Show simple item record

dc.contributor.authorCarlsson, Andreassv
dc.date.accessioned2010-10-04T07:34:30Z
dc.date.available2010-10-04T07:34:30Z
dc.date.issued2010sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/23662
dc.description.abstractSyftet med detta arbete är att undersöka hur genus skapas i musikundervisning och hur ett antal musiklärare och elever upplever dessa genusstrukturer. Finns det problem med den rådande ordningen och finns det speciella sammanhang då denna blir extra tydlig? För att besvara mina frågor intervjuades ett antal musiklärare och elever runt om i västra Sverige. För att komplettera bilden intervjuerna gav genomfördes ett antal observationer. I en del fall har lärarnas och elevernas utsagor kommit att ge en relativt samstämmig bild av musikundervisningen och i andra fall har dessa inte i samma utsträckning stämt överens. Det samma gäller observationerna som ibland kommit att förstärka intervjupersonernas utsagor medan de inte harmoniserat med de berättelser jag fått ta del av i intervjuerna. Resultatet pekar på att flickor och pojkar delvis väljer att ägna sig åt olika aktiviteter under musiklektionerna och att det också skiljer sig ifråga om vem som tar plats och inte. En viktig aspekt har kommit att bli att flickor i högre grad än pojkar förefaller lida brist på självförtroende när det gäller musikutövande vilket begränsar dem under musiklektionerna. Många av de tillfrågade eleverna bär i någon mån föreställningar om könskodade instrument vilka kan ledas tillbaka till historiska föreställningar om vilka instrument kvinnor respektive män förväntas spela eller passar för att spela. Då det gäller instrumentfördelningen under skolans musikundervisning visar undersökningen att det i många fall även här förefaller vara så att historiska mönster fortlever i denna. De ensemblesituationer eleverna ingår i kommer på många sätt att utgöra ett isärhållande mellan könen där pojkar dominerar och flickor intar en underordnad position.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectmusikundervisningsv
dc.subjectgenussv
dc.subjectgenus som processsv
dc.subjectgenussv
dc.titleMusikundervisningens roll i konstruerande av genus. - En observations- och intervjustudie om genus knutet till musikundervisningsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record