individuellt program. Syftet är att undersöka hur elevassistenternas samspelande arbete gestaltar sig i relation till de ... -
FÖRSKOLLÄRARSTUDENTERS RESONEMANG OM OMSORG En kritisk diskursanalys av studenters tal om omsorg
(2021-08-27)Syfte: Det övergripande syftet i studien är att vinna kunskap om hur förskollärarstudenter resonerar om begreppet omsorg i relation till sin utbildning. Mer specifikt åsyftar studien att besvara följande frågor: Hur ... -
FÖRSTELÄRARES MENINGSSKAPANDE I SITT UPPDRAG En fallstudie om att leda kollegialt lärande
(2019-05-07)Syfte: Syftet med studien är att utveckla kunskap om förstelärares förståelse av sitt uppdrag som ledare för kollegialt lärande genom att belysa hur förstelärare tolkar begreppet kollegialt lärande, hur förstelärare skapar ... -
FRÅN ORD TILL HANDLING En aktionsforskningsstudie om Kollegial handledning som stöttande praktik i en förskola
(2020-01-07)Syfte: Det övergripande syftet med studien är att identifiera den kollegiala handledningens stöttande faktorer, vad det gäller pedagogernas omsättande av lärdomar i praktiken. Teori: Studien har sina teoretiska utgångspunkter ... -
FRÅN UPPDRAG TILL LEDARSKAPSHANDLINGAR - En narrativ intervjustudie om hur fem specialpedagoger formar sitt ledarskap på gymnasiet
(2020-04-02)Syftet med den här studien är att genom specialpedagogers berättelser bilda kunskap om vilka ledarskapshandlingar som finns i deras uppdrag. Vidare avser studien att ta reda på hur dessa ledarskapshandlingarna används i ... -
FRÅN UPPDRAG TILL VERKSAMHET En programteoretisk analys av Skolverkets stödmaterial om särskilt begåvade elever
(2018-04-24)Syfte: Syftet med studien är att undersöka dels vilka utgångspunkter Skolverket haft i utformandet av ett stödmaterial för undervisning av särskilt begåvade elever, dels hur materialet är uppbyggt och formulerat och dels ... -
FRITIDSHEMMETS KOMPLETTERANDE OCH KOMPENSATORISKA UPPDRAG I ANPASSADE GRUNDSKOLAN En kvalitativ fokusgruppsstudie
(2024-04-22)Syfte: Studien syftar till att undersöka vilka erfarenheter några fokusgrupper lärare i fritidshem, knutna till anpassade grundskolan, har av undervisning på fritidshem med fokus på de kompletterande och kompensatoriska ... -
GARDEN-BASED LEARNING IN A REGGIO EMILIA INSPIRED SWEDISH PRESCHOOL WITH A PERMACULTURE GARDEN A case study
(2022-02-13)Aim: This study aims to get an in-depth understanding of the characteristics of the garden and garden-based learning in an educational environment of a Swedish preschool that is inspired by the Reggio Emilia approach and ... -
DET GÄLLER ATT GÅ UTANFÖR BOXEN! En intervjustudie om förskolepersonals strategier för att ta emot nyanlända barn
(2017-09-29)Syfte: Studiens syfte är att bidra till kunskap om förskolans arbete med att ta emot nyanlända barn och familjer. Syftet uppnås genom analys av förskolepersonals beskrivningar av möjligheter och utmaningar som de ställs ... -
GENDER DISPARITY IN EDUCATION
(2021-08-18)Aim: This single case qualitative study addresses the girl child education, focusing on parents' perceptions of the girl child enrolment into elementary school and factors that might have contributed to gender disparity ... -
GOVERNING STUDENT PERFORMANCE Internalising transnational policy into Swedish
(2017-11-03)Purpose: The purpose of this study is to locate and critically discuss discourses of student performance in transnational policy texts. In order to addresses and study the international Common European Framework of ... -
GRAMMATIK I SKRIVUNDERVISNINGEN FÖR NYANLÄNDA GYMNASIEELEVER En aktionsforskningsstudie
(2020-01-07)Syfte: Studiens syfte är att undersöka om och hur formativ undervisning, för att stärka andraspråkselevers förmåga att skriva på svenska, kan baseras på deras grammatiska misstag i skriftlig produktion. Teori: Grunden ... -
Greek teacher's perception towards flipped classroom methodology. An analysis on teachers’ reflections
(2022-11-28)As of today, in greek state schools, traditional teaching, that sets the teacher as the focus of the classroom, has been the predominant method of instruction. However, the last years, especially in the wake of the ... -
Handledning i ledarskap i förskollärarutbildning
(2020-03-09)Studien syftar till att bidra med kunskap om hur studenter i tvåparts- och trepartssamtal under verksamhetsförlagd utbildning på ett förskollärarprogram stöttas i utvecklande av förståelsen för ledarskap i förskolläraryrket. ... -
Handledning och skolutveckling. En kvalitativ intervjustudie av tolv lärares uppfattningar
(2016-05-04)Syfte och problemformulering Syftet med detta arbete är att försöka utveckla hur handledare kan bidra till nyutbildade pedago- gers förståelse av att omsätta och använda sina teoretiska kunskaper från utbildningen i den ...