Satsa brett! Att nå ut med budskap om kost och goda matvanor
Abstract
Budskap om kost och hälsa förs fram via många olika medier och kanaler. Det råder en hälsotrend i samhället, men samtidigt visar statistik att fetma och övervikt ökar i alla åldrar i Sveriges befolkning. Kostvanor är en uppenbar faktor för hälsa. Studier visar att svenskarnas kostvanor blir allt sämre. Denna studie syftar till att med hjälp av medborgare i Kungälvs kommun kartlägga vilka kanaler som skapar gynnsamma förutsättningar för att förmedla budskap om kost och goda matvanor i kommunen. Studien är av kvalitativ karaktär och undersökningen genomfördes med hjälp av fokusgruppintervjuer. Resultatet svarade på frågorna hur, var, vem, vad och när budskap om kost och goda matvanor ska förmedlas. Samtliga frågor tjänade som grund i frågeunderlaget för fokusgruppsintervjuerna. Svaren visade att det är viktigt att satsa på den unga befolkningen såväl som på den äldre. Genom att gå ut på många olika arenor når man många olika målgrupper. Sätt att nå ut med budskap är exempelvis reklam, kampanjer, smakprov i butik, bilder, utskick, kurser och föreläsningar. Skolan, primärvården, matbutiker, idrottsföreningar, bibliotek och ungdomsgårdar är platser där man når ut till många individer i många olika målgrupper. Slutsatsen är att satsa brett, att använda många olika kanaler och arenor, att skapa samarbete mellan olika aktörer och uppmuntra medborgarna till aktiv medverkan.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2011-03-09Author
Flink, Lisa
Hermansson, Emma
Keywords
hälsokommunikation
kostbudskap
goda matvanor
folkhälsoarbete
fokusgruppintervju
Series/Report no.
Kost- och friskvårdprogrammet
2007
Language
swe