Search
Now showing items 1-5 of 5
Barns rätt till musik - En kvalitativ intervjustudie om förskollärares uppfattningar om musik
(2020-06)
Syftet med studien är att undersöka förskollärares uppfattningar om musik och musikaliska aktiviteters inverkan på barns lärande. Valet att studera detta grundar sig i en uppmärksammad avsaknad i användandet av musik. För ...
Förskollärare i förskoleklass En studie om förskollärares tolkning av sitt uppdrag med fokus på formuleringen "i tillämpliga delar"
(2018-07-16)
Studien syftar till att problematisera formuleringen i tillämpliga delar utifrån Läroplanen Lgr 11 och ta reda på hur förskollärare i förskoleklass tolkar formuleringen. Uppsatsen utgår från en sociokulturell forskningsansats ...
”Den ska vara inspirerande för barnen, att vara i och lära i”. Förskollärares uppfattningar om den fysiska inomhusmiljön i förskolan.
(2022)
Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur sju verksamma förskollärare uppfattar hur
den fysiska inomhusmiljön i förskolan påverkar barns lek och lärande. Detta motiveras dels
utifrån förskolans ...
Förskollärares resonemang kring lekens betydelse för barns lärande och utveckling. En kvalitativ intervjustudie.
(2020)
Syftet är att undersöka hur förskollärare resonerar kring lekens betydelse för barns lärande och
utveckling samt hur de möjliggör detta utifrån sitt förhållningssätt. I den barninitierade leken
men även den vuxeninitierade ...
Förskollärares uppfattningar om högläsning och boksamtal – en fenomenografisk studie.
(2022)
Syftet med den här studien har varit att undersöka hur fem förskollärare uppfattar fenomenen
högläsning och boksamtal. Genom en kvalitativ intervjustudie har vi utifrån en
fenomenografisk ansats studerat hur förskollärarna ...