Browsing Magisteruppsatser (IPS) by Title
Now showing items 233-252 of 555
-
Kan managementkonceptet LEAN stödja lärande i en organisation?
(2012-11-27)Syfte: Att undersöka om ledningsfilosofin The Toyota Way och verktygslådan LEAN; • Stödjer lärande i en organisation, samt • Om ledarens roll för lärande är en viktig kompetens, utifrån teorier om lärande och ledarens ... -
Kartläggning av läs- och skrivsvårigheter bland elever i åk 3-9
(2012-05-11)Syfte: I och med att det står tydligt i den nya skollagen och i Lgr 11 att elever som riskerar att inte nå kunskapsmålen ska utredas, kommer det att krävas tydlighet inom skolan vad gäller kartläggning/utredning av behov ... -
Kategoriskt och relationellt perspektiv. En fenomenografisk studie av fyra specialpedagogers uppfattningar om sitt arbete med elevers läs- och skrivutveckling
(2015-10-19)Syfte: Syftet med studien var att undersöka specialpedagogers uppfattningar om sitt arbete med elevers läs- och skrivutveckling för att urskilja ett kategoriskt och ett relationellt perspektiv samt för att belysa hur deras ... -
Kollegialt lärande för bestående kompetensutveckling-en fallstudie om Läslyftet i förskolan
(2022-01-27)Syftet är att undersöka förskollärares och barnskötares upplevelse av ett kollegialt lärande i Läslyftet i förskolan. Två underfrågor ställts till det empiriska materialet: Hur beskriver informanterna innebörden av ... -
”Kommunikation är komplicerat!” Tre elevhälsoteams upplevelser av kommunikation och samverkan med arbetslag i skolan
(2023-03-24)Elevhälsoteamen ska arbeta tätt med arbetslagen på skolorna och har ett övergripande ansvar för skolans hälsofrämjande och förebyggande arbete. Tyvärr går mycket av tiden åt till åtgärdande insatser. Tidigare forskning ... -
Kommunikation en mänsklig rättighet En intervjustudie med skolpersonal om alternativ och kompletterande kommunikation, AKK, i gymnasiesärskolan
(2015-12-15)Syfte Studiens syfte är att undersöka hur rektorer, lärare och elevassistenter på två gymnasiesär-skolor resonerar kring användningen av alternativ och kompletterande kommunikation, AKK, för elever med begränsningar i sin ... -
Kommunikation i matematik. En kvalitativ studie av kommunikationen i matematikundervisning i åk 8
(2014-04-28)Syfte: Syftet med denna studie var att belysa betydelsen av kommunikation för elevers möjligheter att utveckla förmågor och kunskaper i matematik, och då med fokus på elever i behov av särskilt stöd. Teori: Vi utgick ... -
Kommunikation. En etnografiskt inspirerad studie kring ett barn med autism
(2014-11-03)Syfte: Syftet är att studera kommunikativa tillvägagångssätt hos ett barn med autism. Hur ser kommunikationen ut som barnet använder och möter i förskolan? Vilka möjligheter respektive hinder för den kommunikativa utvecklingen ... -
Kommunikativa aktiviteter hos elever med annan språklig bakgrund En kvalitativ studie inom grundsärskolans ämnesområden
(2020-02-25)Det övergripande syftet med denna uppsats var att studera interaktioner där grundsärskoleelever med annan språklig bakgrund än svenska deltar. Studiens inriktning var på elevens kommunikation och hur pedagoger ger eleven ... -
Kommunikativt samspel icke-verbalt och verbalt med robotprogrammering som verktyg och metod i grundsärskolan
(2020-01-16)Syfte: Syftet med denna studie var att undersöka hur det icke-verbala och verbala kommunikativa samspelet såg ut för elever i grundsärskolan vid robotprogrammering. Studien har som utgångspunkt följande forskningsfrågor: • ... -
Koncentration och läsning. En fallstudie av lästräningens effekt på aspekter av arbetsminnet
(2012-05-11)Syfte: Studiens syfte har varit att undersöka om intensiv lästräning har någon effekt på aspekter av arbetsminnet hos deltagarna. Ett annat syfte var att ta reda på hur deltagarna uppfattade lästräningen och vilken effekt ... -
Konsten att anpassa En kvantitativ studie om anpassningar i matematikundervisningen för elever inom autismspektrumtillståndet
(2015-11-10)Syfte: Syftet med studien är att få en bred beskrivning av vilka olika anpassningar som används i matematikundervisningen. Samt att undersöka pedagogers val av anpassning relativt specialpedagogiskt perspektiv, relativt ... -
Den konstnärliga forskningens ”stilenliga” resultat. Hur hitta ett ömsesidigt förtroende och samarbete mellan forskning, utbildning och konstnärlig praktik?
(2016-02-09)I denna uppsats vill jag skapa en bild av den konstnärliga forskningens tillstånd 2013-14 med fokus på Göteborg. Jag har intervjuat konstnärliga forskare inom den konstnärliga forskningen om deras kunskapssyn, den ... -
Kvinnor med adhd och deras minnen av sin skolgång och psykiska hälsa! En intervjustudie med narrativ ansats ur ett specialpedagogiskt perspektiv
(2024-02-15)Denna studie fokuserar på kvinnor med adhd (som är en förkortning av attention deficit hyperactivity disorder) och deras minnen av sin skolgång och psykiska hälsa. Metoden är kvalitativ och har en narrativ ansats i ... -
Lärande i grundsärskolan. En kritisk diskursanalys
(2015-06-02)Syfte: Syftet med studien är att beskriva och analysera diskurser kring lärande i grundsärskolan. Materialet är åtta examensarbeten från två högskolor/universitet i Sverige från speciallärarutbildningen med inriktning ... -
Lärande med IUP. Formativa aspekter i lärares arbete med den individuella utvecklingsplanen med skriftliga omdömen
(2011-09-19)Syfte: Syftet med studien är att synliggöra lärandet och de formativa aspekter som sker kring arbetet med den individuella utvecklingsplanen med skriftliga omdömen i grundskolan tidiga år på några skolor. Vilka skillnader ... -
Lärandesituationer i förskolan - En undersökning om fem pedagogers beskrivningar om barns inflytande, delaktighet och lek
(2016-01-22)Syfte: Mitt syfte är att undersöka hur pedagoger beskriver och motiverar hur de arbetar med barns inflytande, delaktighet och lek för att skapa konstruktiva lärandesituationer i förskolan. Frågeställningar: • Vilka ... -
Lärare i behov av särskilt stöd? Vad behöver en lärare lära sig för att kunna bemöta CODA-elever i skolan?
(2014-04-09)CODA (Children of deaf adults) innebär att man är hörande själv men har en eller två teckenspråkiga föräldrar. CODA-elever har teckenspråk som hemspråk och de lever mittemellan den döva världen och den hörande. Det skulle ...