Förändringsarbete i restaurangmiljöer
Abstract
Vårt intresse för detta arbete grundade sig i vår uppfattning att restauranger i allmänhet inte har stor medvetenhet om direktmiljöns påverkan på restauranggäster och att restaurangchefer i allmänhet sällan gör förändringar i direktmiljön. Syftet med detta arbete var att undersöka hur restaurangchefer i Göteborg arbetar med direktmiljön i restaurangen de driver.
Genom kvalitativa intervjuer med restaurangchefer på åtta olika restauranger i centrala Göteborg undersökte vi hur de jobbade med förändringar i direktmiljön. Frågorna rörde också restaurangernas koncept och hur de arbetar med färg- och ljussättning, ljud och akustik, materialval, doft och även hur restaurangcheferna tror att man kan påverka gästernas köpbeteende med miljöfaktorer.
Resultatet visade att medvetenheten i allmänhet var hög vad gäller hur lokalen är utformad och vilka fördelar och problem som fanns i miljön ut mot gästen. Man använder sig av lokalen i marknadsföringssyfte och försöker locka sin tilltänkta målgrupp genom att förmedla sitt koncept via direktmiljön. Många har även tagit hjälp utifrån av exempelvis inredningsarkitekter och färgsättare. Medvetenheten skiljer sig dock en del mellan restaurangerna. De nyetablerade var mer öppna för förändringar och provade sig hela tiden fram medan de etablerade körde på som vanligt i ett väl inarbetat koncept.
Musik väljs efter sunt förnuft för att man tycker att det är den stil som passar restaurangen bäst. Här skulle mera forskning kunna hjälpa restaurangägare då det finns studier som visar att musiken påverkar hur gästerna uppfattar restaurangen vilket i sin tur ändrar deras köpbeteende. Många restaurangchefer ansåg att direktmiljön kan påverka gästerna och deras köpbeteende.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2011-03-02Author
Dahlgren, Erik
Karlsson, Anders
Keywords
förändring
direktmiljö
restaurang
sinnesuppfattning
Series/Report no.
Restaurangmanagerprogrammet
2008
Language
swe