Browsing Magisteruppsatser (IPS) by Title
Now showing items 520-539 of 555
-
Va? Är det upp till oss? - En studie om ”kulturer” och specialpedagogens bidragande stöd till den ”positiva kulturen”.
(2015-10-12)Syfte: Studiens syfte var att belysa hur specialpedagoger kan bidra för att hjälpa arbetslag att öka det positiva klimatet. För att nå detta syfte har jag valt att redogöra för de olika kulturerna, vad som kännetecknar ... -
Vad andra inte ser - Fyra elevers upplevelser av särskilda stödinsatser
(2014-05-15)Syfte: Mitt syfte med den här studien är att studera elevers upplevelser av specialpedagogiska insatser. Teori: Studien tar sin utgångspunkt i ett livsvärldsperspektiv, då det i första hand är elevers upplevelser av ... -
Vad är särskilt med ett särskilt begåvat barn?
(2021-02-08)Syfte Det övergripande syftet med studien är att få kunskap om hur sju specialpedagoger uppfattar att särskild begåvning hos barn yttrar sig. Vidare är syftet att undersöka hur dessa specialpedagoger uppfattar särskilt ... -
Vad förmedlar texten i likabehandlingsplaner? En kvalitativ innehållsanalys
(2012-10-01)Syfte: Genom skollag (2010:800) och Diskrimineringslag (2006:67) har varje skola ansvar för att ta fram en likabehandlingsplan för att undanröja riskerna för diskriminering eller mobbing. Till si hjälp att kunna producera ... -
Vad förväntar de sig? En studie om 43 grundskollärares förväntningar på specialpedagogen
(2014-08-25)Syfte: Det övergripande syftet är att undersöka vad lärare förväntar sig att specialpedagogen ska arbeta med och hur dessa förväntningar ställer sig i relation till de kompetenser som specialpedagogen har enligt ... -
"Vad hade hänt annars?" Fyra flickors livsberättelser om sin tid i en särskild undervisningsgrupp
(2012-02-09)Syfte: Studiens syfte har varit att ta del av fyra flickors livsberättelser om deras tid i en särskild undervisningsgrupp. Följande forskningsfrågor har fokuserats i undersökningen: o Vilka sociala och kunskapsmässiga ... -
Vad ska man med specialpedagogen till? Rektorers uppfattning om specialpedagogens roll i skolutvecklingsfrågor
(2012-10-29)Syfte: Att studera hur rektorer ser på specialpedagogers arbetsuppgifter i skolutvecklings frågor. Dessutom ville vi undersöka hur rektorer kan uppfatta begreppet skolutveckling. Ambitionen var att lyfta fram rektorernas ... -
"Vad tror ni kommer att hända i nästa kapitel?" En kvalitativ studie i hur inkluderande processer framträder i klassrummet
(2014-04-10)Syfte: Det som jag i denna studie definierar som inkludering är att undersöka om en specifik verksamhet är anpassad till alla elever, och om det därigenom återfinns mönster som då framträder. Studiens syfte är att fokusera ... -
Val och användning av artefakter i matematikundervisningen
(2022-10-14)Tidigare forskning visar att elever som hamnar i matematiksvårigheter i skolan riskerar utan förskap och att få ett sämre liv. För att undervisningen ska bli likvärdig behöver den bli till gänglig för alla elever. Tidigare ... -
Varför nåddes inte målen i grundskolan? Elevers egna upplevelser av varför de inte nådde målen under sin grundskoletid
(2011-04-15)Många elever når idag inte målen i grundskolan. Om de inte klarar målen för godkänt i kärnämnena svenska, engelska och matematik saknar de behörighet att söka de nationella programmen i gymnasieskolan. Skälen till att ... -
Vari ligger svårigheten med subtraktion? En undersökning av en kommuns Natur- och Teknikelever
(2012-01-27)Syfte: Att undersöka om det föreligger något samband mellan elevers grundläggande taluppfattning, vad gäller enkla subtraktionsoperationer och senare uppnådda matematikframgångar och att dessutom undersöka hur åtta elever ... -
Vägen in i den pedagogiska utredningen. Tre ungdomars upplevelser av delaktighet i sin pedagogiska utredning inom SiS
(2011-09-08)Syfte: Inom ramen för och med grund i det specialpedagogiska fältet, är syftet att ta reda på hur ungdomars upplevelser är av att ha genomfört en pedagogisk utredning inom Statens institutionsstyrelse. Teori: För ... -
Vägen tillbaka? En studie av styrdokument, samt tre skolledares förhållningssätt och tankar kring elever med hög frånvaro i årskurs 7-9
(2014-04-24)Syfte Skolfrånvaro är ett problem av destruktiv karaktär för de inblandade och att hantera skolfrånvaro handlar om att uppmärksamma en stor mängd olika faktorer. Sammantaget bildar dilemmat en komplex väv av handlingar ... -
Vägledande samspel. En studie av ett förbättringsarbete i förskolan
(2014-11-03)Syfte Studiens syfte är att studera hur ICDP (International Child Development Programme), på svenska kallat Vägledande samspel, har initierats, implementerats och om det institutionaliserats i förskolan i en mindre svensk ... -
Vänfabriken En intervjustudie om elevers erfarenheter av EQ övningar
(2016-02-22)Syfte: Syftet med studien har varit att undersöka och belysa elevers erfarenheter av EQ övningar och arbete i Vänfabriken. Följande frågeställningar har används: hur upplever elever EQ övningar samt och hur beskriver ... -
Värdet av att tillhöra en läsande gemenskap En kvalitativ intervjustudie om hur klasslärare och speciallärare beskriver att de utvecklar läsmotivation, läsintresse och tilltro till sin läsförmåga för elever i lässvårigheter i årskurs 1-3 och hur de samverkar i detta uppdrag.
(2023-10-23)Tidigare internationell forskning visar att elevers läsmotivation på lågstadiet är den viktigaste förutsägelsen för hur mycket eleven läser, samt att mängden av läsning är av stor vikt både för läsförmågan och för ... -
Världen genom Lisas ögon. En livsvärldsfenomenologisk studie om förståelsen för de kommunikativa handlingar en flicka med autism uttrycker
(2014-04-10)Syfte: Ett övergripande syfte med studien är att utifrån en livsvärldsfenomenologisk ansats beskriva, tolka och förstå de kommunikativa handlingar en flicka med autism ger uttryck för inom ramen för en specifik lärandekontext ... -
Vågar jag få stöd? En livsvärldsstudie om flickors upplevelse och erfarenheter av stöd i gymnasieskolan
(2014-05-06)The overall aim of the study was to give an insight into the life of a girl attending a program for preparation for further studies. More explicitly it is the aim of this study to examine what line the girls take to and ... -
Vårdnadshavares uppfattning om specialpedagogens arbetsuppgifter i förskolan En kvantitativ enkätstudie
(2020-03-27)Syftet med studien var att undersöka fyra slumpmässigt utvalda förskolor för att ta reda på hur stor kunskap vårdnadshavare till barn i förskoleåldern har om specialpedagogens arbetsuppgifter. De centrala frågeställningarna ... -
Vem bryr sig om vad de kan? En fallstudie bland nyanlända elever i förberedelseklasser om kulturmöten i matematikundervisningen
(2011-09-23)Syfte: Syftet med studien var att undersöka hur nyanlända elevers språkliga och kulturella erfarenheter av matematik togs tillvara i matematikundervisningen i några förberedelseklasser. Stu-dien avsåg dels att belysa hur ...