Browsing Magisteruppsatser (IPS) by Title
Now showing items 53-72 of 556
-
Barn i riskzon. Tidiga tecken på läs och skrivsvårigheter/dyslexi i förskolan
(2015-10-12)Syfte: Studiens ena syfte är att studera och försöka förstå, hur förskollärarna i förskolan tän-ker om och vad de uppfattar vara tidiga tecken på läs och skrivsvårigheter/dyslexi i förskolan. Studiens andra syfte är att ... -
Barn kan så mycket mer än vad vi vuxna tillåter. En studie om förskollärarkompetens och barns lärande.
(2013-02-04)Syfte Syftet med denna studie är att vinna kunskap om vilka kompetenser förskollärare uttrycker att de behöver i utövandet av sitt yrke, samt vad de anser vara viktigt att barn får lära sig i förskolan. Teori Den ... -
"Barn med särskilda rättigheter" enligt Reggio Emilia-filosofin
(2014-04-03)Syfte: Syftet med mitt arbete var att undersöka vad Reggio Emilia-filosofin säger om barn med särskilda rättigheter samt att få en bild av hur Reggio Emilia-filosofin tillämpas i pedagogernas respektive verksamheter. Teori: ... -
Barn som leker och inte leker i den fria leken. Några förskollärares uppfattningar
(2015-10-15)Syfte och frågeställningar Studiens syfte är att undersöka förskollärares uppfattningar av förhållanden för barn som inte leker i den fria leken i förskolan. Studiens frågeställningar är: 1. Hur uppfattar förskollärare ... -
Barn som utmanar. Lärares uppfattningar om elever i särskolan med problemskapande beteende
(2014-09-09)Det övergripande syftet med denna studie är att i två olika särskoleverksamheter beskriva och tolka pedagogers uppfattningar om problemskapande beteende samt att undersöka om och i så fall på vilket sätt lärarna anpassar ... -
Barns olikheter i en skola för alla. Pedagogers syn på möjligheten att möta barns olikheter i förskoleklassen
(2012-10-29)Syfte: Studiens syfte är att synliggöra hur pedagoger i förskoleklassen hanterar utmaningen att möta barns olikheter inom ramen för en skola för alla. Syftet är också att ge kunskaper om hur specialpedagoger kan stötta ... -
Barns psykiska hälsa i förskolan. En kvalitativ studie med fenomenografisk ansats om hur några förskollärare uppfattar sina kunskaper, pedagogiska verktyg och medvetna förhållningssätt i sitt arbete
(2023-02-28)Rapporter visar att det skett en ökning av antalet inskrivna barn i förskolans utbildning under de senaste åren, samtidigt som forskning visar på en ökad psykisk ohälsa i samhället, framförallt ångestsyndrom och depression ... -
Bedömning i matematik. En fallstudie - hur gör lärare på fältet?
(2012-11-05)Syfte: Syftet med fallstudien är att undersöka hur lärare arbetar med bedömning i ma-tematik av elever i behov av särskilt stöd i årskurs 3 under vårterminen 2012. Teori: I den teoretiska inramningen redogörs för en ... -
Bedömning och betyg i grundsärskolan samtal om bedömning och betyg med lärare i årskurs 6 – 9 på grundsärskolan
(2015-11-10)Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur lärare på grundsärskolan årskurs 6 – 9 arbetar med bedömning och betygsättning. Teori: Den teoretiska ansatsen som ligger till grund för studien är fenomenologisk. ... -
Behov av särskilt stöd-barnen eller pedagogerna?! En diskursiv studie om barn i behov av särskilt stöd i förskolan
(2015-10-19)Syfte: Syftet med undersökningen är att studera hur barn i förskolan konstrueras till att bli barn i behov av särskilt stöd genom pedagoger, specialpedagoger och förskolechefers utsagor. Frågeställningar är: Hur definierar ... -
Behov och verksamhet. En intervjustudie om pedagogers möte med barns olika behov i förskolan
(2013-02-26)Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur pedagogerna samtalar om barns olika behov och vad det leder till i förskolans verksamhet. Hur identifieras barns olika behov? Vad leder det till i verksamheten, för alla barn ... -
Beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund kopplat till specialpedagogers yrkesroll
(2015-04-28)Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka om och hur begreppet beprövad erfarenhet används i den specialpedagogiska verksamheten. De uppställda frågeställningarna till syftet är: - Hur definierar nio specialpedagoger ... -
Beskrivningar av läs- och skrivutredningar utförda av logopeder. Komplexa situationer och test som ger resultat med många bottnar
(2012-05-16)Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur läs- och skrivutredningar går till – läs- och skrivutredningar som kan utmynna i en dyslexidiagnos också benämnd specifika läs- och skrivsvårigheter. Fokus ligger på logopeders ... -
Den betydelsefulla helhetsbilden En vinjettstudie ur specialpedagogiska perspektiv i arbete för en förskola likvärdig för alla barn
(2020-01-16)Syftet med studien är att upptäcka framgångsfaktorer i den specialpedagogiska yrkesrollen, som några specialpedagoger ser som betydelsefulla i sitt arbete mot en förskola likvärdig för alla barn. Vidare undersöks vad ... -
Betydelsen av formativ bedömning för elever med matematiksvårigheter Några matematiklärares erfarenheter av kompetensutveckling inom formativ bedömning
(2015-11-16)Syfte: Syftet med studien var att dels undersöka om den del av Matematiklyftet som handlar om formativ bedömning bidragit till en förändrad undervisning i matematik, dels om de lärare som genomgått Matematiklyftet erfarit ... -
De ”betyger” ingenting. En intervjustudie kring några elevers förståelse och upplevelse av betyg i gymnasiesärskolan
(2023-02-14)Bakgrund och problem Betyg och betygssättning i särskolan har visat sig vara motsägelsefullt. Betygsystemet i särskolan är på ytan likadant som övriga skolans men är modifierat på flera punkter. Det leder till flera ... -
Betygssättning i grundsärskolan En intervjustudie av några lärares erfarenheter av betygssättning i grundsärskolan
(2020-02-25)Bakgrund och problem Under 1900-talet har många olika förändringar och försök att normalisera grundsärskolans skolform genomförts det vill säga gjort den mer lik grundskolan. Det finns idag flera inslag i grundsärskolans ... -
Bland appar och nappar. En fallstudie om små barn och surfplattor
(2012-09-24)Bakgrund: Digitala verktyg blir alltmer förekommande i pedagogisk verksamhet. Surfplattan är ett av dessa verktyg som på senare tid gjort debut i förskolan. Allt fler pedagoger ser surfplattan som ett användbart redskap i ... -
”BLIR du med?” Et lederperspektiv på aksjonsforskningsproskjektet - Å skrive seg til lesing.
(2016-07-05)Syfte: Hensikten med denne studien er å følge en idés reise inn i vår skole, og se hvordan en skoleleder kan bidra til utvikling av den. Gjennom språksetting og utprøving i praksis har jeg som skoleleder, sammen med lærerne, ...