Search
Now showing items 1-8 of 8
Förskollärares uppfattningar av fenomenet undervisning
(2020)
Studiens syfte är att undersöka förskollärares uppfattningar av fenomenet undervisning i
förskolan. Fenomenet är ett outforskat område vilket har lett fram till den här studien.
Skolverkets lägesbedömning (2017) visar ...
Flerspråkighet
(2020)
Kulturella traditioner i förskolan. En fenomenografisk studie om förskollärares uppfattningar.
(2022)
Enligt förskolans läroplan ingår det att överföra och utveckla ett kulturarv i form av bland
annat traditioner. Dock specificerar förskolans läroplan inte det här uppdraget närmare utan
det lämnas stor frihet till ...
Förskollärares förhållningssätt kring barns ålder. En kvalitativ undersökning om förskollärares uppfattningar kring sitt arbete i praktiken.
(2022)
Denna studie undersöker vilka strategier förskollärare uppfattar att de använder i situationer
där barns ålder aktualiseras. Intervjuer med åtta förskollärare från sammanlagt fyra förskolor
har analyserats ...
Får alla vara med och leka? - En kvalitativ studie av förskollärares uppfattningar kring barns exkludering i den fria leken.
(2022)
Studien tar avstamp i dilemmat “alla får vara med” som ofta förekommer i förskolans
kontext, påståendet används av såväl vuxna som barn. Förskollärare ställs dagligen inför
dilemmat eftersom barn har rätt att leka själva, ...
Dokumentation i förskolan. Vad blir till?
(2020)
Syftet med vår studie är att undersöka olika förskollärares uppfattningar av dokumentation
samt hur dokumentation kan bli till i förskolan. Förskolans läroplan revideras och uppdateras
ständigt och därav menar vi att ...
Förskollärares uppfattningar om digitala verktyg som stöd för barns språkutveckling.
(2022)
Studiens syfte är att ta reda på förskollärares uppfattningar vad det gäller arbetet med digitala
verktyg för barns språkutveckling. Detta eftersom de revideringar som tillkom i förskolans
nya läroplan endast talar om ...
Delaktighet i förskolan, en utmaning? - En fenomenografisk studie kring förskollärares uppfattningar om delaktighet, med utgångspunkt i barnkonventionen artikel 12.
(2022)
Är fenomenet delaktighet en utmaning i förskolan? I tidigare forskning framgår det att
delaktighet är svårdefinierat där attityder och värderingar samt olika typer av interaktioner
benämns som ...