”Omdömen från första klass oroar” – ett antal lärares inställning till skriftliga omdömen
Abstract
Vi har valt följande frågeställningar
1.Vad har verksamma lärare för inställning till skriftliga omdömen?
.Är skriftliga omdömen ett bra sätt att dokumentera lärande?
Vi har genom en enkätundersökning fångat ett antal lärares inställning till skriftliga omdömen. Vi har ur ett
historiskt, medialt och teoretiskt perspektiv analyserat kring dessa omdömen utifrån vår undersökning är ett bra
sätt att dokumentera lärande. Resultatet av vår empiriska undersökning är litet då få respondenter deltog.
Resultatet i sig hade inget statistiskt värde, vi valde dock att analysera resultatet som om det hade haft ett
statistiskt värde.
Skriftliga omdömen kommer bli en del av vår vardag som verksamma lärare. Vi ansåg därför det var viktigt att
uppmärksamma vad ett antal lärare hade för inställning till användandet av skriftliga omdömen. Vi har genom
vårt arbete uppmärksammat ett antal brister och tillgångar i tillämpandet av skriftliga omdömen. Vi kom fram till
att skriftlig dokumentation av elevers utveckling inte är något nytt. Vi har även visat på att anledningarna till att
vi har skriftliga omdömen speglas av anledningarna till att vi har betyg. Vi kom fram till att respondenterna som
deltog i vår undersökning är positivt inställda till användandet av skriftliga omdömen. De tyckte att arbetet är
viktigt och ser det som ett bra sätt att dokumentera lärande. Vi har även uppmärksammat att lärare efterfrågar
tydligare riktlinjer till användandet av dessa omdömen. Vi har slutligen uppmärksammat att en del lärare
efterfrågar ett gemensamt språk, som andra redan arbetat fram. Vi avslutar sammanfattningsvis med
utbildningsminister Björklunds egen kommentar till den kritik som skriftliga omdömen fått ”Systemet är bra ,
men har brister då det är så pass nytt” (Dagens Nyheter /3-010).
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2010Author
Ingvarsson, Emilia
Kvist, Martin
Keywords
Bedömning
skriftliga omdömen
betygsliknande omdö
Language
sv