Browsing Magisteruppsatser (IPS) by Title
Now showing items 392-411 of 555
-
Salut för individen! En studie om inkludering ur ett salutogent perspektiv
(2014-06-25)Syftet med den här studien är att visa på goda exempel av inkludering från en specifik skola och hur barn som inte uppfyller normen ges en inkluderad skolvistelse. Ordet inkludering har på senare tid fått ersätta ordet ... -
Same same or different. A study of culture´s impact on leadership
(2011-05-30)Due to the globalisation countries, people, cultures and organisations have changed. The purpose of this thesis is to study how the view on leadership can differ in different cultures and what the impact is on leadership ... -
Samlärande i SO-undervisningen För elever inskrivna i grundsärskolan
(2016-02-22)Syfte: Syftet är att utifrån forskning och lärandeteorier synliggöra samspelets betydelse för lärandet. Genom att beskriva, analysera och söka förståelse för hur undervisningen i SO - ämnet kan se ut på klassrumsnivå för ... -
Ett samspel som inte enbart hörs. Två pedagoger visar hur Icdp påverkar de tysta och försiktiga barnens möjlighet till delaktig i förskolan
(2012-02-13)Syfte: Syftet är att undersöka hur två pedagogers förhållningssätt påverkar förutsättningarna för de ”tysta och försiktiga” barnens möjlighet till delaktighet. För att besvara syftet utgår studien från tre frågeställningar. ... -
Samtal med specialpedagoger om elever i behov av stöd inom vuxenutbildningen
(2014-04-24)Syfte: Studiens övergripande syfte var att undersöka hur specialpedagoger beskriver åtgärder avsedda att stödja och utveckla elevers lärande inom kommunal vuxenutbildning. Studien har även undersökt hur specialpedagoger ... -
Samtalsmattan som kommunikationshjälpmedel En kvalitativ studie i grundsärskolan och gymnasiesärskolan
(2020-01-15)Syfte Vårt syfte med studien var att öka kunskapen om hur samtalsmattan fungerar som kommunikationshjälpmedel för elever i språksvårigheter på två grundsärskolor och en gymnasiesärskola. Våra frågeställningar var; Vilka ... -
Samverkan för kollektivt lärande. Ett aktionsforskningsprojekt med fokus på elevhälsa
(2011-09-16)Syfte: Syftet med studien är att, inom ramen för ett aktionsforskningsprojekt, studera om och hur samverkan mellan skolans elevhälsoteam och den pedagogiska personalen påverkar synen på elevhälsoarbete. Syftet är också ... -
Samverkan kring förskolan för barn som har eller tillfrisknat från cancer En livsvärldsansats
(2020-01-15)Syfte: Syftet med min studie var att se på hur samverkan såg ut kring förskolan med ett barn som har eller tillfrisknat får sin cancer mellan vårdnadshavare, lekterapin och förskolan. Teori: I min studie använde jag mig ... -
Samverkan med förhinder - pedagogers erfarenheter av möten med BUP.
(2011-05-06)Syfte: Syftet med undersökningen var att ta reda på hur kontakten och samarbetet mellan BUP och skolan tedde sig utifrån grundskolepedagogers erfarenheter, samt vilken förståelse av BUP som pedagogerna gav uttryck för. ... -
Samverkan, makt och motstånd i elevhälsoteamet
(2014-05-06)Syfte: Syftet med uppsatsen är att studera samverkan och relationer mellan olika experter i ett elevhälsoteam. Mer specifikt avser jag att studera vilka maktrelationer som blir synliga i ett elevhälsoteam. Det skall uppnås ... -
Den särskilda undervisningsgruppen. Fokusgruppintervjuer med två elevhälsoteam
(2014-06-26)Syfte och frågeställningar: Syftet med studien är att undersöka hur personal inom två elevhälsoteam resonerar kring elever och verksamhet i särskilda undervisningsgrupper. Centrala frågeställningar för studien ... -
Särskilt begåvade elever - ett snabbare spår genom skoltiden
(2021-08-05)Abstract Specialpedagogiska insatser ska stödja elever i svårigheter och utveckla skolan till en plats där alla elever blir sedda och bemötta utifrån sina behov. Särskilt begåvade elever upplever att de får arbeta i en ... -
Särskilt begåvade elever Aktionsforskning på två grundskolor
(2020-01-16)Syfte: Syftet med denna aktionsforskning var att öka kunskapen om särskilt begåvade elever hos oss som forskare och pedagogerna på två utvalda skolor. Att undersöka förkunskaper, göra fördjupning i litteratur och forskning, ... -
Särskilt begåvade elevers upplevelser av skolsituationer Åtta elevintervjuer om upplevelser av den särskilda begåvningen i skolan “skolan skulle kunna vara ett paradis”
(2020-01-16)I Sverige har specialpedagogiken av tradition framförallt fokuserat på elever med lägre begåvning. Särskilt begåvade elever har bra förutsättningar att klara sina studier i skolan med goda resultat. Den särskilda begåvningen ... -
Särskilt stöd i matematik ur elevers perspektiv. Jag vet att matte är viktigt, men jag förstår inte riktigt varför.
(2014-06-23)Syfte: Studien avser att undersöka elevernas uppfattningar gällande verksamhetens sär-skilda stöd i matematik, samt hur detta passar den enskilde eleven. Vidare avser studien att belysa elevernas åsikter gällande vilka ... -
Särskoleinskrivna elever i grundskolans matematikundervisning - En etnografiinspirerad studie på tre olika högstadieskolor
(2015-11-10)Vi har valt att skriva om integrering av särskoleelever i vanlig grundskola och tittat speciellt på hur detta går till i matematikundervisningen. Allt fler särskoleelever läser integrerat i vanlig grundskola och problemet ... -
Screeningplanen i praktiken
(2012-02-16)Syfte: Studiens syfte är att undersöka på vilket sätt specialpedagoger/speciallärare använder Screeningplanen i sin verksamhet samt om och i så fall hur Screeningplanen har förändrat deras syn på elevers läs- och ... -
Self Managed Leaders. Vilken upplevelse och behållning har ledare på Volvo haft av det SML-program de gått som blivande chefer?
(2016-10-26)Denna studie undersöker vad deltagarna i Volvo Group´s Self Managed Learning (SML) program för blivande chefer upplever att de har lärt sig genom programmet. Lärandet genom SML-programmet belyses utifrån tre områden: ... -
"De ser mig som en buse och då blir jag en buse" En kritisk fallstudie om hur användandet av disciplinära åtgärder skapar avvikare i grundskolan
(2016-01-22)Syfte: Syftet med denna studie är att försöka få kunskap om stämpling/stigmatisering av elever i grundskolan. För att försöka besvara syftet formulerade jag följande tre problemfrågor: • Hur används disciplinära ... -
Sex rektorers upplevelser av vilka nycklar de har för att öppna upp till en god social miljö och bidra till tillgängliga lärmiljöer
(2022-11-28)En tillgänglig lärmiljö innebär att elever känner sig trygga och upplever studiero i klassrummet. Såväl trygghet som studiero är något skolan kontinuerligt behöver upprätthålla för att på bästa sätt bidra till goda ...