Analytiska och syntetiska metoder vid läsinlärning - arbetssättet vid läsinlärningen på Manhattan New School
Abstract
Metod och material: Vi genomförde ett studiebesök på Manhattan New School i New York under en dag. Vi
använde oss av observationer och intervju för att kunna besvara frågeställningarna.
Resultat: Vi kunde se att skolan använde sig av mycket skönlitteratur och konkret material. De anpassade
läromedlet efter elevens kunskaper och erfarenheter. Vi fick genom observation och intervju reda på att
kontextuella ledtrådar var något som de använde sig av i undervisningen. Samspelet mellan eleverna och mellan
eleverna och lärarna var naturligt. Undervisningen skedde som en öppen dialog mellan alla parter. De tog tillvara
på elevernas erfarenheter och kunskaper undervisning. Läsinlärningsmetoden som man använder sig av på
Manhattan New School benämner skolan som Balanced literacy vilket innehåller både syntetiskt och analytiskt
synsätt. Det är viktigt att man tränar både fonologisk medvetenhet och förståelse och att det sker i ett
sammanhang.
Betydelse för läraryrket: Vår studie har gett oss kunskaper och inspiration om hur man kan arbeta med
helheten som utgångspunkt. Vi har även fått en fördjupad förståelse över de olika läsinlärningsmetoderna.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2010Author
Bergenland, Josefine
Lindholm, Sanna
Keywords
Syntetisk
Analytisk
Läsinlärning
Manhattan New
Language
sv