Browsing Kandidatuppsatser (IPS) by Issue Date
Now showing items 21-40 of 241
-
Jag är ju inte bara no-lärare - jag är ju språklärare också. En studie om vilka tankar no-lärare uttrycker kring elevers språkutveckling med fokus på det skriftliga
(2012-03-09)Syfte: Syftet med mitt arbete är att undersöka vilka tankar no-lärare på högstadiet uttrycker kring elevers skriftliga språkutveckling inom ramen för de naturorienterande ämnena. Studien vill också bidra till lärarnas ... -
Elevdelaktighet. Hur elever upplever delaktighet i en skola i Göteborg
(2012-03-09)Jag har alltid har varit intresserad av den demokratiska processen, och i och med att skolans styrdokument betonar vikten av elevdelaktighet, bestämde jag mig för att undersöka om eleverna i den skola jag arbetar i, upplevde ... -
"Jag är inte bara invandrare, jag är lärare" - en kvalitativ studie om utländska lärares identitetsförändring under den kulturella och professionella anpassningen
(2012-03-15)Syfte: Mitt syfte är att undersöka vad för erfarenheter de utländska lärarna tagit med sig och hur dessa erfarenheter från hemlandet påverkar deras lärararbete i Sverige. Hur ”översätter” de sina kunskaper och konstruerar ... -
Simundervisning på lika villkor? En djupdykning i skolans simundervisning
(2012-03-15)Syfte: Att undersöka hur simundervisningen bedrivs i olika kommuner, vem som håller i undervisningen samt om det finns stödundervisning för icke-simkunniga elever. Jag ville också ta reda på vilken definition av simkunnighet ... -
Common Ground. Student and Teacher Assessment Criteria
(2012-03-15)The aim of this study is to identify the central assessment criteria that students themselves use to assess and grade texts written in English and compare them to the assessment criteria provided by the National Agency ... -
Var är alla spanska flickor? En kvantitativ textstudie om genusaspekt i spanska och engelska läromedel
(2012-03-15)Bakgrund: Både Lpo 94 och Lgr 11 förespråkar jämställdhet mellan könen och vi som jobbar inom skolan skall alla verka för detta. Som språklärare kan jag dra mitt strå till stacken bl.a. genom att hitta läromedel som lever ... -
Elevers datoranvändning i Montessorimiljö
(2012-03-16)Bakgrund: Maria Montessoris vision var att hennes pedagogik inte skulle bli åldrad och förlegad utan att ständigt hållas levande. Med ett växande och varierande samhälle bör IKT användas som ett naturligt arbetssätt i den ... -
Vidskepelse hos barn i åldern 10-12 år
(2012-04-10)Vidskepelse är idag vanligt förekommande i vårt samhälle trots en allt högre grad av utbildning hos befolkningen. Hur kan det komma sig, frågar sig författaren till denna studie. I teoridelen utreds hur man kan definiera ... -
Språkvalsbyte fälla eller förmån. Varför elever i grundskolan byter språkval
(2012-04-10)Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka om svagpresterande – högpresterande, tysta – pratiga, pojkar - flickor missgynnas av befintliga läromedel och arbets/lärosätt. Är det relevant att läsa språk när det finns ... -
Synen på små barns empatiska förmåga. En kvalitativ intervjustudie med sex kvinnliga förskollärare
(2012-04-10)Syfte: Det övergripande syftet med arbetet var att undersöka hur kvinnliga förskollärare resonerar kring småbarns förmåga att uttrycka empati i förskolan. Mina frågeställningar var: Hur resonerar förskollärarna kring små ... -
Hur konstrueras tanken om kärnämnen i grundskolan? En textanalys
(2012-05-14)Bakgrund: I samband med att det inför höstterminen 1998 infördes krav på betyget minst Godkänt i ämnena matematik, svenska och engelska för elever som efter avslutad grundskola önskade söka till ett nationellt program på ... -
Paddagogik. iPad som pedagogiskt verktyg i förskolan
(2012-05-28) -
En läroplan för alla? Förskollärares syn på att utveckla förmågan att kommunicera hos barn med autism
(2012-05-30)Syfte: Syftet med studien var att belysa hur fyra förskollärare beskriver arbetet med att utveckla kommunikationsförmågan hos barn med autismspektrumtillstånd, utifrån förskolans läroplan. Studien utgår från följande ... -
"Jag känner att jag inte hade klarat det om jag inte hade haft dom". Elevers syn på det specialpedagogiska stöd de får
(2012-06-08)Syfte: Att undersöka och jämföra det specialpedagogiska stödet på två sektioner i samma skola, utifrån elevernas perspektiv. I förlängning syftar studien till att kunna öka kunskap om hur stödinsatserna fungerar och kan ... -
Yrkeslärare och yrkeskompetens. En undersökning hur sjöfartsyrkeslärare kan bevara och utveckla sin yrkeskompetens
(2012-06-11)Bakgrund En yrkeslärares kompetensutveckling kan delas in i pedagogisk och didaktisk kompetensutveckling samt professionell yrkeskompetensutveckling. Denna studie behandlar sjöfartsyrkeslärare vid gymnasieskolans ... -
Föräldrars syn på kontakten med lärare. En undersökning av hur föräldrar med utländsk bakgrund upplever kontakten med lärare i den svenska skolan
(2012-08-22)Syfte: Undersöka utländska föräldrars erfarenheter och uppfattningar av kontakter med läraren i den svenska skolan, för att kunna utveckla samarbetet mellan skolan och föräldrar med utländsk bakgrund. Teori: Genom ett ... -
Undervisning i historia eller SO? Första världskriget
(2012-08-23)Syfte: Syftet är att i en sekvens historielektioner fokusera spänningsfältet mellan de fyra enskilda SO-ämnena: historia, geografi, religionskunskap och samhällskunskap och ett gemensamt samlat SO-ämne. Syftet utreds ... -
Allsången som gemenskapare. En intervjuundersökning om ett projekts möjligheter
(2012-09-24)Syftet med uppsatsen är att belysa hur några pedagoger i grund- och grundsärskolan (åk 0-3) arbetar med och har användning av Allsången; ett projekt där de övar sånger med sina elever och till slut samlas för en stor ... -
Att synliggöra det osynliga barnet. Elevers upplevelser i en inkluderad skolverksamhet för barn inom autismspektrum
(2012-09-24)Syfte: Syftet med studien var att ta del av fyra elevers upplevelser av klassrum samt rumsliga, didaktiska och sociala övergångar samt deras erfaranden av delaktighet i beslut om övergångarna i en inkluderande grundskola ... -
En behagligare tillvaro som älskarinna? En granskning av kvinnor och män i ett läromedel i historia för grundskolan
(2012-11-06)Skolans styrdokument formulerar tydliga krav på jämställdhet. Att läromedel spelar en central roll i undervisningen är en slutsats flera studier ger stöd för och man kan finna flera studier som har granskat läromedlens ...