Utomhuspedagogik, ”Allt man gör inne kan man även göra ute för att förstå mera”. English title: Outdoor education “Everything you can do indoors you can do outdoors to understand more”. Författarna: Leila Aminizadehfard och Zeynep Tural
Abstract
Bakgrund
Vår tanke är att skriva om "I Ur och Skurverksamheter som använder utomhuspedagogiken som pedagogisk
metod" - beskriva olika tillvägagångssätt och vilka hinder och möjligheter som kan finnas. Vi utgår från tidigare
forskning, litteratur och egna undersökningar i verksamheter som är inriktade på utomhusaktivitet.
Syfte
Syftet med arbetet är att undersöka de möjligheter respektive hinder som finns i samband med I Ur och
Skurverksamheter som har utomhuspedagogik som en pedagogisk metod. Samtidigt vill vi med det här arbetet
belysa för alla berörda parter om att naturen är öppen och tillgänglig och har särskilda möjligheter. Vi vill visa
de naturliga tillgångar med en lång kulturell historia som under alla tider funnits tillhands för oss pedagoger för
att kunna utföra vårt arbete på ett bättre och effektivare sätt. Tonvikten i arbetet läggs huvudsakligen på
metodens möjligheter och hinder.
Metod och material
Forskningsläget knyts till undersökningarnas frågeställningar samt därmed även till fråga och svar på enkäter
och utifrån observationer. Metoden som vi har använt består av tre olika enkätundersökningar med olika frågor.
Två av enkätundersökningarna genomfördes i en I Ur och Skurverksamhet medan den tredje genomfördes i en
kommunal verksamhet utan någon utomhuspedagogisk profil i sin undervissningsmetod. Observationer utfördes
inom båda verksamheterna.
Resultat
Resultaten är inte omedelbart generaliserbara för något mera än de verksamheter som undersökts. Vår
undersökning visar på att utomhusvistelsen ökar barnens lärandeförmåga och tränar upp och utvecklar barns
motoriska avancemang samt påverkar barnen att använda alla sina sinnen vilket gagnar deras lärande. Tidigare
forskning samt enkäter och observationer överensstämmer i stort på nästan alla punkter, men vår källforskning
ger inte svar på frågor, till exempel gällande språkutveckling och kultur. Utifrån resultatet kunde vi dra
slutsatsen att det fanns företrädesvis fler möjligheter än hinder gällande utomhusvistelser än inomhusvistelser.
Betydelse för läraryrket
Det här arbetet hjälpte oss komma närmare naturen och lära oss massor av kunskap om utomhuspedagogik inte
bara teoretiskt utan även i praktiken, vilket vi kommer att ha nytta av i vår framtida yrkesroll som lärare.
Vi hoppas att resultatet från detta arbete skall gagna både oss som pedagoger och barnens lärare.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2010Author
Aminizadehfard, Leila
Tural, Zeyned
Keywords
Utomhuspedagogik
I Ur och Skurverksamhet
möjligh
Language
sv