Show simple item record

dc.contributor.authorPalmén, Sofiasv
dc.contributor.authorLöfgren, Sarasv
dc.date.accessioned2010-10-04T07:34:17Z
dc.date.available2010-10-04T07:34:17Z
dc.date.issued2010sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/23650
dc.description.abstractSammanfattning: Syfte Vårt huvudsyfte var kontrollera samstämmigheten mellan nio lärares bedömningar av en elevtext i svenska år 9 samt att jämföra deras resonemang bakom bedömningen. Skolverkets undersökningar indikerar att bedömningen och betygssättningen inte är likvärdig. Kursplanen innehåller tolkningsutrymme, vilket ur ett likvärdighetsperspektiv skulle kunna vara ett problem, då lärarna ska bedöma huruvida kursplanens mål har uppfyllts. Skolverkets undersökningar har främst fokuserat om betygssättningen är likvärdig. Vi ville komplettera den bild som framgår av deras undersökningar genom att undersöka resonemangen bakom betyget. Vidare var avsikten att utreda om det fanns samband mellan prioritering av kriterier, alltså tolkning av kursmålen, och betyg. Metod Vi använde en kombination av tre metoder: intervju, enkät och jämförande av betygssättning av elevtext. Genom dem kontrollerade vi hur bedömaröverensstämmelsen blev när nio lärares bedömningar av samma text jämfördes. Vi utgick från Skolverkets granskningar om likvärdig bedömning som visar att bedömningen inte är likvärdig. För att finna svar på bakomliggande orsaker undersökte vi genom intervjuer hur lärare resonerar sig fram till sina betyg. Där fick vi även veta lärarna anser om förslag som sambedömning och extern bedömning. Genom enkäten kunde vi förstå hur lärare prioriterar olika bedömningskriterier. Resultat Resultatet av undersökningen visar att huruvida bedömningen av elevtext är likvärdig eller inte beror delvis på vilket betygssystem som används. Samstämmigheten var dock relativt hög. Några samband mellan betyg och prioritering av olika kriterier fanns inte, även om det fanns likheter i resonemang. Alla lärare prioriterade kommunikativ kvalitet och innehåll högst, och alla lärare tog hänsyn till hur eleven hade löst uppgiften. I övrigt var kriteriegrupperna olika högt prioriterade. Samtliga lärare var positiva till förslag om sambedömning. Konsekvenser av resultatet blir att vi föreslår mer diskussion kring bedömning vid lärarutbildningen, och att sambedömning är en välkomnad lösning. 1sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectbedömningsv
dc.subjectelevtextsv
dc.subjectsvenskasv
dc.subjectlikvärdigsv
dc.subjectbetygsv
dc.titleJakten på den försvunna likvärdigheten. Om hur och vad lärare bedömer, när de betygssätter en elevtext i ämnet svenska år 9.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record