Search
Now showing items 1-6 of 6
”DE SOM TRÄNAR ’BARA FÖR ATT MÅ BRA’ ÄR HYCKLARE HELA BUNTEN” - En kritisk diskursanalys av träningsbloggar skrivna av kvinnor
(2018-08-25)
Syfte:
Uppsatsens syfte är att med hjälp av kritisk diskursanalys beskriva hur träningsdiskursen ser ut i träningsbloggar skrivna av kvinnor samt hur genus framställs i texter med utbildande karaktär.
Teori:
Det verktyg ...
OSYNLIGGÖR LÄRANDET OMSORGEN I FÖRSKOLAN? – En diskursanalys på hur lärande och omsorg konstrueras i förskolors presentationstexter
(2020-01-08)
Syfte: Förskolan tillskrivs traditionellt två olika, konkurrerande uppgifter: Omsorg och
lärande. Begreppen betraktas ofta som förknippade med och beroende av varandra i ett
dialektiskt förhållande och som delar av samma ...
ATT GÅ FRÅN ARBETSSÖKANDE TILL ANSTÄLLD En kvalitativ intervjustudie av rekryterares uppfattningar om ett företags värdegrund i anställningsprocessen
(2017-09-29)
Syfte: Syftet med studien är undersöka hur ett företags värdegrund kommer till uttryck i rekryterares uppfattningar om värdegrunden i en anställningsprocess. Mer specifikt studeras om och i så fall hur detta kan bidra till ...
Att skapa ideala medarbetare - kompetensutveckling som styrningsstrategi
(2016-07-01)
Syfte: Mot bakgrund av det vida användandet av kompetensbegreppet i dagens arbetsliv vill vi med diskursanalytiska verktyg granska ett urval av organisationer med fokus på hur kompetens och kompetensutveckling framställs ...
Åk på utlandsstudier! För du är väl en karriärssiktare? En diskursanalys av svenska universitets webbsidor om utlandsstudier
(2016-07-01)
Idag har utlandsstudier inga specifika lärandemål i universitetens styrdokument vilket gör att dess syfte och mål kan upplevas otydliga. Det är samtidigt en politisk målsättning att öka antalet utresande studenter och ...
Lustans lakejer: En kritisk diskursanalys av lärares bloggar
(2016-07-01)
Syfte: Uppsatsens syfte är att beskriva och analysera hur bloggen som arena används av lärare, dels för att uttrycka sin syn på rådande ideal och tillgängliga utrymmen för elevsubjektivitet i skolan, och dels för att agera ...