Perspektiv på kunskap och lärande
Abstract
Syftet med uppsatsen var att i en litteraturstudie fördjupa vår förståelse kring synen på lärande
och kunskap inom de olika pedagogiska inriktningarna Reggio Emilia och Montessori samt
relatera detta till läroplanen för det obligatoriska skolväsendet, Lpo 94. Genom uppsatsen
ville vi också utveckla våra kunskaper kring läroplanens förhållningssätt och grundläggande
tankar kring synen på kunskap och lärande.
Vilka spår av teorier går att urskilja inom Reggio Emilia filosofin, Montessori och
läroplanen för det obligatoriska skolväsendet, Lpo94?
Hur ser man på och formulerar sig om kunskap respektive lärande inom Reggio Emilia
filosofin, Montessori och Lpo94?
Som metod har vi i denna uppsats valt att arbeta utifrån en kvalitativ textanalys där vi genom
en litteraturstudie har granskat relevant litteratur för att svara på vårt syfte och våra
frågeställningar.
Utifrån den genomförda analysen av litteratur har vi kommit fram till resultatet att det finns
spår av olika teorier inom Reggio Emilia filosofin och att Montessori främst vilar på
kognitivistiska influenser medan Lpo 94 främst bygger på ett sociokulturellt perspektiv. Vi
har kommit till slutsatsen att Reggio Emilia filosofin, Montessori och Lpo 94 lägger in olika
betydelser i begreppen kunskap och lärande samt att läroplanen är öppen för skilda tolkningar
av olika pedagogiska inriktningar och teorier. Dock menar vi att Reggio Emilia filosofin och
Montessori har många likheter med läroplanen men att ingen av dem är helt förenliga med
densamma För att kunna reflektera över de pedagogiska val man som lärare gör måste man
vara intresserad och nyfiken på de nya vindar som blåser i samhället, både skolpolitiskt men
också vara öppen och nyfiken på de influenser och vetenskapliga teorier kring barn,
pedagogik och psykologi som växer fram under vårt yrkesverksamma liv. Detta kan ha
betydelse för uppfyllandet av skolans uppdrag gentemot eleven eftersom uppdraget är att ge
alla elever en likvärdig utbildning.
1
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2010Author
Wien, Emilia
Eurén, Hanna
Keywords
Kunskap
lärande
läroplaner
Lpo 94
Reggio Emili
Language
sv