Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
Browse by
Collections in this community
Recent Submissions
-
Kulturarv i förskolan
(2025)Förskolans har som uppdrag ”att överföra och utveckla ett kulturarv – värden, traditioner och historia, språk och kunskaper – från en generation till nästa” (Lpfö18, 2018, s. 9). Trots att uppdraget har varit med i Läroplanen ... -
Barns rörelse i förskolan
(2025)Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare respektive barn uppfattar fenomenet barns rörelse i förskolan. Våra frågeställningar som kommer besvaras är följande: Hur uppfattar förskollärarna deras verksamhetsplanering ... -
Det verbala språkets inverkan på lek och kommunikation i förskolan
(2025)Läroplan för förskolan (Lpfö18) lyfter fram språkets betydelse i flera aspekter inom lärandemomenten och barnens identitetsskapande (Läroplan för förskola [Lpfö18], 2018). Samtidigt lyfter man fram lekens betydelse som ... -
Några förskollärares uppfattningar av deras förutsättningar i arbete med särskilt stöd i förskolan
(2025)Syftet med studien var att undersöka några förskollärarnas uppfattningar av arbetet med barn i behov av särskilt stöd. Studien presenterar tidigare forskning kring ämnet samt relevant litteratur. Utifrån en fenomenografisk ... -
Med fötterna i mossan och huvudet i matematiken: Utomhuspedagogik för lärande
(2025)Syftet med denna studie är att undersöka och förstå hur förskollärare använder utomhusmiljön för att stödja och stimulera barns utforskande och lärande, med särskilt fokus på integrering av matematik i pedagogiska aktiviteter. ... -
När ord inte räcker till, hur kommunicerar vi?
(2025)Syftet med studien är att vi vill förstå hur pedagoger stöttar barns språkliga utveckling genom användning av olika verktyg i verksamheten. Studien undersöker också hur pedagoger resonerar om användandet av de olika verktygen ... -
Vi övar på att leva med varandra kanske. Barns perspektiv på lek, lärande och demokrati.
(2025-02-28)Syftet med studien är att försöka få förståelse för hur barn beskriver lek och lärande i fritidshemmet utifrån barn som respondenter genom intervju som metod. Studien försöker att ta reda på vad barn beskriver när de lär ... -
Det börjar med skojbråk. Ett utvecklingsarbete som belyser problematiken med negativa mansnormer och att arbeta normmedvetet.
(2025-02-28)Mäns våld är ett samhällsproblem där män är överrepresenterade i våldsbrott. Genom att utmana snäva könsroller och negativa mansnormer kan skolan bidra till att bryta strukturer som ligger till grund för våld i samhället ... -
“Att förbjuda helt känns inte som en väg att gå, om man ska lära sig något” Digitala medier i fritidshem - lärares styrning och elevers inflytande.
(2025-02-28)Studiens syfte har varit att undersöka och tolka hur lärare i fritidshem behandlar digitala medier i sin verksamhet. Vad har eleverna tillgång till, på vilka sätt får de användas och när? Intresset för ämnet uppstod genom ... -
Det dubbla uppdraget. Utbildades syn på det dubbla uppdraget.
(2025-02-28)This study examines the experiences and perspectives of after-school program teachers through a qualitative research approach. The purpose is to deepen the understanding of their experiences within the after-school setting ... -
Fritidshemslärares användning av mellanmålets som en inlärningsaktivitet.
(2025-02-28)I denna studie har vi undersökt hur lärare i fritidshem använder sig av mellanmålet som en pedagogisk läraktivitet i fritidshemmets lokaler för att främja elevers lärande, sociala färdigheter och det livslånga lärandet. ... -
Nytta VS Frihet. Vill eleverna verkligen gå ut?
(2025-02-28)Denna studie undersöker hur lärare i fritidshem navigerar mellan två centrala delar av den Läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Lgr22, s. 26, 2022): barns inflytande över verksamheten och vikten ... -
Samverkan mellan lärare i fritidshem och specialpedagoger: Möjligheter, utmaningar och dess betydelse för elevstöd.
(2025-02-28)Denna studie undersöker hur lärare i fritidshem och specialpedagoger beskriver deras samverkan och hur samverkan synliggörs i fritidshemmets verksamhet - den icke obligatoriska delen av skolan, samt hur den kan främja stöd ... -
- Loven är den bästa tiden! Lärare i fritidshems perspektiv på lovverksamhetens kvalitet.
(2025-02-28)Forskning om lovverksamheten är begränsad trots att den är en viktig del av barns fritid och tid på fritidshemmet. Därför har vi valt att undersöka hur lärare i fritidshem talar om fritidshemmets möjligheter eller begränsningar ... -
Välbefinnande efter skoldagen. Fritidshemmets arbete för barns psykiska hälsa.
(2025-02-28)Studiens syfte är att undersöka hur personalen på fritidshemmet talar om och beskriver sitt uppdrag att främja barns psykiska hälsa. Den forskning som tidigare gjorts har givit oss en bild av den psykiska hälsans förändringar ... -
Nätmobbning. En intervjustudie med sex lärare i fritidshem om nätmobbning i den digitaliserade barndomen.
(2025-02-28)I denna studie undersöks hur lärare talar om sina erfarenheter av barns internetanvändning och hur de beskriver att de arbetar för att stötta elevers digitala kompetens och motverka nätmobbing i den digitaliserade ... -
Vad gör vi på jobbet? En enkätstudie med 110 fritidslärare om deras uppfattning av sina arbetsuppgifter i skolan.
(2025-02-28)Syftet med studien är att kartlägga de arbetsuppgifter som responderande fritidslärare anger sig arbeta med inom sin tjänst och samtidigt synliggöra hur stor mängd av dessa arbetsuppgifter som responderande fritidslärare ... -
Möjligheter och utmaningar med att implementera utomhuspedagogik i fritidshemsverksamheten.
(2025-02-28)Studiens syfte är att undersöka hur grundlärare med inriktning fritidshem talar om möjligheter och utmaningar med att implementera utomhuspedagogik i fritidshemsverksamheten. Det råder idag brist på forskning om utomhuspedagogik ... -
Rörelse i fritidshem. En empirisk studie genom intervjuer med lärare i fritidshem.
(2025-02-28)Fysisk aktivitet är viktig. Uppsatsen bildades då vi ville undersöka hur fritidshemmen arbetar med fysisk aktivitet och märkte att det finns väldigt lite forskning om fysisk aktivitet på fritidshem. Syftet med studien ... -
“Eleven” - En Foucauldiansk-inspirerad diskursanalys av läroplanens formuleringar över tid med fokus på elever i behov av extra anpassningar i skolan och på fritidshemmet.
(2025-02-28)Syftet med denna studie är att kvalitativt undersöka hur elever med behov av extra anpassningar och särskilt stöd beskrivs från 1962 fram till idag i Sveriges läroplaner. Studien ämnar även att undersöka hur de delar som ...