Search
Now showing items 1-7 of 7
STUDIEHANDLEDNINGENS ROLL I UNDERVISNINGEN Ett stöd på modersmålet för nyanlända elever i högstadiet åk 7-9
(2020-01-07)
Syfte
Studien handlar om på vilket sätt studiehandledningen utgör ett stöd i nyanlända
högstadieelevers språk- och kunskapsutveckling. Jag har följande frågeställningar:
+ På vilket sätt utgör studiehandledningen ett ...
"De blir förebilder som berikar skolan" - Mediebilden av grundskolans arbete med nyanlända elever
(2016-03-22)
Syftet med studien var att visa hur mottagande, kartläggning och undervisning som tre viktiga
delar av nyanlända elevers skolgång speglas i svensk storstadspress, samt vilka teman som
dominerar och vem som kommer till ...
Anledningar som leder till att eleverna slutar studera modersmålet i Göteborg Stad En intervjustudie med tio lärare
(2020-01-07)
Syftet:
De sista åren har lärarna på språkcentrum Göteborg Stad uppmärksammat, att flera elever har slutat studera modersmålet, vilket lärarna tycker är ett riktigt problem för kommunen och hela landet i övrigt. Tvåspråkiga ...
FLERSPRÅKIGHET I UNDERVISNINGEN
(2020-11-10)
Språk har en unik betydelse och en central funktion i skolan. Dagens skolor blir alltmer flerspråkiga och de flerspråkiga eleverna behöver mer stimulans och stöttning för att kunna utveckla sina kunskaper. Utgångspunkten ...
SPRÅK- OCH KUNSKAPSUTVECKLANDE ARBETSSÄTT I FÖRBEREDELSEKLASS 4-6 En studie av pedagogiska metoder som används av SvA-lärare i undervisning av nyanlända elever
(2020-01-07)
Syfte:
Undersöka vilka pedagogiska metoder SvA-lärare använder i sin undervisning med nyanlända elever i förberedelseklassen 4–6 och hur de resonerar och reflekterar kring dessa former av samverkan med studiehandledare. ...
Nedskärningar eller anpassningar? Nyanlända elevers
(2014-03-28)
The purpose of this study was to illustrate how cuts as a result of the economic crisis in 2008-2013 affected the newcomers' situation and the possibilities to reach the requirements for knowledge, based on the area manager, ...
Nya i SO-språket. En studie om nyanländas möjligheter för språklärande SO-undervisning
(2014-03-20)
Syfte: Syftet med den här studien har varit att undersöka hur nyanlända elevers SO- undervisning på två skolor är organiserad och vilka strategier lärare kan använda för att underlätta kunskaps-och språklärande för de ...