GUPEA >
Faculty of Social Science / Samhällsvetenskapliga fakulteten >
Department of Political Science / Statsvetenskapliga institutionen >
Doctoral Theses / Doktorsavhandlingar Statsvetenskapliga institutionen >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/2077/23913
|
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
gupea_2077_23913_1.pdf | 4214Kb | Adobe PDF | ![]() View/Open |
Title: | Marknaden och lärarna. Hur organiseringen av skolan påverkar lärares offentliga tjänstemannaskap |
Authors: | Fredriksson, Anders |
E-mail: | anders.fredriksson@pol.gu.se |
Issue Date: | 3-Jan-2011 |
University: | University of Gothenburg. Faculty of Social Sciences Göteborgs universitet. Samhällsvetenskapliga fakulteten |
Institution: | Department of Political Science ; Statsvetenskapliga institutionen |
Date of Defence: | 2011-02-04 |
Disputation: | 13.15 sal 10, Universitetsbyggnaden, Vasaparken, Göteborg |
Degree: | Doctor of Philosophy |
Publication type: | Doctoral thesis |
Series/Report no.: | Göteborg Studies in Politics 123 |
Keywords: | lärare offentliga tjänstemän gymnasieskola styrning organisering marknadsanpassning närbyråkrater nyinstitutionell teori |
Abstract: | Går det att styra lärare genom skolans organisering? Tidigare forskning ger motsägelsefulla besked och framställer vanligtvis lärare som antingen i hög grad mottagliga för politisk styrning eller nära nog politiskt ostyrbara. Mot bakgrund av de senaste årens omfattande skolreformer är syftet med avhandlingen att analysera hur den politiska styrningen av skolan påverkar lärares förhållningssätt i rollen som offentliga tjänstemän. Med utgångspunkt i dels nyinstitutionell teori, dels i teorin om ... more |
ISBN: | 978-91-89246-48-5 |
ISSN: | 0346-5942 |
URI: | http://hdl.handle.net/2077/23913 |
Appears in Collections: | Doctoral Theses / Doktorsavhandlingar Statsvetenskapliga institutionen Doctoral Theses from University of Gothenburg / Doktorsavhandlingar från Göteborgs universitet |