Search
Now showing items 1-4 of 4
Förskollärares förhållningssätt kring barns ålder. En kvalitativ undersökning om förskollärares uppfattningar kring sitt arbete i praktiken.
(2022)
Denna studie undersöker vilka strategier förskollärare uppfattar att de använder i situationer
där barns ålder aktualiseras. Intervjuer med åtta förskollärare från sammanlagt fyra förskolor
har analyserats ...
Får alla vara med och leka? - En kvalitativ studie av förskollärares uppfattningar kring barns exkludering i den fria leken.
(2022)
Studien tar avstamp i dilemmat “alla får vara med” som ofta förekommer i förskolans
kontext, påståendet används av såväl vuxna som barn. Förskollärare ställs dagligen inför
dilemmat eftersom barn har rätt att leka själva, ...
Komplexiteten i att arbeta med flerspråkighet i förskolan. - En livsvärldsfenomenologisk studie.
(2021)
Skolverket (2021) har skrivit råd och rekommendationer om hur förskollärare kan arbeta med
barns flerspråkighet men dessa är inte obligatoriska utan ses mer som en hjälp på vägen. Därför
vill vi utifrån en livsvärlds ...
En undersökning av hur högläsning används som ett verktyg för att stimulera barns språkutveckling
(2020)
Språket är jaget, språk är förenat till mitt identitetsskapande, språk är ett värdefullt verktyg som
jag oreflekterat använder mig av ständigt. Något som är en självklar men omedveten handling
vi brukar dagligen. Idag ...