dc.description.abstract | Sammanfattning:
Syftet är att problematisera och undersöka relationen mellan röst och identitet. Huvudfrågor är: Vad händer med
identitetsuppfattningen i samband med processen att medvetandegöra sin röst? Hur kan förändrade röstvanor i
sång och tal påverka självkänsla och självförtroende? Hur kan röstövningar bidra till förändrad
kroppsmedvetenhet? Hur kan man som röstpedagog arbeta med röst och identitet i perspektiv av lärandeteori?
Vi använde oss av en praktisk studie, en primärkälla, i form av en frivillig försöksgrupp med vuxna deltagare,
där merparten inte hade någon sångerfarenhet. Dessutom utformade vi självskattningsformulär/enkäter både före
och efter perioden för den praktiska studien. Under den praktiska studien kom vi därtill att ägna oss åt
observation av gruppen.
Alla deltagarna i studien såg sin röst som en del av personligheten och de flesta var öppna för att arbeta med och
utveckla den. Att arbeta med att förändra och utveckla sin röst och sitt röstanvändande är en process som
involverar hela människan, såväl fysiskt som psykiskt och emotionellt i relation till den hon är och den hon vill
vara d.v.s. hennes identitet. Flertalet deltagare växte med uppgiften och stärktes, enligt våra observationer, i sin
självkänsla och i sitt självförtroende. Enligt oss författare hade en längre period av studien varit till fördel för vår
undersökning, för att få ett mer övergripande och tydligare resultat. Vi anser, i egenskap av sångpedagoger, att
resultatet av vår undersökning ändå visar på vikten av att arbeta med hela människan för att utveckla elevens tal-
och sångröst, d.v.s involvera elevens personlighet samt arbeta med kroppskännedom, för att uppnå ett utökat
kroppsmedvetande och på detta sätt också öka självförtroendet och självkänslan. | sv |