Search
Now showing items 1-10 of 17
Kulturella traditioner i förskolan. En fenomenografisk studie om förskollärares uppfattningar.
(2022)
Enligt förskolans läroplan ingår det att överföra och utveckla ett kulturarv i form av bland
annat traditioner. Dock specificerar förskolans läroplan inte det här uppdraget närmare utan
det lämnas stor frihet till ...
Utevistelsen i förskolan. En översiktsstudie om barns möjligheter till utveckling och lärande.
(2022)
Syftet med denna studie är att undersöka vad tidigare forskning visar när det gäller
möjligheter och utvecklingsområden som utomhusmiljöer erbjuder för barn i förskolan.
Urvalet består av 24 artiklar efter det att 17 ...
Förskollärares förhållningssätt kring barns ålder. En kvalitativ undersökning om förskollärares uppfattningar kring sitt arbete i praktiken.
(2022)
Denna studie undersöker vilka strategier förskollärare uppfattar att de använder i situationer
där barns ålder aktualiseras. Intervjuer med åtta förskollärare från sammanlagt fyra förskolor
har analyserats ...
Får alla vara med och leka? - En kvalitativ studie av förskollärares uppfattningar kring barns exkludering i den fria leken.
(2022)
Studien tar avstamp i dilemmat “alla får vara med” som ofta förekommer i förskolans
kontext, påståendet används av såväl vuxna som barn. Förskollärare ställs dagligen inför
dilemmat eftersom barn har rätt att leka själva, ...
Förskollärares strategier för att främja alla barns språkutveckling. En empirisk studie med inriktning på språk och kommunikation.
(2022)
Syftet med vår studie är att undersöka vilka strategier några förskollärare beskriver att de
utgår från i arbetet med att stödja alla barns språk- och kommunikationsutveckling. Denna
studie utgår från Vygotskijs ...
AKK i förskolans undervisning. En intervjustudie om sex förskollärares erfarenhet av att stödja barn med språklig sårbarhet.
(2022)
Förskolan finns för alla barn mellan 1–5 år, oavsett funktionella förmågor och är därmed den
enda skolform där alla barn är inkluderade (Swärd, 2022). Förskollärare har till sin uppgift att
ge alla barn det stöd de behöver ...
“Det är ju då barnen behöver kärlekstankas lite extra.” En kvalitativ intervjustudie om förskollärares uppfattningar och erfarenheter kring arbetet med psykisk ohälsa hos barn i förskola.
(2022)
Psykisk ohälsa förstås idag vara ett stort samhällsproblem som går allt lägre ner i åldrarna. Det
har blivit synligt att en tidig upptäckt och tidiga insatser är betydande framgångsfaktorer för att
vända den negativa ...
Barn i behov av stöd och anpassning. Förskollärarnas syn på odiagnostiserade barn i behov av stöd och anpassning.
(2022)
Intentionen med studien är att lyfta tillvägagångssätten med barn i behov av stöd och
anpassningar i förskolans verksamhet utan ett fokus på diagnostiserade barn. Vid utformning
av studiens forskningsområde framkom det ...
”Den ska vara inspirerande för barnen, att vara i och lära i”. Förskollärares uppfattningar om den fysiska inomhusmiljön i förskolan.
(2022)
Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur sju verksamma förskollärare uppfattar hur
den fysiska inomhusmiljön i förskolan påverkar barns lek och lärande. Detta motiveras dels
utifrån förskolans ...
Det börjar med lyssnandet. En kvalitativ undersökning om förskollärares arbete med barns delaktighet och inflytande i förskolans fysiska lärmiljö.
(2022)
Förskollärare har ett ansvar att se till att barnen ska få en god utbildning (Lpfö18, 2018). Vidare
nämner Lpfö18 (2018) samt Barnkonventionen (UNICEF Sverige, 2018) att barnen ska göras
delaktiga i verksamheten och i ...