Att vi ska kunna läsa med flyt
Abstract
Sammanfattning: Mitt syfte med denna uppsats är att ta reda på hur blir barn goda läsare?
Den huvudfråga jag arbetar efter är, vilka metoder använder lärare för att eleverna ska nå till
läsförståelse? Jag har använt mig av fenomenografisk metod och halvstrukturerade
kvalitativa intervjuer. Jag har intervjuat fyra lärare som arbetar i förskoleklass till årskurs 3
som aktivt arbetar med skönlitteratur och läsförståelse på en åldersintegrerad skola utanför
Göteborg. Resultatet visar att för att elever ska nå till läsförståelse krävs det att läraren
medvetet och aktivt väljer att arbeta med olika strategier kring läsning. Läraren behöver
kunna växla mellan att vara en god förebild som visar eleverna olika strategier och att kunna
lära ut metakognitivt tänkande. Både informanterna och forskningen visar att reflexionen
kring en läslogg är viktig liksom ha tydliga mål, rutiner och regler att arbeta mot. Att kunna
läsa är färskvara och det krävs träning varje dag. Läsförståelse är inget som kommer av sig
själv, utan måste arbetas fram. Det krävs att eleven kan koppla texten till något och att
eleverna behöver mycket stöd och hjälp med förförståelsen. Studien visar hur viktiga både
lärare och föräldrar är för att ge barnen tid för läsning och vara en god läsande förebild. Dålig
läsförståelse gör det svårare att bli en del av vårt samhälle och kan leda till att man mister en
viktig länk till både kunskap och underhållning. Grunden för läsförståelse läggs hos de små
barnen, både på förskola och i hemmet därför är denna studie viktig för pedagoger i skolan
och på förskolan.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2010Author
Kjöllerström, Linda
Keywords
Läsförståelse
skönlitteratur
metoder
strategier
Language
sv