Show simple item record

dc.contributor.authorNilsson, Richardsv
dc.date.accessioned2011-01-25T13:50:35Z
dc.date.available2011-01-25T13:50:35Z
dc.date.issued2010sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/24206
dc.description.abstractSammanfattning: Huvudsyftet med denna uppsats var att undersöka ett antal pedagogers inställning till genus samt hur de arbetar med genus och en eventuell genuspedagogik i den vardagliga verksamheten. Under uppsatsen har jag dessutom fördjupat mig i utvald litteratur och forskning kring genusbegreppet och hur jämställdhet och ett arbete kring detta kan ta form i förskola och skola. En del i mitt syfte är att försöka visa på likheter och skillnader mellan pedagogernas utsagor och vad litteraturen säger. Mina frågeställningar under arbetet har varit: Hur ser genuspedagogiken ut på de olika avdelningarna? Hur anser pedagogerna att genus konstrueras? Hur förhåller sig deras syn till tidigare forskning och teorier? Resultatet av de intervjuer som ligger till grund för resultatdelen visar att ingen av de två berörda avdelningarna arbetar med konkreta särskilda genusaktiviteter utan försöker att integrera ett jämställt synsätt i vardagen. Samtliga informanter upplever att det genusarbete som ska komma igång på förskolan går lite segt på grund av ointresse och ingen riktig gnista hos någon inblandad. Efter att ha tagit del av litteratur och forskning är det min slutsats att en inom arbetslaget gemensam, bred kunskapsgrund kring ämnet genus och hur omedvetna handlingar kan upprätthålla icke jämställda maktstrukturer är viktiga delar för att ett arbete ska kunna startas upp, drivas och utvecklas. Jag upplever att risken för att fastna i en bild där samtliga inom verksamheten tror att densamma är jämställd är överhängande. Det är därför av största vikt att varje avdelning har en tydlig plan för hur kränkningar och andra orsaker till bristande jämställdhet kan motverkas och att dessa tydligt följs upp och utvärderas.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectGenussv
dc.subjectmedvetenhetsv
dc.subjectjämställdhetsv
dc.subjectkönsv
dc.title”Det ligger i generna” - en studie om hur genus konstrueras samt hur genus kan ta form i förskolansv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record